Dr. Abdullah

عبدالله: تقلب در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سبب بی‌ثباتی در کشور می‌شود

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور می‌گوید که مردم افغانستان به برگزاری انتخابات شفاف ریاست‌جمهوری چشم دوخته‌اند و هرگونه تقلب در این روند می‌تواند سبب بی‌ثباتی در کشور شود.

آقای عبدالله که امروز (دوشنبه، 17 سرطان) در نشست شورای وزیران صحبت می‌کرد، گفت: «مردم افغانستان به برگزاری انتخابات چشم دوخته‌اند و یک‌بار دیگر روی برگزاری شفاف و عادلانه‌ی انتخابات تأکید داریم، چون خدا نخواسته انتخابات پر از تقلب می‌تواند سبب بی‌ثباتی کشور شود.»

او در عین حال گفت که همه به‌شمول مقام‌های ارشد حکومتی مسئولیت دارند که در امور کمیسیون مستقل انتخابات به نفع یا به ضرر کدام نامزد مشخص مداخله نکنند.

رییس اجرایی کشور از نهادهای ناظر بر روند انتخابات نیز خواست که از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری نظارت کنند. انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است به تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شود. برای احراز کرسی ریاست‌جمهوری، 18 نفر به‌شمول رییس‌جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور خود را نامزد کرده‌اند.

آقای عبدالله در بخشی از سخنانش از برگزاری نشست دوروزه‌ی بین‌الافغانی صلح افغانستان نیز استقبال کرد. او ابراز امیدواری کرد که این نشست به مذاکرات میان دولت افغانستان و گروه طالبان منجر شود.

آقای عبدالله گفت: «توقع همین است که گفت‌وگوها به مذاکرات مستقیم میان دو طرف، به‌شمول دولت افغانستان منجر شود و نتیجه‌اش رسیدن به صلح باشد.»

این نشست دوروزه روز یک‌شنبه (16 سرطان) برگزار شده بود و امروز دوشنبه (17 سرطان) به پایان می‌رسد.

هدف از این نشست «تعامل و ارتباط مستقیم میان اشتراک‌کنندگان با پیشینه، اعتقادات و نظریات مختلف» خوانده شده است.

میزبان این نشست در روز اول برگزاری آن گفته بود که «این برنامه گروپ‌های جامع و فراگیر افغان‌ها را فقط در ظرفیت شخصی‌شان به هدف رقم‌زدن آینده‌ی کشورشان» گردهم آورده است

رییس اجرایی کشور همچنان در واکنش به بازداشت استاد دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه کابل نیز گفت که شماری از افراد از فضای موجود استفاده کرده و به نفع داعش تبلیغات راه انداخته‌اند. او افزود: «از فضای موجود یک تعداد از افراد استفاده کرده و تبلیغاتی را به نفع داعش به راه انداخته‌اند و در پهلوی آن زمینه‌سازی می‌کردند برای شبکه‌های داعش و یک تعدادی از حملات انتحاری که در گذشته خصوصا در شهر کابل صورت گرفته بود، تحقیقات ابتدایی نشان می‌دهد که مستقیم به این افراد ارتباط داشته.»

این در حالی است که ریاست عمومی امنیت ملی روز گذشته (یک‌شنبه، 16 سرطان) از بازداشت سه عضو گروه داعش به‌شمول یک استاد دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه کابل خبر داده بود. یک هفته پیش از آن نیز دو استاد دیگر دانشکده‌ی شرعیات دانشگاه کابل به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در گروه تروریستی داعش از سوی امنیت ملی بازداشت شده بودند.