عبدالله: اشرف غنی تاجران را تهدید می‌کند که در انتخابات از او حمایت کنند

اطلاعات روز: عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور و رهبر دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» می‌گوید که رییس‌جمهور غنی تاجران را تهدید می‌کند که اگر از وی در انتخابات حمایت نکنند، تجارت‌شان را با مشکل مواجه می‌سازد.

آقای عبدالله که امروز (یک‌شنبه، ۲۴ سنبله) در گردهمایی هوادارانش در کابل سخن می‌زد، گفت که آقای غنی این تجاران را تهدید کرده است که اگر از تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» به رهبری او، حمایت نکنند، تجارت‌شان را می‌بندد و خود آنان را نیز به دادستانی معرفی می‌کند.

او با خطاب قراردادن رییس‌جمهور غنی افزود: «خودت صاحبان بخش خصوصی را تهدید کرده‌ای که همین شب و روز این تهدید ادامه دارد و یک تعداد هم از مجبوریت تن داده به این گپ که بیا این جا کمپین است. یا در این کمپین شرکت می‌کنی یا پول برای کمپاین می‌دهی.»

رهبر دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی در بخشی از صحبت‌هایش همچنان آقای غنی را متهم به استفاده‌ی ابزاری از امکانات دولتی به‌خصوص «مرکز توحید» در ارگ ریاست‌جمهوری کرده، گفت که آقای غنی از این مرکز کنفرانس ویدیویی به هدف تبلیغات انتخاباتی می‌گیرد.

او افزود: «مرکز توحید به خاطر دفاع از مردم افغانستان، هماهنگی بین نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و مقابله با تروریزم ایجاد شده است. امروز از این مرکز ویدیوکنفرانس گرفته می‌شود، والی صاحبان محترم خوش‌خدمتی می‌کنند، ولسوالان را می‌خواهند و باز ولسوالان مردم را خواسته، برای‌شان می‌گویند که جمع شوید و بیایید که رییس‌ صاحب جمهور با شما گپ دارد. در سراسر افغانستان این قصه در جریان است.»

او این اقدامات رییس‌جمهور را غیرقانونی خوانده، از کمیسیون شکایات انتخاباتی خواست که جلو استفاده‌ی از امکانات دولتی توسط آقای غنی را بگیرد.

در همین حال اما صدیق صدیقی، سخن‌گوی ریاست‌جمهوری کشور به روزنامه اطلاعات روز استفاده‌ی کمپینی از مرکز توحید در ارگ ریاست‌جمهوری توسط آقای غنی را رد کرده، گفت که این ادعاها از سوی آقای عبدالله «جنبه‌ی کمپینی» دارد.

آقای صدیقی افزود: «متأسفانه کاندیدان محترم در گردهمایی‌ها به جای این‌که برنامه‌های‌شان را با مردم شریک بسازند، آسان‌ترین کار را پیش‌روی گرفته‌اند که او انتقاد از حکومت است. باید کاندیدان محترم در جریان کارزارها و صحبت‌های‌شان سخت متوجه امور حکومتی افغانستان باشد و کار حکومت و پیشبرد امور حکومتی را با مسایل انتخاباتی خلط نکند؛ به ویژه مسایل امنیتی و نیروهای امنیتی را.»

این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که کمیسیون شکایات انتخاباتی در تاریخ دهم اسد همزمان با آغاز کارزارهای انتخاباتی انتخابات ریاست‌جمهوری کشور گفته بود که دسته‌های انتخاباتی دولت‌ساز و ثبات و همگرایی در گردهمایی‌های‌شان از امکانات دولتی استفاده می‌کنند.

با این حال قرار است که انتخابات ریاست‌جمهوری تا نزدیک به دو هفته‌ی دیگر (ششم میزان) در سراسر کشور برگزار شود. در این دور انتخابات هفده نامزد به شمول رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور برای احراز کرسی ریاست‌جمهوری رقابت می‌کنند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *