ARG

غنی: هر گونه راهکار نادرست برای رسیدن به صلح عواقب ناگوار در پی خواهد داشت

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی در دیداری با جنرال تود ولترز، فرمانده ارشد نیروهای متحد ناتو و فرماندهی عمومی امریکا در اروپا گفته است که هر گونه راهکار نادرست به‌خاطر رسیدن به صلح، می‌تواند عواقب ناگواری به‌دنبال داشته باشد.

در این دیدار که چاشت امروز (چهارشنبه، 30 اسد) در حضور نیکولاس کی، نماینده‌ی غیرنظامی ناتو در افغانستان در ارگ انجام شده، دو طرف روی تهدیدات موجود تروریزم و راه‌های مبارزه با این پدیده بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری به نقل از آقای غنی آمده است که صلح و امنیت افغانستان با تهدیدات «دشمن» روبه‌رو بوده و نیاز است که این روند با دقت و تدبیر لازم به پیش برده شود. او همچنان گفته است که تروریستان در تلاش تبدیل‌کردن افغانستان به لانه‌های امن‌ شان‌اند، اما نیروهای امنیتی و دفاعی افغان آنان را از رسیدن به این هدف‌شان باز داشته‌اند.

رییس‌جمهور غنی علاوه کرده است: «صلح برای افغانستان اولویت دارد و حکومت افغانستان نقشه‌ی راه صلح را ترتیب و آن را با دقت، تدبیر و با توجه از تحلیل که از تهدیدات و پیامدهای آن دارد، به پیش می‌برد.»

آقای غنی در این دیدار همچنان به تعهد حکومت افغانستان به روند صلح تأکید کرده و گفته است صلحی را می‌خواهند که در آن به «هیچ گوشه‌ای از پیکر نظام جمهوری» این کشور آسیب نرسد.

به گفته‌ی رییس‌جمهور، «طالبان هنوز هم برای آتش‌بس و صلح اراده ندارند و با راه‌اندازی حملات تروریستی بالای مردم ملکی و تأسیسات عامه، مخالفت‌شان را ابراز کرده‌اند».

آقای غنی در این دیدار همچنان از گروه طالبان خواسته است که در مورد رابطه‌ی‌شان با پاکستان، مواد مخدر، القاعده، داعش و ده‌ها گروه هراس‌افگن دیگر وضاحت بدهند. به گفته‌ی او، در صورتی که پاکستان به طالبان پناه‌گاه ندهد، این گروه به موجودیت‌شان ادامه داده نمی‌تواند.

رییس‌جمهور غنی در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفته است که این انتخابات در وقت تعیین‌شده‌ی آن برگزار خواهد شد. به گفته‌ی غنی، انتخابات انعکاس‌دهنده‌ی خواست برحق مردم افغانستان است و برگزاری آن باعث تأمین نظم می‌شود. او تأکید کرده است که بدون انتخابات، صلح تأمین شده نمی‌تواند.

«تعهدات ناتو برای حمایت دوامدار از نیروهای افغان پابرجاست»

در همین حال جنرال تود ولترز، فرمانده ارشد نیروهای متحد ناتو و فرماندهی عمومی امریکا در اروپا گفته است که سازمان ناتو برای حمایت دوامدار از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان متعهد است و با نیروهای امنیتی و دفاعی افغان به‌خاطر «اهداف مشترک» مبارزه می‌کنند.

در اعلامیه‌ی ارگ به نقل از او آمده است: «ناتو به‌حیث همکار استراتژیک در کنار نیروهای افغان باقی خواهد ماند و تمامی تعهدات این سازمان برای حمایت دوامدار از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان پابرجاست.»

این در حالی است که پیش از این با مطرح شدن بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفته که با امریکا یکجا به افغانستان آمده و با امریکا یکجا افغانستان را ترک خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *