دانش: شماری از تیم‌های انتخاباتی در هم‌سویی با طالبان انتخابات را به چالش می‌کشند

اطلاعات روز: سرور دانش، معاون دوم ریاست‌جمهوری و نیز معاون دوم تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» می‌گوید که شماری از تیم‌های انتخاباتی در تبانی با گروه طالبان و حلقات خارجی انتخابات را به چالش می‌کشانند.

آقای دانش که امروز (یک‌شنبه، ۱۰ سنبله) در یک همایش انتخاباتی در کابل صحبت می‌کرد، افزود: «برخی از اعضای تیم‌های انتخاباتی با این‌که کاندیدند، ولی هنوز صلح را اولویت اصلی خود می‌دانند و به انتخابات باور ندارند. این افراد یا به خود باور ندارند و از حالا خود را ناکام می‌دانند و یا این‌که سر و سری با حلقات خارجی و گروه طالبان دارند و با اشاره‌ی آنان برای انتخابات چالش ایجاد می‌کنند.»

او تأکید کرد که صلح بدون برگزاری انتخابات که «شالوده‌ی قانون اساسی و بنیاد مشروعیت دولت» در افغانستان را تشکیل می‌دهد، تحقق نمی‌یابد.

به گفته‌ی آقای دانش، برگزارنشدن انتخابات افغانستان را به سوی بحران ناامنی و مشروعیت‌زدایی از حاکمیت قانونی می‌برد. او علاوه کرد که تمام آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات گرفته شده است و باید با اشتراک شهروندان در آن سرنوشت آینده‌ی کشور تعیین شود.

آقای دانش این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که پیشتر تیم انتخاباتی «صلح و اعتدال» به رهبری محمدحنیف اتمر به دلیل اولویت دادن به صلح تمامی کارزارهای انتخاباتی خود را تعلیق کرده بود.

از سویی هم، آقای دانش با اشاره به جریان مذاکرات صلح میان هیأت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان و نمایندگان گروه طالبان گفت: «روند صلح آنچنان پیچیده، زمان‌گیر و بلکه نفس‌گیر است که هنوز هم بعد از ۹ ماه تلاش همه جوانب بین‌المللی، به هیچ نتیجه‌ای روشن یا نهایی نرسیده و هنوز هم حتی از آتش‌بس و گفت‌وگوی مستقیم هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود.»

این در حالی است که دور نهم مذاکرات امریکا و طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر که به تاریخ 31 اسدآغاز شده بود، ناوقت شب گذشته (شنبه، ۹ سنبله) پایان یافت. این دور مذاکرات ده روز دوام کرد.

همزمان با این، زلمی خلیل‌زاد در رشته‌تویتی گفته است که او در ختم این دور از مذاکرات برای مشورت بیشتر با رهبران حکومت افغانستان به کابل می‌آید.

آقای خلیل‌زاد هرچند در مورد نتایج این دور گفت‌وگوها جزئیات ارایه نکرده، اما گفته است که آنان با طالبان در آستانه‌ی توافقی اند که خشونت را کاهش داده و راه را برای افغان‌ها باز کند تا در مورد یک صلح باعزت و پایدار با هم مذاکره کنند.

تضمین در مبارزه با تروریزم، خروج نیروهای خارجی از افغانستان، شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس جامع و دایمی از چهار موضوع اساسی مورد بحث در نُه دور مذاکرات میان امریکا و طالبان بوده است.