چهار ماه پس از ایجاد قطعه نظامی شهرداری کابل: از فساد در فرماندهی تا تکمیل‌نبودن سربازان آن

چهار ماه پس از ایجاد قطعه نظامی شهرداری کابل: از فساد در فرماندهی تا تکمیل‌نبودن سربازان آن

چهار ماه از امضای تفاهم‌نامه‌ی ایجاد «قطعه نظامی شهرداری کابل» می‌گذرد، اما تا هنوز تنها 20 درصد از سربازان و افسران این قطعه عملا حضور دارند و هشتاد درصد اعضای آن تکمیل نشده است. همچنان منابع تأیید می‌کنند که فرماندهی این قطعه نیز به‌دلیل دست‌‌داشتن به فساد از سوی وزارت امور داخله و ریاست امنیت ملی دست‌گیر شده است.

تفاهم‌نامه‌ی ایجاد «قطعه‌ی نظامی شهرداری کابل» در دوم سرطان امسال از سوی مسئولان وزارت امور داخله و شهرداری کابل امضا شد. براساس این تفاهم‌نامه وزارت امور داخله 409 سرباز و افسر این وزارت را به‌گونه‌‌ی مستقل در اختیار شهرداری کابل قرار می‌دهد. اکنون که چهار ماه از آن می‌گذرد، سخن‌گوی شهرداری کابل به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تا کنون تنها حدود 90 سرباز در اختیار شهرداری کابل قرار گرفته است.

فساد در رأس فرماندهی

سخن‌گوی وزارت امور داخله دست‌گیری فرمانده این قطعه را به‌دلیل دست‌داشتن به رشوه‌ستانی تأیید می‌کند. درحالی‌که هدف از ایجاد این قطعه جلوگیری از فساد، ساخت‌وساز غیرقانونی، غصب زمین، پس‌گیری زمین‌های غصب‌شده، تطبیق پلان‌ها، مقرره‌ها و قانون‌های شهرداری گفته شده بود.

نصرت رحیمی، سخن‌گوی وزارت امور داخله به اطلاعات روز گفت که که دو برادر فرمانده این قطعه‌، در حالی دست‌گیر می‌شوند که از مردم در برابر ساخت‌وساز غیرقانونی رشوه می‌گرفته‌اند. به گفته‌ی آقای رحیمی، پس از پی‌گیری قانونی این موضوع از سوی ریاست امنیت داخلی وزارت امور داخله و ریاست امنیت ملی، ثابت می‌شود که فرمانده قطعه در آن دخیل بوده است. از این‌رو فرمانده قطعه نیز دست‌گیر شده است.

از دخیل‌بودن پولیس در رشوه‌‌ستانی و فساد همواره شکایت شده است. مسعود انداربی، وزیر امور داخله نیز در هنگام امضای تفاهم‌نامه گفته بود که با تشکیل این قطعه، شهرداری دیگر از فرماندهی پولیس کابل و حوزه‌های پولیس بی‌نیاز شده و مستقل عمل خواهد کرد. او همچنان گفته بود که ایجاد قطعه نظامی مستقل برای شهرداری دست پولیس و سایر بخش‌های کشفی و جنایی را از مداخله و رشوه‌ستانی در برابر ساخت‌وساز‌های غیرقانونی کوتاه می‌کند. او یادآور شده بود که تمام امکانات این قطعه از سوی وزارت امور داخله تأمین می‌شود، اما به‌گونه‌ی مستقل از سوی شهرداری کابل فرماندهی خواهد شد.

اکنون سخن‌گوی وزارت امور داخله می‌گوید که کار این قطعه براساس تفاهم‌نامه‌ی آن جریان دارد و اخلالی در آن وارد نشده است. او افزود که این قطعه نسبت به اهمیتی که در جلوگیری از تخلفات شهری دارد، شدیدا زیر نظات وزارت امور داخله قرار دارد.

کار این قطعه موثر بوده است؟

آقای رحیمی در مورد دلیل تکمیل‌نشدن تعداد سربازان این قطعه معلومات نداد، اما نرگس مومند، سخن‌گوی شهرداری کابل گفت که روند تکمیل سربازان این قطعه جریان دارد. خانم مومند کارکرد این قطعه را مثبت خواند. او گفت که شهرداری کابل با این قطعه نظامی با آن‌که تعداد آن از 80 تا 90 سرباز بیش‌تر نیست، در مدت چهار ماه توانسته است، از بیش از 100 مورد تخلف شهری و غصب زمین در 22 ناحیه‌ی شهر کابل جلوگیری کند:

«به گونه‌ی نمونه، در ناحیه یازدهم از ساخت غیرقانونی 20 بلندمنزل جلوگیری و به 15 بلندمنزل دیگر توصیه شده است که از تخلفات دست بکشند. در ناحیه 17 ساخت 16 تعمیر که بدون جواز شروع شده بود، توقف داده شد و به 21 بلند منزل دیگر توصیه شد. در ناحیه 15 نیز به تعداد 17 ساختمان که بدون جواز شروع به ساخت‌وساز کرده بودند، توقف داده شد.»

قسمتی از شهر کابل

احمد ذکی سرفراز، شهردار کابل در هنگام امضای تفاهم‌نامه گفته بود که تطبیق برنامه‌های این اداره در رویارویی با زورمندان همواره با چالش روبه‌رو بوده است. از این‌رو برای مبارزه با فساد و خودسری‌ها، این قطعه‌ نظامی با همکاری وزارت امور داخله ایجاد شده است.

مسئولان شهرداری کابل هنگام امضای تفاهم‌نامه در دوم سرطان امسال گفته بود که حدود 70 درصد ساختمان‌های شهر کابل به‌گونه‌ی غیرمعیاری ساخته شده است. همچنان این اداره، میزان تخلفات شهری را تنها در جریان شش ماه یک‌هزار و 250 تخلف اعلام کرده بود. به گفته‌ی آقای سرفراز این تخلفات بیش‌تر در ساخت‌وسازهای غیرقانونی و غصب زمین از سوی زورمندان بوده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *