تأکید بر اظهارات جنجالی؛ ترمپ: می‌توانیم در چهار روز برنده‌ی جنگ افغانستان شویم

اطلاعات روز: دونالد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده‌ی امریکا یک بار دیگر به اظهارات جنجالی چند روز پیش خود درباره‌ی افغانستان تأکید کرده و گفته است که کشورش می‌تواند در چهار روز به جنگ 18 ساله‌ی افغانستان پایان داده و برنده‌ی این جنگ شود.

آقای ترمپ روز جمعه (11 اسد) در قصر سفید به خبرنگاران گفته است: «ما در 19 سال گذشته در افغانستان بودیم. ما در واقع وظیفه‌ی پولیس را در آن‌جا انجام می‌دهیم. ما در صورتی که بخواهیم، می‌توانیم در افغانستان در دو روز، سه روز و یا چهار روز برنده شویم، اما من نمی‌خواهم که ده میلیون نفر کشته شوند.»

ترمپ تأکید کرده است که امریکا در افغانستان پیشرفت‌های زیادی داشته، اما حالا از راه مذاکره می‌خواهد حضور خود در افغانستان را کاهش دهد.

رییس‌جمهور امریکا به تاریخ 31 سرطان در دیداری با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در امریکا نیز گفته بود که کشورش در مدت یک هفته می‌تواند با اقدامات نظامی جنگ در افغانستان را پایان داده و برنده‌ی این جنگ شود.

آقای ترامپ اما تأکید کرده بود که این اقدام منجر به کشته‌شدن حدود ده میلیون نفر در افغانستان می‌شود و او نمی‌خواهد که این موضوع به وقوع بپیوندد.

او همچنان در گفت‌وگویی با خبرنگاران در کاخ سفید نیز گفته بود که امریکا اگر بخواهد پیروز جنگ در افغانستان شود، افغانستان را در ده روز از کره‌ی زمین محو خواهد کرد.

به دنبال آن، ارگ ریاست‌جمهوری کشور از ایالات متحده‌ی امریکا خواست که در مورد اظهارات اخیر رییس‌جمهور ترمپ در مورد افغانستان وضاحت بدهد.

در اعلامیه‌ی ارگ آمده بود که دولت و مردم افغانستان به هیچ قدرت خارجی اجازه‌ی تعیین سرنوشت برای این کشور را نمی‌دهد. به نقل از اعلامیه، شراکت و همکاری افغانستان با جهان و به‌خصوص با امریکا براساس منافع و احترام متقابل می‌باشد.

پس از آن به تاریخ دوم اسد مایک پمپئو، وزیر خارجه‌ی امریکا در یک تماس تلفنی به رییس‌جمهور اشرف غنی اطمینان داده بود که در استراتژی آقای ترمپ در مورد جنوب آسیا، از جمله تعهد به خروج مبتنی بر شرایط از افغانستان، هیچ تغییری نیامده است.