یک‌شنبه‌شب در کمیسیون انتخابات چه گذشت؟

یک‌شنبه‌شب در کمیسیون انتخابات چه گذشت؟

دسته‌ی انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله مدعی است که حوالی ساعت 10 یک‌شنبه‌شب نیروهای ویژه‌ی پولیس (CRU) در هماهنگی با ناظران تیم «دولت‌ساز» قفل‌های «دیجیتال سنتر» کمیسیون مستقل انتخابات را شکستانده و وارد این مرکز شده‌اند. این تیم در پیوند به این قضیه، خواستار تعلیق وظایف خوشحال خان سعادت، معین ارشد امنیتی وزارت داخله، حبیب‌الرحمن ننگ رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون مستقل انتخابات و مشاور امنیتی این کمیسیون شده است.

صبح روز دوشنبه این خبر از سوی ناظران تیم «ثبات و همگرایی» منتشر شد. اطلاعات روز با تماس‌های مکرر نتوانست در مورد این ادعا، پاسخ کمیسیون مستقل انتخابات را بگیرد. روز دوشنبه دیجیتال سنتر کمیسیون انتخابات مسدود بود و کمیشنران کمیسیون مستقل انتخابات نشست‌های طولانی را در پیوند به این قضیه برگزار کردند، اما تا هنوز فیصله‌ی این نشست‌ها و واکنش این کمیسیون همگانی نشده است. ناظران نهادهای ناظر بر انتخابات در صحبت با اطلاعات روز می‌گویند که روز دوشنبه مسئولان کمیسیون به آن‌ها گفتند که تنها قفل بیرونی ساختمانی ‌که دیجیتال سنتر در آن قرار دارد، شکستانده شده است. روز دوشنبه به هیچ کسی اجازه‌ی داخل‌شدن به این ساختمان داده نشد و کارمندان این بخش نیز تعطیل بود.

علی‌احمد عثمانی‌، رییس ستاد انتخابات «ثبات و همگرایی»  عصر روز دوشنبه (29 میزان) در نشست خبری این اتفاق را حمله به کمیسیون مستقل انتخابات و حیثیت آن کمسییون، آرای مردم و شفافیت انتخابات خواند و گفت که این مسأله باید به‌صورت جدی بررسی شود.

آقای عثمانی افزود که روز دوشنبه نشستی را با کمیشنران کمیسیون انتخابات برگزار کرده و آنان در نخست گفته‌اند این موضوع بررسی می‌شود، اما تا کنون پاسخ شفاف به تیم «ثبات و همگرایی» داده نشده است. آقای عثمانی گفت که خواست تیم «ثبات و همگرایی» این است که نخست برای فراهم‌شدن شرایط تحقیق، وظایف معین ارشد امنیتی وزارت داخله، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون و مشاور امنیتی کمیسیون تعلیق شود.

اما وزارت داخله ادعاهای مطرح‌شده را بی‌اساس خوانده و می‌گوید: «خبرهای نشرشده مبنی بر این‌که گویا نیروهای امنیتی در امورات داخلی کمیسیون مستقل انتخابات مداخله کرده باشد، کاملا بی‌اساس است. قسمی‌ که قبلا هم نیروهای امنیتی در این مورد بی‌طرفی خویش را حفظ کرده، منبعد هم مطابق تمام قوانین نافده کشور وظایف خویش را انجام می‌دهند.»

تیم انتخاباتی «دولت‌ساز» نیز این ادعا را رد می‌کند و می‌گوید که تیم «ثبات و همگرایی» همواره چنین اتهاماتی را مطرح کرده و تلاش دارد که بی‌اعتمادی ایجاد کند. جاوید فیصل، از سخن‌گویان این تیم در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید که هیچ یک از ناظران تیم «دولت‌ساز» در چنین فعالیت غیرقانونی دخیل نبوده است: «در این مورد هم تشویش‌های که ما داشتیم به کمیسیون انتخابات شریک ساختیم و این‌ها (مسئولان کمیسیون) ما را اطمینان دادند که مشکلی در کار نیست و تشویشی هم ضرورت نیست.»

علی‌احمد عثمانی می‌گوید نیروهای که دست به این «حمله» زده‌اند، مستقیم تحت رهبری معین ارشد امنیتی‌اند و قطعا این کار بدون هدایت و امر او صورت نگرفته است: «باید تحقیق شود که سرنخ این مسأله تا کجا کشیده می‌شود و آیا نفر اول‌شان (محمد اشرف غنی) هست یا نه.»

نیروهای امنیتی به‌خاطر سردی هوا و گذراندن شب قفل را شکستانده‌اند؟

علی‌احمد عثمانی می‌گوید که مسئولان در کمیسیون مستقل انتخابات به آن‌ها گفته‌اند که نیروهای امنیتی به‌خاطر سردی هوا داخل دیجیتال سنتر شده‌اند تا در هوای گرم‌تر راحت‌تر باشند. آقای عمثانی این دلیل را «غیرقابل قبول» دانست.

او افزود که ناظران تیم «ثبات و همگرایی» شاهد زنده واردشدن نیروهای پولیس به دیجیتال سنتر کمیسیون بوده، اما به‌جز از مشاور امنیتی کمیسیون، نمایندگان کمیشنران کمیسیون در صحنه حضور نداشته است: «بعد از ساعت 10 که ما رفتیم. داخل دیجیتال سنتر برق‌ها هم قطع شده بود. ما خواستیم از کمیسیون که کمره‌های امنیتی بررسی شود.»

یکی از بلاک‌های کمیسیون مربوط به مسایل آموزشی انتخابات و دیپارتمنت ظرفیت‌سازی‌ است که دیجیتال سنتر در منزل دوم آن قرار دارد. دروازه دیجیتال سنتر هر روز بعد از ختم کار در حضور ناظران مهر و لاک و فردا دوباره با حضور ناظران باز می‌شود.

ناصر ناصری‌زاده، ناظر بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) در کمیسیون انتخابات که روز دوشنبه را در کمیسیون سپری کرده ‌است، قبل‌ازظهر دیروز در صحبت با اطلاعات روز گفت که مسئولان کمیسیون می‌گویند که یک‌شنبه‌شب قفل دروازه دیجیتال سنتر به‌خاطر غفلت نیروهای امنیتی باز مانده است. آقای ناصری‌زاده بعدازظهر دوشنبه گفت که مسئولان کمیسیون می‌گویند تنها قفل‌ها دروازه‌ی اولی ساختمان ظرفیت‌سازی شکستانده شده است و معلوم نیست قفل دیجیتال سنتر نیز شکستانده شده است یا خیر.

ناصری‌زاده می‌افزاید که در این روزها در دیجیتال سنتر دوهزار و 643 دستگاه بیومتریک بدون ورق نتایج بود و همچنان ورق نتایج از دیتا سنتر به آن‌جا انتقال داده شده بود و مرحله‌ی پروسس معلومات آن مانده بود: «احتمال می‌رود که دستگاه‌ها تبدیل‌شده باشد یا نیروهای تخنیکی در لباس نظامیان وارد مرکز شده و اطلاعات کارت‌های حافظه دستگاه‌ها را دست‌کاری کرده باشند. هنوز قضیه روشن نیست. روز دوشنبه دروازه دیجیتال سنتر توسط نیروهای امنیتی بسته بود. به ناظران اجازه داده نشد و کمیسیون روی این موضع تحقیق می‌کند.»

یوسف رشید، رییس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید چیزی ‌که‌ تا کنون به ناظران آن‌ها گفته شده، یکی از صحبت‌ها این است که نیروهای امنیتی قفل دروازه اولی (سالن) دیپارتمنت ظرفیت‌سازی را شکستانده و شب‌ را در آن‌جا گذرانده‌اند، اما دروازه‌ی دیجیتال ‌سنتر را باز نکرده‌اند. آقای رشید می‌افزاید که ناظران این نهاد تلاش کردند که واقعیت مسأله را دریابند، اما روز دوشنبه ساحه تحت مراقبت مسئولان امنیتی قرار داشت و به کسی اجازه‌ی ورود داده نشد: «معلومات ضد و نقیض در آن‌جا داده می‌شود.»

ریس ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله می‌گوید که او نمی‌خواهد پیش‌داوری کند که نیروها پولیس به‌چه منظوری وارد دیجیتال سنتر شده‌اند، اما به گفته‌ی او، نیت نادرستی برای این کار وجود داشته است: «نمی‌خواهیم پیش‌داوری کنیم که قصد تخریب سیستم دستگاه‌ها یا کمپیوترها را داشته یا می‌خواسته آرای تقلبی را وارد سیستم بسازد یا هر چیزی دیگر. تا کنون نمی‌دانیم که این حمله به چه منظوری انجام شده، اما نیت نادرسی وجود داشته است. باید نیت روشن شود و مشخص شود که آیا آنان به اهداف خود رسیدند یا خیر.»

او هشدار داد که اگر جوانب قضیه روشن نشود و چنین رفتارهای ادامه یابد، تداوم نظارت معنی ندارد و تیم «ثبات و همگرایی» نظارت خود از کارهای کمیسیون را متوقف خواهد کرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *