شکایت کمیسیون مستقل انتخابات از مردم | طنز

شکایت کمیسیون مستقل انتخابات از مردم | طنز

عیسا قلندر

به‌نام خداوند صبور و دانا

هم‌وطنان عزیز! حالا که انتخابات برگزار شده، بگذارید باهم صاف و صادق باشیم. تا پیش از انتخابات آوازه بود که فیصدی بالای مردم به برگزاری انتخابات باورمند نیستند. آن‌ها حق به جانب بودند، چرا که ما (عزیزان و ورجاوندان کمیسیون نهایت مستقل انتخابات) نیز مطمیین نبودیم که انتخابات برگزار شود. اما در حال حاضر ضمن این‌که سجده‌ی شکر به‌جا می‌آوریم، دست آن‌هایی را که در انتخابات شرکت کردند، به گرمی می‌فشاریم.

ما در حال جمع‌آوری آرا و انتقال آن از ولایات به کابل و از دستگاه‌های بیومتریک به سِرور اصلی هستیم تا بتوانیم در زودترین فرصت ممکن نتایج این انتخابات را با شما شریک کنیم. اما متاسفانه تعدادی از جوانان، تحصیل‌کردگان، متنفذین و حتا خود نامزدان ریاست‌جمهوری از لحظه‌ای که انتخابات متوقف شد، شروع کرده‌اند به نشر نتایج. ما نمی‌دانیم این جماعت را چه بنامیم. فقط چند نمونه از فعالیت های این جماعت را با شما شریک می‌کنیم و شما از میان صفات (تیزگمیز، قوغ‌روده، اوقره‌خور، پیش‌پزک‌های قرن 21، پایدان ‌کشال، متوهم و اسپقال) یکی را برای آن‌ها برگزینید.

شاه‌حسین مرتضوی

ما یک بار به این آدم مثل بچه آدم اخطار دادیم که آغا جان تو کارمند دولتی، کمپین نکن چون مطابق قانون حق نداری. گوش نکرد، شاید چون چند صبا با رییس‌جمهور گشته، فکر می‌کند که اشرف غنی خدای کشور است و او فرستاده‌ی برحق‌اش. ما از حق رای محرومش کردیم. حتا جریمه نقدی کردیم اما همان‌طور که می‌بینید، ظاهراً این دانشمند جوان قسم خورده که دست از مداخله و چُنگگ و قورغشی برندارد. رسما به تیم چندها نفری‌اش دستور می‌دهد که ولایت‌وار و براساس مراکز رای‌دهی، آمار بیرون بدهند و در آن رای جلالت‌مآب اشرف غنی را نسبت به داکتر عبدالله بیش‌‌تر نشان دهند.

گلبدین حکمتیار

این بیچاره تازه از مغاره‌های کوه به شهر آمده. فکر می‌کند که سیستم انتخابات افغانستان مثل آشپزی در یک دره‌ی دورافتاده است. همین که گوسفند را چپه کرد و توته توته کرده داخل دیگ انداخت، پیش از این‌که دیگ پخته شود و بگوید، بلی! ام چاشت شوربا داریم. حوصله هم که ندارد، اعلام می‌کند که من صددرصد رییس برنده‌ی انتخابات هستم، چون مردم به من رای داده. تورسن کم بود که حالا یک نفر دیگر هم علاوه شده. خدایا این انتخابات است یا تیاتر دیوانگی؟!

عطامحمد نور

کمیسیون مستقل انتخابات دعا می‌کند خدا هیچ بنی بشری را سرگردان نکند. باز مقامات را خو هیچ سرگردان نکند. ما استاد عطا را از سال‌های بسیار دور می‌شناسیم. مخصوصا زمانی که ایشان با غنی شاخ به شاخ شده بود و خود را امپراطور شمال می‌گرفت. از وقتی شاخ این امپراطور خودخوانده شکسته،‌ بدرقم سرگردان شده. شما دیدید که ایشان با چه ذوقی کنار اتمر رفت. وقتی تیم‌اش پاشید،‌ این بزرگوار به‌جای تمام اعضای تیم صلح و اعتدال از هم پاشید. حالا این آقا آمده می‌گوید که بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که یکی از نامزدان در دور اول برنده است و از طرف‌های دیگر که از نظر ما آقای عبدالله می‌باشد،‌ می‌خواهد که دست از تهدید «به خیابان کشاندن مردم» بردارد و دنبال اغتشاش نباشد. کمیسیون مستقل انتخابات ضمن آرزوی آرامش و رهایی از سرگردانی برای آقای نور،‌ از وی خواهش می‌کند که چند صبایی را صبر پیشه کند. در یکی از ورزشگاه‌هایش در شهر مزار،‌ برود طناب بزند و ورزش کند. و به هیچ عنوان نگوید که بررسی‌های اولیه،‌ چرا که از قادر متعال،‌ هیچ شخص و نهادی قادر به بررسی تمامی آرا در چند ساعت پس از انتخابات در افغانستان نمی‌باشد. ما کمیسیون‌ایم هنوز بررسی اولیه نکرده‌ایم،‌ تو چطور بررسی اولیه کرده‌ای؟ به گمانم عادت کرده ای که پُف کنی.

بچکیچای ستادها: راستش ما از دست این بچکیچای ستادهای انتخاباتی بیخی به ستوه آمده‌ایم. روز انتخابات از یک صف 20 نفری عکس می‌گرفت و چنان با آب و تاب می نوشت «حضور شکوه‌مند مردم پای صندوق‌های رای» که این طرف کم‌کم باور کرده بودیم که باید برای شمارش 7 یا 8 میلیون رای باید آمادگی بگیریم. درحالی‌که اگر دو میلیون رای واقعی وجود داشته باشد،‌ ما قسم خورده‌ایم یک هفته کلاه‌مان را کج بگذاریم. حالا که خبری از حضور شکوه‌مند نیست،‌ این طایفه با تقلید و تبعیت از شاه‌حسین مرتضوی یک رقم از کل سایت‌ها آمار بیرون می‌دهد که گویا قبلگاه‌های‌شان مدیر همان سایت‌ها بوده باشند. البته یک تعدادشان گناهی ندارند،‌ بیچاره‌ها آقای مرتضوی را نمی‌شناسند و فکر می‌کنند که او هنوز هم مثل دوران حضور در هشت صبح،‌ یک فرد پابند به آمارهای درست یا نسبتا درست است. او بچه‌ها! مرتضوی تغییر کرده،‌ مسیرش فرق دارد. او از حالا فرمانده یک لشکر است،‌ لشکری که کارش تخریب اذهان عامه و ایجاد موج به نفع جلالت‌مآب اشرف غنی است. شما حق دارید به کمیسیون مشکوک باشید،‌ اما حق ندارید به آدم‌های مثل مرتضوی اعتماد کنید. او دیگه مثل کمیسیون همکار ارگ نیست،‌ رسما مأمور ارگ است؛ مأموری با زبان دومتری و دهانی به وسعت سیاه‌چال آسمانی.

همین‌طور یک عالم آدم دیگر است که به‌جای کمیسیون مستقل انتخابات آمار نشر می‌کند. کاش این آمارها از کمیسیون به بیرون درز کرده باشد که شما نشرش می‌کنید. این آمارها از شکم و مسیرهای منتهی به شکم خود همین‌ها به بیرون درز کرده‌اند. کمیسیون مستقل انتخابات از این عزیزان شکایت دارد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *