انتخابات در غرب کشور؛ 290 مرکز رأی‌دهی مسدود خواهد بود

انتخابات در غرب کشور؛ 290 مرکز رأی‌دهی مسدود خواهد بود

سلیم مقیمی

مقام‌های محلی در چهار ولایت غربی کشور می‌گویند، به‌دلیل تهدیدهای امنیتی در 290 مرکز رأی‌دهی امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد. گفته می‌شود طالبان جغرافیایی وسیعی از ولایت‌های فراه، بادغیس و غور و بخش‌های از هرات را در اختیارشان دارند.

احتمال دارد که با افزایش ناامنی‌ها، به شمار مراکز مسدود نیز افزوده شود.

داوود صدیق‌زاد، رییس کمیسیون ولایتی انتخابات هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که 32 مرکز رأی‌دهی به‌دلیل تهدیدات امنیتی مسدود و در حدود 70 مرکز دیگر نیز تهدیدات بلند امنیتی وجود دارد.

او گفت: «تهدیدات امنیتی در ولسوالی شیندند، پشتون زرغون، اوبه، گلران، فرسی و کشک کهنه وجود دارد. در دیگر ولسوالی‌ها نیز تهدیدات متوسط و کم وجود دارد.»

در کل در سطح ولایت هرات 300 مرکز رای‌دهی برای انتخابات ریاست جمهوری مد نظر گرفته شده بود.

داوود صدیق‌زاد، رییس کمیسیون ولایتی انتخابات هرات: انتخابات در 32 مرکز برگزار نمی‌شود

اما کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که به‌دلیل تهدیدات امنیتی در بخش‌های از ولسوالی‌های هرات انتخابات برگزار نخواهد شد.

او گفت: «وضعیت امنیتی ولسوالی‌ها خراب است و اگر همین قسم ادامه یابد و عملیات راه‌اندازی نشود، کمیسیون انتخابات باید انتخابات را به چوک گل‌ها [داخل شهر هرات] برگزار کند و در ولسوالی‌ها هم در مرکز ولسوالی ها انتخابات خواهد شد.»

اما عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که عملیات هوایی، زمینی و کماندویی برای تأمین امنیت انتخابات آغاز شده است.

انتخابات ریاست‌جمهوری به‌دلیل عدم ثبت‌نام رای‌دهندگان در انتخابات پارلمانی سال گذشته در ولسوالی‌های پشت‌کوه و زیرکوه هرات نیز راه‌اندازی نخواهد شد.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات: عملیات هوایی و زمینی برای تأمین امنیت مراکز رای‌دهی آغاز شده است

آمارهای کمیسیون ولایتی انتخاباتی در هرات نشان می‌دهد که بیش از 500 هزار نفر در این ولایت واجد شرایط رای‌دهی هستند.

بیش از نیمی از مراکز رأی‌دهی در فراه مسدود است

دست‌کم در سه سال گذشته، ولایت فراه با ناامنی‌های زیادی مواجه بوده است. به گفته‌ی مسئولان هم اکنون بخش‌های زیادی از خاک فراه در اختیار طالبان قرار دارد.

کمیسیون انتخابات و نیروهای امنیتی آزمون دشوار برای برگزاری انتخابات در این ولایت ناامن در پیش‌رو دارند.

محمد شعیب ثابت، والی فراه به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که از مجموع 222 مرکز، 161 مرکز رای‌دهی در این ولایت مسدود می‌باشد.

او گفت: «امسال در اکثر ولسوالی‌های فراه انتخاباب خواهد شد. اگر کدام ولسوالی تخلیه نشود، به تمام ولسوالی‌ها آمادگی داریم که انتخابات برگزار کنیم، هر چند که تهدیدات امنیتی در فراه وجود دارد.»

محمد شعیب ثابت، والی فراه: 161 مراکز رای‌دهی مسدود خواهد بود

اما به هیچ عنوان برگزاری گسترده‌ی انتخابات در فراه کار آسانی نخواهد بود؛ چرا که طالبان در بخش‌های از این ولایت دست بالاتری نسبت به نیروهای دولتی دارند.

شاه محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در ولسوالی‌های چهارگانه بکواه، گستان، خاک‌سفید و شیب کوه به‌دلیل حضور نداشتن نیروهای دولتی انتخابات برگزار نمی‌شود.

او می‌افزاید که برگزاری انتخابات در بالابلوک نیز قطعی نیست. در این ولسوالی در انتخابات پارلمانی سال گذشته نیز انتخابات برگزار نشده بود.

او می‌گوید: «در پنج ولسوالی دیگر فراه نیز انتخابات تنها در مرکز ولسوالی‌ها برگزار خواهد شد و در دیگر نقاط این ولسوالی انتخابات برگزار نخواهد شد.»

وضعیت دربادغیس؛ تردید و تهدید

عبدالغفور ملکزی، والی بادغیس به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که 48 مرکز رأی‌دهی از 73 مرکز مسدود نیست.

او گفت: «ما کوشش می‌کنیم که مراکز رأی‌دهی فعال در روز انتخابات را به 62 سایت برسانیم و کوشش می‌کنیم که سایت‌ها در بالامرغاب را نیز باز نگه‌داریم. مواد حساس انتخاباتی از طریق هوا به ولسوالی جوند منتقل کرده‌ایم. مواد حساس به بالامرغاب نیز به از طریق هوا صورت می‌گیرد.»

بالامرغاب و جوند دو ولسوالی ناامن‌ در بادغیس هستند. طالبان در قسمت ‌زیادی از این دو ولسوالی حاکمیت دارند.

از سویی هم، ضیاالدین اکازی، نماینده مردم بادغیس در مجلس نمایندگان از تهدیدات بلند امنیتی در ولسوالی‌های این ولایت ابراز نگرانی می‌کند. او به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که در ولسوالی جوند به دلیل حضور گسترده طالبان تنها در یک مرکز انتخابات برگزار می‌شود.

او گفت: «تمام ولسوالی بالامرغاب به جز کندک اردوی ملی به‌دست طالبان است و به هیچ عنوان در این ولسوالی انتخابات برگزار نمی‌شود. در ولسوالی جوند نیز به‌دلیل این‌که در تمام نقاط آن طالبان حضور دارند، در مرکز ولسوالی انتخابات برگزار می‌شود.»

آمارهای رسمی در بادغیس نشان می‌دهد که در حدود 111 هزار تن واجد شرایط رای‌‌دهی در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. نمایندگان بادغیس در شورای ملی می‌گویند، به‌دلیل ترس از ناامنی‌ها ممکن است انتخابات با استقبال گسترده‌ی مردم مواجه نشود.

غور با 72 مرکز مسدود

مقام‌های محلی غور می‌گویند در 99 مرکز رای‌دهی انتخابات برگزار خواهد شد. اما به‌دلیل تهدیدهای امنیتی در 72 مرکز رای دهی مسدود خواهد بود.

محمدناصر خاضع، والی غور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تهدیدات بلند و متوسط امنیتی مراکز فعال را تهدید می‌کند.

او گفت: «سایت‌های مسدود در فیروزکوه، مرکز ولایت غور، شرق ولسوالی تیوره، اطراف پسابند در تولک، چهارسده و دولینه است. ما با ایجاد کمربندهای امنیتی تلاش می‌کنیم که انتخابات به‌گونه‌ی گسترده برگزار کنیم.»

به گفته او، بیش‌تر تهدیدات امنیتی در ولسوالی‌های دولینه، چهار سده و تولک است.

مقام‌های محلی غور می‌گویند که با گسترش عملیات پاکسازی در غرب شهر فیروزکوه و ولسوالی‌های ناامن این ولایت، مراکز رای‌دهی فعال گسترش خواهد یافت.

تهدید طالبان

گروه طالبان مخالف برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری است. این گروه به شهروندان کشور هشدار داده است که در کمپین‌های انتخاباتی و مراکز رای‌دهی حضور پیدا نکنند.

از آغاز کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری چندین بار کارزارهای انتخاباتی نامزدان ریاست‌جمهوری هدف حملات طالبان قرار گرفت.

هر چند در این مدت هیچ ستاد انتخاباتی نامزدان در ولایت‌های غربی از سوی طالبان هدف قرار نگرفته است، اما باشندگان این ولایت نگران هدف قرار گرفتن از جانب این گروه هستند.

شهیر احمدیار، مسئول تیفا در هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تهدیدات گروه طالبان باعث کاهش حضور مردم در روند برگزاری انتخابات خواهد شد.

او گفت: «گروه طالبان نباید غیرنظامیان را هدف قرار دهد و از سوی هم، حکومت باید در راستای تأمین مراکز رأی‌دهی و دفع حملات تلاش کند.»

قرار است که انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ششم ماه میزان سال جاری برگزار شود، اما جدی‌‎ترین چالش، تهدیدات امنیتی است.

اما والیان ولایت‌های غربی اطمینان داده‌اند که با راه‌اندازی عملیات‌های نیروهای افغان با پشتیبانی هوایی نیروهای حمایت قاطع، زمینه برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه در بسیاری از بخش‌های این ولایت‌ها فراهم خواهد شد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *