ولسوالان 11 ولسوالی در غرب کشور از راه دور وظیفه اجرا می‌کنند

ولسوالان 11 ولسوالی در غرب کشور از راه دور وظیفه اجرا می‌کنند

اطلاعات روز: یافته‌های روزنامه اطلاعات روز نشان می‌دهد که 11 ولسوالی در ولایت‌های غربی غیرفعال‌اند و طالبان بخش‌های وسیعی از این ولسوالی‌ها را کنترل می‌کنند. در این ولسوالی‌ها از اداره‌ی محلی حکومت مرکزی خبری نیست.

دست‌کم در سه سال گذشته حملات طالبان در ولایت فراه سیر صعودی داشته و با افزایش قدرت‌نمایی طالبان، ساحه‌ی تحت کنترل حکومت به پایین‌ترین سطح رسیده است.

بلقیس روشن، نماینده مردم فراه در مجلس نمایندگان به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که ولسوال‌های بکواه، پشت‌کوه، شیب کوه قلعه، خاک سفید و بالابلوک به‌دلیل حضور گسترده‌ی طالبان در آن ولسوالی‌ها به مرکز شهر فراه آمده است.

او می‌افزاید: «این برای حکومت جای تأسف است که به‌دلیل حضور طالبان در مراکز شش ولسوالی، ولسوالان نتوانند حضور داشته باشند.»

شاه‌محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه به اطلاعات روز می‌گوید که ولسوالان ولسوالی‌های غیرفعال بیش‌تر وقت‌های‌شان را در مهمان‌خانه والی می‌گذرانند و منتظر دریافت معاش ماهوارشان هستند.

مسعود بختور، معاون والی فراه در گفت‌وگو با اطلاعات روز، غیرفعال‌بودن چندین ولسوالی را در این ولایت می‌پذیرد.

ولسوالی تازه‌تأسیس مرغاب در 60 کیلومتری شمال شهر فیروزکوه، مرکز ولایت غور فعال نشده است. ناصر خاضع، والی غور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که نیروهای امنیتی این ولسوالی سرگرم فراگیری آموزش هستند.

پس از افزایش حملات طالبان در شمال شهر فیروزکوه، حکومت تصمیم گرفت یک ولسوالی جدید تأسیس کند، اما هنوز این ولسوالی فعال نشده است.

راه‌های منتهی چهار سده و پسابند، دو ولسوالی غور نیز توسط طالبان ماین‌گذاری شده است. غلام‌سخی جاوید، منشی شورای ولایتی غور به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که با آمدن ولسوال‌ها به شهر فیروزکوه، دست‌کم 45 روز زمان می‌برد که دوباره این ولسوال‌ها به این ولسوالی‌ها برگردند.

تنها راه اکمال و انتقال مقام‌های حکومتی از طریق چرخبال‌های نظامی به چهار سده و پسابند ممکن است.

منشی شورای ولایتی غور می‌گوید: «بیش‌تر مناطق ولسوالی‌های چهار سده و پسابند به جز چند روستای نزدیک ساختمان این دو ولسوالی به‌دست طالبان است. ولسوالان به هیچ عنوان جرأت نمی‌کنند که از طریق راه سفر کنند و به همین خاطر، مدت زیادی به مرکز غور می‌مانند تا هلیکوپترهای نظامی بیایند و آن‌ها را به ولسوالی‌ها انتقال دهند.»

والی غور نیز می‌پذیرد که چندین ولسوال به‌دلیل ماین‌گذاری راه‌های ارتباطی، مدتی در شهر فیروزکوه می‌مانند. او از حکومت مرکزی می‌خواهد که در راستای سرکوب طالبان در غور اقدام کند، تا در راستای خدمات‌رسانی دولتی مشکل پیدا نشود.

هر چند بیش از دوونیم سال از تقسیم ولسوالی شیندند به پنج ولسوالی می‌گذرد، اما در طول این مدت، ساختمان اداری ولسوالی‌های پشت‌کوه و زیرکوه ساخته نشده است. جیلانی فرهاد، سخن‌گوی والی هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید ولسوال این دو ولسوالی کارهای اداری‌شان را در مجتمع اداری شهر هرات انجام می‌دهند.

ولسوالی زیرکوه در ۱۴۰ کیلومتری و پشت‌کوه در فاصله ۱۵۷ کیلومتری مرکز شهر هرات موقعیت دارند.

زیرکوه از پایگاه‌های مهم قدرت طالبان در ولایت هرات است. اعضای شورای ولایتی هرات می‌گویند که که طالبان در زیرکوه حضور گسترده‌ای دارند و بخشی از ناامنی‌های هرات از این ولسوالی سازمان‌دهی می‌شود.

هرات به تناسب ولایت‌های غربی دیگر وضعیت امنیتی بهتر دارد، اما توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که باید هر چه زودتر ولسوالی‌های زیرکوه و پشت‌کوه فعال شود: «ولسوالی پشت‌کوه و زیرکوه فقط یک نام دارند، نه تعمیر دارند و نه امکانات. مراکز این دو ولسوالی نیز در ‌دست طالبان است. حکومت توانایی فعال‌سازی این دو ولسوالی را ندارد.»

آتش نبرد میان نیروهای دولتی و طالبان در جریان سال جاری به شکل کم‌پیشینه‌ای در ولسوالی بالامرغاب بادغیس افزایش یافته است. منابع محلی بادغیس می‌گویند که تمام ساحه‌ی بالامرغاب به استثنای کندک ارتش به‌دست طالبان است.

عبدالغزیز بیگ، رییس شورای ولایتی بادغیس به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: طی شش ماه گذشته مقام‌های حکومت وعده‌های زیادی برای بازپس‌گیری، ولسوالی بالامرغاب داده‌اند، اما این وعده‌ها عملی نشده است.»

او می‌افزاید که به‌دلیل کاهش حاکمیت دولتی در بالامرغاب، شمار زیادی از باشندگان این ولسوالی به شهر قلعه‌نو و شهر هرات آواره شده‌اند.

مقام‌های محلی بادغیس می‌گویند که بیش از دو ماه می‌شود که ولسوال بالامرغاب گماشته شده، اما به‌دلیل تهدیدات امنیتی، وی به ولسوالی‌ بالامرغاب اعزام نشده است.

اما عبدالغفور ملکزی، والی بادغیس در صحبت با روزنامه اطلاعات روز در واکنش به عدم حضور ولسوال بالامرغاب گفت: «خود من به کابل آمدم و با بزرگان در مورد ولسوالی بالامرغاب صحبت شده است. من منتظر پاسخ وزیر دفاع، معین ارشد وزارت داخله، شورای امنیت ملی و رییس‌جمهور هستیم.»

منابع متعدد در ولایت‌های غربی می‌گویند که طالبان در مناطق تحت کنترل‌شان در ولسوالی‌ها، قوانین سفت‌و‌سخت‌شان را به مرحله‌ی اجرا می‌گذارند و تداوم این روند برای مردم مشکلات زیادی را رقم زده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *