تهدیدهای امنیتی انتخابات و ضرورت جدی‌گرفتن آن

تهدیدهای امنیتی انتخابات و ضرورت جدی‌گرفتن آن

در هفته‌ی اخیر چندین ولسوالی در کشور میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالب دست‌به‌دست شد. نیروهای امنیتی موفق شدند شماری از ولسوالی‌ها را از طالبان در ولایت‌های بدخشان، تخار، فراه پس بگیرند. از طرف دیگر در روزهای اخیر دست‌کم چند ولسوالی در کشور به‌دست طالبان سقوط کرده است. هرچند کار نیروهای امنیتی ستودنی است و بازپس‌گیری این ولسوالی‌ها قوت و توانایی نیروهای امنیتی در هفته‌های اخیر را نشان می‌دهد، اما در شرایط که افغانستان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش دارد، سقوط ولسوالی‌ها به‌دست طالبان نگران‌کننده است.

ارگ ریاست‌جمهوری اعلام کرد که تا ده روز آینده وضعیت امنیتی کشور شاهد تغییراتی مثبت خواهد بود و عملیات‌هایی را که از چندی بدین‌سو از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی به‌منظور تأمین امنیت انتخابات راه‌اندازی شده است، نتایج آن‌را مردم افغانستان خواهند دید. حکومت باور دارد که برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ششم میزان سال جاری و تشویق مردم برای اشتراک گسترده در این روند از اولویت‌های حکومت است و هیچ قدرت و مانعی نمی‌تواند جلو برگزاری انتخابات را بگیرد. دیروز وزارت‌های دفاع و داخله هم با شرح برنامه‌ی امنیتی برای تأمین امنیت انتخابات ریاست‌جمهوری به مردم افغانستان از تأمین امنیت انتخابات اطمینان دادند. نهادهای امنیتی می‌گویند، برنامه‌ی عملی و جامع برای تأمین امنیت انتخابات تهیه کرده‌اند. قرار است بیش از 72 هزار نیروهای امنیتی، امنیت انتخابات را تأمین کنند.

طالبان بدون شک تلاش می‌کند در روزهای آینده امنیت انتخابات را به چالش بکشد؛ از یک‌سو طالبان انتخابات را تهدید کرده است، چون ماه پیش این گروه اعلام کردند که با تمام توان تلاش خواهند کرد تا امنیت انتخابات را مختل کند و از سوی دیگر، طالبان در نتیجه‌ی شکست مذاکرات این گروه با واشنگتن در پی تلافی است. این گروه می‌خواهد نشان دهد که توان برهم‌زدن امنیت را دارد. از این‌رو تهدیدها جدی است و امنیت انتخابات هم باید جدی‌تر گرفته شود. از نظر مردم تأمین امنیت آن هنوز هم یک مسأله‌ی اصلی است. تصویر روشنی از چگونگی تأمین امنیت در روز برگزاری انتخابات وجود ندارد. در انتخابات‌های گذشته هم پیش از برگزاری از تأمین امنیت انتخابات اطمینان داده شد، اما در عمل شماری از مراکز رأی‌دهی که قبلا از امنیت آن خبر داده شده بود، بسته ماند. براساس گزارش‌ها حتا در انتخابات‌های گذشته تصویر واقعی از تأمین امنیت انتخابات از سوی نیروهای امنیتی وجود نداشته است.

برگزاری انتخابات امسال از نظر امنیتی تفاوت‌های زیادی نسبت به گذشته دارد. از دو جهت این تفاوت برجسته‌تر است: یک، گراف ناامنی‌ها به‌مراتب نسبت به دورهای قبلی بیش‌تر است. دو، گروه طالبان هشدار داده است که از برگزاری انتخابات افغانستان جلوگیری می‌کند. طالبان گفته در این راه جدی است و همایش‌های انتخاباتی اهداف نظامی آن‌هاست. طالبان از مردم خواسته در انتخابات شرکت نکنند و به کمپین‌های تبلیغاتی سهم نگیرند، درحالی‌که گروه طالبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال سال ۲۰۱۴ اجازه داد در مناطق تحت کنترل‌شان انتخابات برگزار شود. با شکست مذاکرات صلح بدون شک طالبان به خشونت‌ورزی بیش‌تری روی خواهند آورد.

بر مبنای پلان امنیتی وزارت امور داخله قرار است در حدود ۷۲ هزار نیرو، امنیت انتخابات را تأمین کنند. در برنامه‌ی امنیتی انتخابات به کمیسیون‌های انتخاباتی از تأمین امنیت چهارهزار و ۹۴۲ مرکز رأی‌دهی اطمینان داده شده است. براساس این برنامه‌عمل امنیتی، بیش از هزار و ۵۰۰ مرکز رای‌دهی که قرار بود در آن انتخابات برگزار شود، از دور خارج شده است. این نگرانی که تعداد بیش‌تر مراکز رای‌دهی بسته بماند، دور از انتظار نیست. نگرانی از جایی می‌آید که در دوره‌های قبلی انتخاباتی این اتفاق افتاده است و کمیسیون انتخابات قبلا گفته بود که به این کمیسیون از تأمین امنیت پنج‌هزار و ۳۷۳ مرکز رای‌دهی اطمینان داده شده بود، درحالی‌که در نهادهای امنیتی فقط از تأمین امنیت، چهارهزار و ۹۴۲ مرکز خبر داده شده است؛ یعنی بیش از ۴۰۰ مرکز بنابر تهدیدات امنیتی تفاوت آمده است و احتمال بیش‌ترشدن آن می‌رود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *