تیپ‌شناسی فعالان کمپینی | طنز

همان‌گونه که در طبیعت انواع و اقسام موجودات داریم، قادر متعال برای فصل انتخابات و کمپین نیز انواع و اقسام آدم‌ها را به زیور خلقت آراسته است. بعضی از مهم‌ترین تیپ‌ها در میان فعالان کمپینی و انتخاباتی این‌هایند:

کفندگان: تیپ کفندگان در جاهای مختلف رفتارهای گوناگون مرتبط به کف از خود نشان می‌دهند. مثلا وقتی که نامزد محبوب‌شان در جایی ایستاده است، کفندگان بدون دلیل خاصی شروع می‌کنند به کف زدن. برای سکوت نامزد کف می‌زنند، برای شکل ایستادنش کف می‌زنند، برای سمت نگاهش کف می‌زنند، برای هستی‌اش کف می‌زنند. همین کفندگان وقتی که در میزگرد تلویزیونی شرکت می‌کنند، با دهان کف‌آلود از نامزد محبوب خود حمایت می‌کنند. هی دهان‌شان کف می‌کند و نفس‌شان کوتاه می‌آید. کل وجودشان کف می‌کند. نزدیک است از شدت عشقی که به نامزد محبوب خود دارند، پیش چشم خلق خدا بکفند.

لمندگان: تیپ لمندگان را بیشتر در میان علمای چاشت‌اندیش می‌توان یافت. اعضای این تیپ از فلان نامزد انتخاباتی حمایت می‌کنند، اما حوصله‌ی راه رفتن و سخن گفتن ندارند. هر روز ساعت 9 صبح به یکی از دفاتر انتخاباتی نامزد مورد نظر خود می‌روند و تا چاشت آن‌جا می‌لمند. چاشت همانجا قورمه و برنج خود را نوش جان می‌کنند و یکی دو ساعت دیگر هم می‌لمند. بعد، از دفتر بیرون می‌روند تا فردا. لمندگان در دوره‌ی کمپین‌های انتخاباتی بین ۲۰ تا ۳۰ کیلو اضافه وزن می‌گیرند.

خزندگان: تیپ خزندگان شامل افرادی می‌شود که در گذشته در باره‌ی فلان نامزد انتخاباتی حرف‌های تند و حتا رکیکی زده‌اند و حالا که می‌خواهند به ستاد انتخاباتی آن نامزد بپیوندند، حیا مانع‌شان می‌شود. این است که این افراد راست راست به ستاد او نمی‌پیوندند. حتا چهار دست و پایی هم به او نزدیک نمی‌شوند. مجبورند از کف زمین بخزند. می‌خزند، می‌خزند و آن‌قدر به خزیدن خود ادامه می‌دهند که یک وقت می‌بینی در ستاد آن نامزدِ قبلا ملعون مسئول و معاون شده‌اند. خود نامزد هم متوجه نشده که فلانی چگونه معاون ستادش شده.

چرندگان: چرندگان همان‌هایی هستند که چرخ می‌زنند و هر جا که علف سبزتر بود همان جا فرود می‌آیند و از فضای خرم ستادهای انتخاباتی لذت می‌برند. آنان چند روز موتر لکسس این نامزد را سوار می‌شوند، چند روز با هلیکوپتر فلان نامزد به هوا می‌روند و چند روز دیگر با پول فلان نامزد در فلان هوتل پنج ستاره اقامت می‌گزینند. عیش می‌کنند و وفا مفا و پایداری مایداری ندارند.

دوندگان: اعضای این تیپ حق و ناحق بر گردِ نامزد انتخاباتی مورد حمایت خود می‌دوند. لازم باشد یا نباشد می‌دوند. اصلا ممکن نیست شما آنان را جز در حالت دوندگی ببینید. نامزد به دیوار تکیه داده و پیاله‌ی چای در دستش است. ولی این دوندگان در چارسویش می‌دوند. این دوندگان معمولا کمره‌ی فیلم‌برداری هم در دست دارند. اکثر این افراد پس از پایان دوره‌ی کمپین مرض پارکینسون می‌گیرند. یعنی چون مجبورند در جایی پارک شوند و ندوند، در درون خود می‌دوند و می‌لرزند.

زنندگان: در این تیپ افراد خشمگین و بدخویی شامل‌اند که برای بالا بردن چانس نامزد مورد حمایت خود در انتخابات مردم را می‌زنند. سلام بدهی، می‌زنند؛ نزدیک کاندیدا شوی، می‌زنند؛ سرفه کنی، می‌زنند. اصلا خودشان یک رقم زننده‌اند. طرف قیافه و قد و اندام‌شان که نگاه کنید، دچار دل‌بدی می‌شوید. اعضای این تیپ در فیس‌بوک و رسانه‌های دیگر نیز ۲۴ساعته در حال دَو زدن هستند. اگر ازشان بپرسید که آیا دوست دارند نامزد مورد حمایت‌شان به ریاست جمهوری برسد، به خواهر و مادر و خاندان نامزد خود فحش می‌دهند. بعد به خواهر و مادر شما فحش می‌دهند که چرا آن سوال را کردید و آنان را مجبور ساختید که به خواهر و مادر نامزد خود فحش بدهند. اگر به گفت‌و‌گو با این زنندگان ادامه بدهید، بعید نیست که از تیپ زنندگان به تیپ درندگان آپگرید شوند و شما را با دندان تکه تکه کنند. احتیاط احوط است.

جهندگان: جهندگان افرادی هستند که تا ده روز مانده به شروع کمپین‌های انتخاباتی همه جا ناله می‌کنند که فلانی فاشیست است و آدمخوار است و فلان است و بهمان است. ناگهان می‌بینی که همین آدم‌ها یک‌شبه عاشق دلسوخته‌ی همان کسی شدند که قبلا می‌گفتند فاشیست و آدمخوار است. ملامت‌شان نمی‌توان کرد. در علم بیولوژی طایفه‌ای از موجودات در صنف «جهندگان» مورد مطالعه قرار می‌گیرند. این‌ها تا نجهند، نمی‌فهمید که جهنده‌اند. طبیعت است دیگر. چه کار می‌کنید.

خلندگان: خلندگان به کسانی گفته می‌شود که خودشان جرئت پیوستن به ستادها و کمپین‌های انتخاباتی را ندارند و دایما به بغل دیگران خله می‌کنند که برو، برو. وقتی بپرسی که خودشان چرا نمی‌روند، می‌گویند مدتی است که زیر زانوی‌شان یک رقم مرجک مرجک می‌شود و داکترها خیلی وارخطا هستند. اما دست از سر شما بر نمی‌دارند. شب و روز به شما توصیه می‌کنند که برو، بپیوند، نمانی، چرا قدر گلویت را نمی‌دانی.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *