3 روز تا ششم میزان؛ مواد حساس انتخاباتی تنها به 160 ولسوالی رسیده است

3 روز تا ششم میزان؛ مواد حساس انتخاباتی تنها به 160 ولسوالی رسیده است

سه روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تا کنون تنها در 160 ولسوالی توانسته مواد حساس انتخاباتی را انتقال دهد و در 227 ولسوالی دیگر تا هنوز مواد حساس انتخاباتی نرسیده است.

ذبیح‌الله سادات، از سخن‌گویان کمیسیون مستقل انتخابات اطمینان می‌دهد که براساس زمان‌بندی، انتقال مواد حساس به مراکز و محلات رأی‌دهی تا روز جمعه (5 میزان) به‌صورت کامل انجام خواهد شد.

براساس تقسیم اوقات انتخابات ریاست‌جمهوری ششم میزان، روند انتقال مواد حساس انتخاباتی از کابل به مراکز ولایات از 8 سنبله آغاز و تا 22 سنبله ادامه یافت و پس از آن روند انتقال مواد حساس از مراکز ولایات به ولسوالی‌ها آغاز شد. قرار بود این روند تا اول میزان تکمیل شود، اما کمیسیون انتخابات تا کنون قادر به انتقال مواد حساس به تمامی 387 ولسوالی نشده است.

عدم انتقال مواد حساس انتخاباتی به سراسر افغانستان نگرانی‌های نهادهای ناظر بر انتخابات را برانگیخته است. شماری از این نهادها با ابراز نگرانی از عقب‌ماندگی انتقال مواد حساس و دیگر برنامه‌های انتخاباتی می‌گویند که اگر کمیسیون انتخابات نمی‌تواند تا روز معین مواد حساس را به مراکز و محلات رای‌دهی انتقال دهد، بهتر است انتخابات با د‌ست‌کم یک هفته تأخیر برگزار شود.

حبیب‌الله شینواری، مسئول برنامه‌های مؤسسه دیدبان انتخابات افغانستان (ایتوا) با ابراز نگرانی از تأخیر در انتقال مواد حساس انتخاباتی در ولسوالی‌ها و ولایات به اطلاعات روز می‌گوید که از نرسیدن مواد به مراکز و محل‌های رای‌دهی تا روز انتخابات نگران است.

آقای شینواری می‌گوید که او به آمار کمیسیون مستقل انتخابات در انتقال مواد در 160 ولسوالی نیز اطمینان ندارد. به گفته‌ی او، بنابر مشکلات امنیتی و عدم گزارش‌دهی کمیسیون مستقل انتخابات، آنان تا هنوز از انتقال مواد حساس به نزدیک‌ترین مراکز و محل‌های رای‌دهی در ولسوالی‌های کابل نیز اطلاع دقیق ندارند.

یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) نیز از عدم انتقال مواد حساس انتخاباتی در بخش‌های زیادی از کشور ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که عقب‌ماندگی در برنامه‌های کمیسیون انتخابات وجود دارد، اما او معتقد است که تأخیر در برگزاری انتخابات در شرایط کنونی مناسب نیست: «کمیسیون انتخابات به وعده‌ی که داده باید عمل کند.»

تهدید‌های امنیتی، تخریب و ضیاع مواد حساس انتخاباتی به‌شمول دستگاه‌های بایومتریک در مسیر‌های انتقال، یکی از نگرانی‌های جدی است. بنابر گزارش‌های که به شماری از نهاد‌های ناظر انتخاباتی رسیده است، تا کنون دست‌کم در سه ولسوالی ولایت غزنی و ولایت‌های وردک و کنر مواد حساس انتخاباتی بنابر حوادث امنیتی تخریب شده است.

مؤسسه دیدبان انتخابات افغانستان می‌گوید تا هنوز 14 صندوق دستگاه بیومتریک در ولایت غزنی به‌دلیل رویدادهای امنیتی ضایع شده است اما ذبیح‌الله سادات از مصئون‌بودن مواد حساس انتخاباتی در جریان انتقال، اطمینان می‌دهد و می‌گوید تخریب مواد به جزء موارد خاص وجود ندارد و اگر تخریب و ضایع هم شود، مواد جایگزین آن وجود دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *