فعال‌سازی۸۰ درصد مراکز رأی‌دهی در مکاتب؛ طالبان: ما نمی‌گذاریم

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از فعال‌سازی ۸۰ درصد مراکز و محلات رأی‌دهی در مکاتب افغانستان خبر می‌دهد. همزمان با آن گروه طالبان از مسئولان نهادهای آموزشی و تحصیلی کشور خواسته است که با این اقدام کمیسیون انتخابات مخالفت کنند و نگذارند که از این نهاد استفاده‌ی انتخاباتی شود.

عبدالعزیز ابراهیمی، سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است در پنج‌هزار و ۳۷۳ مرکز و ۲۹ هزار و ۵۸۶ محل در سراسر کشور برگزار شود. به گفته‌ی او، ۸۰ درصد این مراکز و محلات در ساختمان مکاتب فعال می‌شود.

آقای ابراهیمی همچنان می‌افزاید که در اکثر این محلات شماری زیادی از آموزگاران، دانش‌آموزان و دانشجویان نیز به‌گونه‌ی «داوطلبانه» به‌عنوان مسئولان و کارمندان موقتی در این محلات با روند انتخابات ریاست‌جمهوری همکاری خواهند کرد.

همزمان با این گروه طالبان در اعلامیه‌ای که امروز (چهار‌شنبه، ۲۷ سنبله) به نشر رسانده، در خطاب به مسئولان نهادهای تحصیلی و آموزشی گفته است که مانع فعال‌سازی مراکز و محلات رأی‌دهی در ادارات مرتبط به این نهادها شوند. علاوه بر آن در اعلامیه آمده است که آموزگاران و دانش‌آموزان مکاتب و مدارس نیز از انجام وظیفه در روند انتخاباتی باید خودداری کنند.

این گروه آموزگاران، دانش‌آموزان و ادارات مربوط به نهادهای آموزشی و تحصیلی کشور را هشدار داده است که طالبان نمی‌خواهد در حملات جنگ‌جویانش به «مردم عام و یا آموزاگان و دانش‌آموزان ادارات آموزشی زیان جانی و مالی وارد شود». در اعلامیه‌ی طالبان، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری کشور یک روند «اشغال‌گرایانه» و «شیطانی» خوانده شده، از جنگ‌جویانش خواسته است که جلو برگزاری این روند و فعال‌سازی مراکز و محلات رأی‌دهی و برگزاری همایش‌های انتخاباتی در مکاتب را بگیرند.

واکنش‌ها به این هشدار طالبان

پس از هشدار طالبان مبنی بر برگزاری همایش‌های انتخاباتی و فعال‌سازی مراکز و محلات رأی‌دهی در مکاتب، کمیسیون مستقل انتخابات آن را «تهدید معارف و دشمنی با مردم افغانستان» می‌خواند. وزارت معارف افغانستان نیز می‌گوید که هشدار هدف ‌قراردادن مکاتب از سوی جنگ‌جویان طالبان به‌عنوان یک مکان «عام‌المنفعه» به معنای دشمنی با مردم افغانستان می‌باشد.

نوریه نزهت، سخن‌گوی این وزارت به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «ما به‌عنوان یک نهاد غیرسیاسی و نظامی از گروه‌های مخالف مسلح دولت تقاضا می‌کنیم که مکاتب و تأسیسات مکاتب را به‌حیث ملکیت عامه آسیب نزنند.»

خانم نزهت در مورد این‌که چرا با وجود تهدید طالبان، اجازه‌ی استفاده از مکاتب برای فعال‌سازی مراکز و محلات رأی‌دهی داده شده است، می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات در مورد جای مراکز و محل رأی‌دهی در روستاها و نقاط دوردست افغانستان در ناگذیری کمبود محل مواجه است. به گفته‌ی او، به همین خاطر است که به‌رغم درخواست وزارت معارف مبنبی بر عدم استفاده‌ی مکاتب به‌عنوان محل مراکز رأی‌دهی، از آن‌ها استفاده می‌شود.

سخن‌گوی وزارت معارف تأکید می‌کند: «ما از آغاز سال ۱۳۹۷ خورشیدی تا کنون پیوسته از کمیسیون‌های انتخاباتی و دولت افغانستان خواسته‌ایم که استفاده‌ی مکاتب به‌عنوان مراکز رأی‌دهی را از قانون انتخابات بردارد، آنان اما به‌خاطر عدم جای مناسب در نقطه‌های دوردست، این خواسته‌ی ما را نپذیرفته است. ما در انتخابات گذشته هم از این ناحیه به‌شدت آسیب‌پذیر شدیم و اکنون هم این تهدیدات برای ما جدی است.» از سویی هم، او تأکید می‌کند که بر اساس قانون انتخابات افغانستان، وزارت معارف مکلف است که با کمیسیون‌های انتخاباتی در مورد انتخابات همکاری «لازم» کند.

در فقره‌ی اول ماده‌ی نهم قانون انتخابات افغانستان نیز آمده است که «ادارات دولتی، غیردولتی، احزاب، ایتلاف‌ احزاب سیاسی و جمعیت‌ها» مکلف اند در روند انتخابات با کمیسیون‌های انتخاباتی و کمیته‌ی رسانه‌های آنان همکاری کنند.

در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات نیز می‌گوید که امنیت تمامی مراکز و محلات رأی‌دهی توسط نهادهای دفاعی، امنیتی و کشفی کشور به گونه‌ی مطمئین گرفته شده است. وزارت‌های دفاع ملی و امور داخله‌ی کشور نیز سه روز پیش (۲۴ سنبله) با شرح برنامه‌های امنیتی‌شان برای تأمین امینت انتخابات، به مردم افغانستان اطمینان داده بودند که این انتخابات را به‌صورت مطمیین تأمین امنیت می‌کنند.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی وزارت داخله گفته بود که حدود ۷۲ هزار نیرو برای تأمین امنیت انتخابات توظیف شده و در «احظارات درجه‌یک» قرار می‌گیرند. روح‌الله احمدزی، سخن‌گوی وزارت دفاع نیز گفته بود که نیروهای امنیتی و دفاعی کشور برای تأمین امنیت انتخابات توظیف شده و در سراسر کشور در آمادگی کامل قرار داردند:‌ «با مورال عالی و قوی تا آخرین لحظه‌ی زندگی‌شان برای محافظت از زندگی مردم خواهند جنگید.»

گروه طالبان در حالی از مسئولان نهادهای تعلیمی و تحصیلی در کشور خواسته است که مانع استفاده‌ی انتخاباتی در ادارات مرتبط به این نهادها شود که در تاریخ ۱۵ اسد این گروه اعلام کرده بود که «اداره‌ی کابل» می‌تواند این انتخابات را تنها در شماری از شهرهای افغانستان برگزار کند، اما این گروه با جدیت تمام برای جلوگیری از برگزاری آن تلاش می‌کند.

پس از آن ارگ ریاست‌جمهوری و کاخ سپیدار نیز با نشر اعلامیه‌های جداگانه در واکنش به این تهدید طالبان اعلام کرده بودند که انتخابات در کشور برگزار می‌شود و هیچ کسی نمی‌تواند مانع برگزاری آن شود.

آنان در اعلامیه‌های‌شان تأکید کرده بودند که اشتراک در انتخابات و تعیین «اولی‌الامر» از طریق رأی مستقیم حق شرعی مردم افغانستان می‌باشد و دولت افغانستان نیز تمامی آمادگی‌های لازم را برای برگزاری انتخابات «آزاد»، «شفاف» و «سرتاسری» را اتخاذ کرده است.

با این حال قرار است که این انتخابات تا ۹ روز دیگر (ششم میزان) با هزینه‌ی ۱۴۹ میلیون دالر در سراسر کشور برگزار شود. در این دور انتخابات ریاست‌جمهوری هفده نفر به‌شمول رییسان جمهور و اجرایی نامزدند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *