پیش‌روی سربازان سرحدی ترکمنستان به خاک افغانستان

اطلاعات روز: والی و شماری از باشندگان محلی ولایت بادغیس در شمال‌غرب کشور، پیش‌روی سربازان ترکمنستانی به داخل خاک کشور را تأیید کرده‌اند، اما وزارت داخله این موضوع را رد کرده است. شماری از باشندگان محلی ولایت بادغیس می‌گویند، سربازان ترکمنستانی ده‌ها کیلومتر به داخل خاک افغانستان پیش‌روی کرده‌ و مردم را آرام نمی‌گذارند.

احمدالله علی‌زی، والی بادغیس نیز پیش‌روی سربازان ترکمنستانی را تأیید کرده و به رسانه‌ها گفته است که این موضوع باید از راه‌های دیپلماتیک حل و فصل شود. اما او در این مورد جزئیات بیش‌تری در اختیار رسانه‌ها قرار نداده و گفته است، نمی‌خواهد اطلاعات بیش‌تری ارائه کند. ولی علی‌زی افزوده که وزارت امور خارجه‌ از این موضوع آگاهی دارد و در آینده‌ی نزدیک حل و فصل خواهد شد.

در همین حال، محمد گل، باشنده‌ی ولسوالی غورماچ ولایت بادغیس گفته است که سربازان ترکمنستانی در حدود 50 کیلومتر در قلمرو افغانستان پیش‌وری کرده‌اند. از سویی هم، شماری از باشندگان دیگر این ولایت گفته‌اند که در نزدیک مرز افغانستان و ترکمنستان یک علف‌زار قرار دارد و آنان مواشی‌‌شان را به آن‌جا برده‌اند، اما سربازان ترکمنستانی مواشی‌‌ آنان را با خودشان برده‌اند.

باشندگان محل از دولت خواسته‌اند که در این زمینه توجه کند و برای حل این مشکل اقدام‌های لازم را روی دست گیر‌د. در همین حال، وزارت امور خارجه‌‌ پیش‌روی سربازان ترکمنستانی را در صحبت با رسانه‌ها تأیید ‌یا رد نکرده، اما گفته است که این موضوع سرحدی است و باید با وزارت امور داخله تماس گرفته شود.

اما وزارت امور داخله تخطی سرحدی سربازان ترکمنستانی را رد کرده و می‌گوید، گزارش‌های ارائه شده در مورد تخطی سربازان‌ ترکمنستانی به داخل خاک کشور نادرست اند. صدیق صدیقی، سخن‌گوی این وزارت گفته است‌، هیچ‌مشکلی‌ سرحدی‌‌ بین افغانستان و ترکمنستان وجود ندارد و گزارش‌های ارائه شده در مورد‌ صحت ندارند.

صدیقی تأکید کرده است که نیروهای سرحدی ترکمنستان و افغانستان در امتداد سرحد در ولایت‌های هرات و بادغیس در تفاهم بسیار نزدیک باهم فعالیت می‌کنند. هرات و بادغیس از ولایت‌های شمال‌غربی کشور، هم‌مرز با ترکمنستان اند. هرازگاهی گزارش‌هایی در مورد پیش‌روی سربازان ترکمنستانی به داخل خاک افغانستان نشر می‌شوند.

در دوازده سال گذشته، با حضور نیروهای بین‌المللی در کشور، مناطق سرحدی کشور هرازگاهی مورد تهاجم برخی کشورهای منطقه و به‌خصوص پاکستان قرار گرفته‌اند. استخبارات نظامی پاکستان پس از سقوط طالبان و ایجاد حکومت جدید، هزاران راکت و موشک را بر ولایت‌های کنر، ننگرهار و نورستان پرتاپ کرده‌ است.

اما حکومت به جز نشر اعلامیه و احضار سفیر پاکستان در کابل اقدام مؤثری انجام نداده است. نیروهای بین‌المللی نیز موضوع حمله‌ی نظامی پاکستان بر برخی مناطق شرقی کشور را مسئله‌ی داخلی بین افغانستان و پاکستان عنوان کرده و می‌گویند، در این زمینه‌‌ مداخله نمی‌کند و این موضوع بین دو کشور باید از ‌راه‌های دیپلماتیک حل شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *