ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان خواستار وضاحت در مورد تفاهم‌نامه‌ی امریکا با طالبان شد

اطلاعات روز: حکومت افغانستان از ایالات متحده‌ی امریکا در مورد متن تفاهم‌نامه میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی این کشور برای صلح افغانستان با طالبان وضاحت خواسته است.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در رشته تویتی گفته است که در مورد متن تفاهم‌نامه میان امریکا و طالبان باید وضاحت داده شود تا خطرات و پیامدهای ناگوار آن با دقت کامل تحلیل و جلو خطرات نیز گرفته شود.

آقای صدیقی نوشته است که نه تنها حکومت افغانستان، بلکه مقام‌های پیشین و سناتوران امریکایی نیز نگرانی‌هایی از پیامدهای این تفاهم‌نامه دارند.

این در حالی است که اخیرا 9 دیپلمات ارشد امریکایی که شامل پنج سفیر پیشین امریکا در افغانستان، یک فرستاده‌ی ویژه‌ی این کشور برای افغانستان و یک معاون پیشین وزیر خارجه امریکا می‌شود، در یک اعلامیه‌ی مشترک نسبت به خروج شتاب‌زده از افغانستان هشدار داده‌اند.

در این اعلامیه آمده است که خروج کامل نیروهای امریکایی پیش از آنکه دولت افغانستان با طالبان به توافق «صلح واقعی» دست یابند، این کشور را به «جنگ داخلی تمام عیار» می‌کشاند.

از سویی هم سخن‌گوی ریاست‌جمهوری افغانستان گفته است: «حکومت افغانستان از هرگونه پیشرفت‌هایی در پروسه‌ی صلح حمایت می‌کند که منجر به تأمین صلح پایدار و ختم جنگ در افغانستان گردد، اما نگرانی اصلی حکومت افغانستان در تفاهم‌نامه‌ی امریکا با طالبان، در این است که از پیامدها و خطرات ناشی از آن چگونه جلوگیری به عمل می‌آید؟»

آقای صدیقی همچنان نوشته است که مردم افغانستان صلح می‌خواهند و حکومت افغانستان نیز آغازگر روند صلح بوده است. به گفته‌ی او، برگزاری لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، برداشتن شرایط برای گفت‌گوها و آتش‌بس سال گذشته از اقدام‌های عملی حکومت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح بوده است.

این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد پس از پایان نهمین دور مذاکرات امریکا و طالبان، روز یک‌شنبه هفته‌ی جاری به کابل آمد. او در جریان سفرش به کابل متن تفاهم‌نامه‌ی امریکا با طالبان را به رهبران حکومت وحدت ملی نشان داد.

همزمان با این، خلیل‌زاد در یک گفت‌وگوی ویژه با تلویزیون طلوع نیوز گفته بود که براساس این تفاهم‌نامه، در مرحله‌ی نخست پنج هزار سرباز از پنج پایگاه خارج می‌شوند و در عوض طالبان خشونت را در کابل و پروان کاهش می‌دهند.

او گفته بود: «در ۱۳۵ روز پنج پایگاه را ترک می‌کنیم. اگر کوشش شود که نظریات یک طرف بالای دیگران قبول شود، معنایش جنگ است.»

به دنبال آن صدیقی صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری در یک نشست خبری اعلام کرد که حکومت افغانستان جزئیات این تفاهم‌نامه‌ را با دقت کامل و در چارچوب منافع ملی کشور بررسی و به‌زودی دیدگاه‌ها و ملاحظات خود را با آقای خلیل‌زاد در میان خواهد گذاشت. به گفته‌ی او، آتش‌بس و آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه طالبان از بخش‌های مهم این تفاهم‌نامه است.

او همچنان گفته بود که حکومت افغانستان پس از بررسی جزئیات تفاهم‌نامه‌ی امریکا و طالبان، با درنظرداشت خواست‌های مردم افغانستان و با درنظرداشت نقشه‌ی راه که اعضای لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح برای حکومت تعیین کرده‌اند، ابراز نظر خواهد کرد.