دبیر کل ناتو: افغانستان بیش‌تر از هر زمان دیگری به صلح نزدیک است

اطلاعات روز: ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که افغانستان بیش‌تر از هر زمان دیگری به صلح نزدیک شده است.

آقای استولتبرگ این گفته‌ها را روز گذشته (دوشنبه، ۱۴ اسد) در دیداری با جاکیندا آردن، نخست‌وزیر نیوزلند در آن کشور مطرح کرده است.

او در این دیدار همچنان افزوده است که ناتو با تمام توان از تلاش‌ها برای برقراری صلح در افغانستان حمایت می‌کند.

از سویی هم دبیر کل ناتو از نخست‌وزیر نیوزیلند به‌خاطر حضور نیروهای این کشور در چوکات ناتو برای آموزش‌دهی نیروهای افغان قدردانی کرده و گفته است که ناتو به افغانستان کمک می‌کند تا این کشور دوباره به پناهگاه امن برای تروریستان تبدیل نشود.

آقای استولتنبرگ در حالی این گفته‌ها را مطرح کرده است که هشتمین دور مذاکرات میان نمایندگان امریکا و گروه طالبان در دوحه، پایتخت قطر در جریان است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان که رهبری هیأت گفت‌وگوکننده‌ی امریکایی را بر عهده دارد، ناوقت روز گذشته در رشته‌تویتی گفته بود که در این دور از گفت‌گوها دو طرف به پیشرفت‌های عالی دست یافته‌اند.

آقای خلیل‌زاد همچنان افزوده بود که هم‌اکنون بحث میان دو طرف در مورد جزئیات فنی و نیز گام‌ها و میکانیزم‌های مورد نیاز برای تطبیق موفقیت‌آمیز توافقنامه روی چهار موضوع اساسی (تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروها، شرکت در دیالوگ و مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی) ادامه دارد.

دور هشتم گفت‌وگوهای صلح میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان گروه طالبان به تاریخ دوازدهم اسد آغاز شده بود.

آقای خلیل‌زاد در آن زمان در رشته تویتی گفته بود که آنان در این دور مذاکرات به دنبال یک توافق خروج نه، بلکه به دنبال یک توافق‌نامه‌ی صلح است که براساس آن خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نیز فراهم می‌شود.

او همچنان نوشته بود که حضور و خروج نیروهای امریکایی در افغانستان مبتنی بر شرایط است و در صورتی که شرایط برای خروج مساعد شود، این امر عملی خواهد شد.