انفجار پایه‌های برق در بغلان و قندوز؛ 12 ولایت در تاریکی فرو رفته است

مرضیه سلطانی

شرکت برق‌رسانی افغانستان (برشنا) می‌گوید که مخالفان مسلح دولت افغانستان پایه‌های برق وارداتی تاجیکستان  و ازبکستان را در دو ولایت شمالی افغانستان قطع کرده و در حال حاضر 12 ولایت برق ندارد.

وحیدالله توحیدی، سخن‌گوی برشنا در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز گفت که پایه‌های برق وارداتی تاجیکستان در چهار بخش، سه بخش در ولایت بغلان و یک بخش در ولایت قندوز، از سوی مخالفان مسلح انفجار داده شده است.

شرکت برق‌‍رسانی افغانستان گفته است که در نتیجه‌ی قطع شدن پایه‌های برق در حال حاضر ولایت‌های کابل، بغلان، قندوز، پنجشیر، کاپیسا، لوگر، لغمان، پروان، غزنی، ننگرهار، خوست و پکتیا برق ندارند و هزاران خانواده از جمله 546 هزار مشترک در ولایت کابل در تاریکی شب را صبح می‌کنند.

براساس اعلامیه‌ی مطبوعاتی برشنا، نخست طالبان لین برق وارداتی را در منطقه دندشهاب‌الدین ولایت بغلان قطع کرده بودند. یک روز پس از آن نیز حوالی ساعت یازده پیش از چاشت یک‌شنبه (24 سنبله) دو پایه‌ی دیگر برق نیز در منطقه‌ی «حسن تال» این ولایت انفجار داده شده است.

در این اعلامیه آمده است: «حوالی ساعت 10:52 دقیقه امروز سه پایه لین برق وارداتی ۲۲۰ کیلوولت به اثر انفجار ماین‌ها در ساحه‌ی قریه بلک میرزاد حسن تال ولایت بغلان منهدم گردید که با تخریب‌شدن آن برق وارداتی ولایت کابل، جنوب و جنوب شرق به‌گونه‌ی مکمل قطع گردید. باید تذکر داد که قبل از این یک پایه برق وارداتی در ساحه‌ی دندشهاب‌الدین قریه میراجان ولایت بغلان و یک سرکت لین ۲۲۰ کیلوولت قندوز- کابل در ساحه بوز قندهاری ولایت قندوز نیز قطع گردیده بود.»

در همین حال سخن‌گوی شرکت برشنا می‌گوید که کارمندان بخش تخنیکی شرکت برشنا به ساحه اعزام شده‌اند تا پایه‌های تخریب شده را دوباره بازسازی کنند، اما به دلیل تهدیدات امنیتی تا کنون این کارمندان اجازه‌ی رفتن به محلی که لین برق در آن‌جا قطع شده است، را دریافت نکرده‌اند.

او گفت که قطع شدن برق نه تنها شرکت برشنا را متضرر می‌سازد بلکه سکتورهای اقتصادی و مردم عام را نیز میلیون‌ها افغانی متضرر ساخته است.

شرکت برق‌رسانی افغانستان خواهان همکاری مردم در قسمت حفاظت از لین برق وارداتی شده و نیز افزود که گروه‌های مخالف مسلح دولت نباید در جریان جنگ پایه‌های برق را هدف قرار بدهند زیرا قطع کردن لین برق مردم عام را متضرر می‌سازد.

در همین حال شرکت برشنا صبح امروز (دوشنبه، 25 سنبله) نیز در اعلامیه‌ای گفته است: «کارکنان و انجنیران ولتاژ بلند کابل، بلخ، قندوز و پروان به همکاری انجینران بغلان برشنا شتافتند و از دیروز الی اکنون در حومه‌ی بغلان مرکزی منتظر مساعد‌شدن اوضاع و ساخت دوباره‌ی تاورهای تخریب شده اند. به مجرد این‌که برای کارکنان ما اجازه‌ی ساخت داده شود شما مشترکین محترم را در جریان خواهیم گذاشت.»

علاوه بر این لین برق ولایت غزنی نیز در ولسوالی سیدآباد ولایت میدان وردک قطع شده است. براساس اعلامیه‌ی شرکت برشنا، این لین روز شنبه در ده قسمت در ساحه‌ی بین «سالار» و «کلینیک سفید» قطع شده است.

این نخستین بار نیست که لین برق وارداتی تاجیکستان و ازبکستان به افغانستان در نتیجه‌ی جنگ قطع شده است. پیش از این بارها پایه‌های برق در نقاط مختلف افغانستان، به‌ویژه در ولایت بغلان، در نتیجه‌ی جنگ میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح دولت قطع شده بود.

لین برق وارداتی تاجیکستان و ازبکستان به افغانستان درحالی قطع می‌گردد که اخیراً شدت جنگ در ولایت شمالی بغلان بیشتر شده است. این ولایت به تازگی برای حدود بیش از یک هفته از سوی طالبان در محاصره قرار داشت.

دیدگاه‌های شما
  1. اگر در مذاکرات جنبش روشنائی با حکومت، مصالح ملی و شعور گروهی بر خودخواهی ها و تمامیت طلبی های حلقه ای خاص ارجحیت داده میشد و خط انتقال برق از مسیر اصلی آن که توسط شرکت بین المللی فیشنر تعیین شده بود، عبور میکرد، با مشکلات امروز مواجه نبودیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *