کنفرانس خبری «چه خبر؟» | طنز

کنفرانس خبری «چه خبر؟» | طنز

عیسا قلندر

شنبه انتخابات بود. یک تعداد مردم مصروف رای‌دادن بودند. دفاتر وزیر اکبرخان به کمپینران تیم زنگ زده بودند که بعد از رای‌دادن به دفتر بیایند. اول عکس رای‌شان را نشان بدهند و ثابت کنند که به نامزد تیم رای داده‌اند، بعد در محفل دعا برای پیروزی تیم‌شان دست دعا بلند کرده و با نیت پاک از آن پیروزگرداننده‌ی بی‌همتا طلب کمک کنند. تعدادی از کاندیداهای کینه‌توز، نقشه‌ی محاکمه‌ی رقبا را در فردای انتخابات می‌کشیدند. سفارت‌ها برگزاری انتخابات را تبریک گفته و از آن عده عزیزانی که زیاد عجله دارند، تقاضای صبر کردند و گفتند که منتظر کمیسیون مستقل انتخابات بمانید.

همین که روز شنبه به شام نزدیک شد و ساعت از پنج بعدازظهر گذشت، تعدادی از برادران و خواهران تیز ما شروع کردند به اعلام نتایج مراکز رای‌دهی. این دسته تا زمانی که نان چاشت روز یک‌شنبه را نخورده بودند، هرکدام آرای کاندیدای تیم خود را بالا اعلام کرده و رای دیگران را در حدود 30 درصد نگه می‌داشتند. فعالان تیم دولت‌ساز در این زمینه دست همه را از پشت بسته بودند. حتا یکی از این ارجمندان نوشته بود که «ولسوالی اشترلی، ولایت دایکندی، بارسا صفر، ختافه دو. پیش به‌سوی پیروزی.» درحالی‌که رقابت تیم‌های بارسلونا و ختافه با نتیجه 2-0 به نفع بارسلونا پایان یافته بود. کاندیداها روز یک‌شنبه آرام بودند. البته به جز آقای حکمتیار که عزم‌اش را جزم کرده بود تا به کوه‌ها برگردد.

روز دوشنبه اکثریت ستادهای انتخاباتی یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با کمیسیون های انتخاباتی و کمپینرانِ از همه‌جا بی‌خبر دایر کردند و عنوان آن را گذاشتند «چه خبر؟»

در این کنفرانس ابتداء مسئولین کمیسیون انتخابات رو به طرف کمپینران کرده پرسیدند که «دیگر چه خبر؟» آن‌ها بدون رعایت نوبت گفتند که پیروزی نزدیک است بخیر. یکی از کمپینران که صدای خیلی بلندی داشت گفت: «خبرهای خوشی در راه است. دیشب مادرجانم گفت که بچیم از همیالی پشتت دق شدیم. از گپا و خوشحالیایت مالوم دار است که چند روز بعد بخیر معاون سفیر مقرر شده، ما را تنها می مانی.»

سپس تعدادی از کمپینران تیم دولت‌ساز رو به طرف آقای مرتضوی مشاور ارشد فرهنگی رییس‌جمهور کرده، گفتند: «شما گفتید بسیج شوید، ما شدیم. شما گفتید آرای رییس‌جمهور غنی را مرکزوار بلند اعلام کنیم، ما کردیم. حالا کم‌کم دروغ‌های ما ثابت می‌شود، حالی چه کار کنیم؟» آقای مرتضوی زیر لبش چند فحش ادبی به کسی به‌نام آصف آشنا نثار کرد و از بسیجی‌ها خواست که همه در حساب فیس‌بوکی آقای آشنا هجوم ببرید، زیر استاتوس‌های‌شان بنویسید «آشنا پرودکشن، ما خبر داریم که کل این تقلب‌ها را خودت در پل سرخ انجام داده‌ای.»

در یک لحظه یک گدودی شروع شد که خر صاحبش را نمی‌شناخت. مسئولین امنیتی مجبور شدند با استفاده الفاظ رکیک «بشرمین او مردم» سکوت و نظم را به کنفرانس مطبوعاتی برگردانند. وقتی فضا آرام شد، محترمه رییس کمیسیون مستقل انتخابات رو به طرف سایر کمیشنران کرده پرسید «چه خبر؟» آن‌ها گفتند خبرهای خاصی نیست. جنجال آرای ثبت‌نشده در دستگاه‌های بیومتریک شروع شده. از هر طرف فشار است. نزدیک است گرده‌های ما از کار بیفتد. سپس آن‌ها رو به طرف رییس‌شان کرده و در محضر رسانه‌ها پرسیدند که «طرفای شما چه خبر؟» رییس‌شان گفت: «طرف ما و شما ندارد دیگر. همه ما یک طرف هستیم. من روز شنبه گفتم که این انتخابات نسبت به انتخابات های گذشته بسیار موفقانه برگزار شده، اما حالا که ویدیوها را تماشا می‌کنم، می‌بینم که فکرم نبوده که چه گفته‌ام و چه نگفته‌ام.»

سپس نماینده‌ی تیم دولت ساز رو به طرف نماینده‌ی تیم ثبات و همگرایی کرده با نیشخند گفت «چه خبر از ریاست اجراییه؟» ایشان گفت که «ثبات و همگرایی مصروف تشکیل حکومت آینده است انشاءالله. در تیم پول و تقلب چه خبر؟» نماینده‌ی دولت‌ساز عصبانی شد و گفت «کدام پول؟ کدام تقلب؟ گپ دهنت را بفهم او چوچه اسراییل.» نزدیک بود یک درگیری مختصر شروع شود که خداوند عزوجل آقای حکیم تورسن را خیر بدهد. ایشان هردو پایش را پیش گذاشت و گفت «چرا ناق جنجال می کنین؟ غنی را رییس گارسون های ارگ مقرر می‌کنم و عبدالله را مسئول خریداری کیک و کلوچه. ناق پیش رییس‌جمهور برنده‌ی‌تان جنجال نکنید.»

در همین حال یکی از خبرنگاران رو به طرف تمام اشتراک‌کنندگان این کنفرانس کرده پرسید: این‌جا چه خبر است؟ آمار غلط نشر می کنید، یک دیگر را به تقلب متهم می‌کنید، هرکدام خود را پیروز میدان می‌گیرید، داد از انتخابات شفاف و موفق می‌زنید؟ از تقلب شکایت دارید، آرای بیومتریک‌شده و بیومتریک‌نشده دارید، کمپینران را به دروغ و مکر تشویق و مجبور کرده‌اید، حتا صدها نفر تا کنون به ما تماس گرفته و از نامزدی شکایت کرده که پول کمپین‌شان را نداده‌اند. آن‌ها بیش‌تر از دو ماه برای شما کمپین کرده، حالا پول‌شان را نمی‌دهید و شرط می‌گذارید که اگر پیروز شدیم می‌دهیم، اگر نشدیم نمی‌دهیم. ما این کنفرانس را پوشش خبری نمی‌دهیم.

رسانه‌ها رفتند و کنفرانس نیمه‌تمام باقی ماند. البته جنجال‌ها تازه شروع می‌شود. رییس کمیسیون انتخابات در اخیر گفت: «بوی جنجال به دماغش رسیده، ایشان از خداوند خواست که هرچه خیر است، پیش کند.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *