توضیحات کمیسیون مستقل انتخابات | طنز

توضیحات کمیسیون مستقل انتخابات | طنز

عیسا قلندر

چند روز پیش تیم دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی از کمیسیون مستقل انتخابات خواست که در مورد تأخیر اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری توضیح دهد. کمیسیون مستقل انتخابات امروز در این مورد توضیح داده است:

بسم الله الرحمن الرحیم. با درود به روح شهدای افغانستان، مخصوصا شهدای خون‌خون‌کفن کمیسیون مستقل انتخابات و با سلام خدمت مردم شریف افغانستان! همان‌طور که همه می‌دانید کمیسیون مستقل انتخابات فعلا یک نهاد بی‌طرف و مستقل است، این‌که در گذشته این نهاد بی‌طرف بوده یا بی‌شرف، به ما مربوط نمی‌شود. ما دوست داشتیم نتایج انتخابات را به‌موقع اعلام کنیم، اما چندین مشکل باعث شد که نتوانیم به عهد خویش وفا کنیم و خبر داریم که خداوند (ج) بی‌وفایان در قرآن عظیم چگونه بد گفته است.

اولین مشکل تقلب سازمان‌یافته‌ای است که بعضی از تیم‌های محترم انجام داده. وقتی می‌گوییم تقلب سازمان‌یافته، شما نباید به سناریوی امرخیل و گوسفندانش فکر کنید. بلکه این‌بار داستان پیچیده‌تر است. کافی‌ست از هر ده دستگاه بیومتریک یکی آن را چک کنید، می‌بینید که چیزهایی به جای انگشتان دست بیومتریک شده که عقل جن هم به آن نمی‌رسد. ما که مکلف هستیم تمامی دستگاه‌های بیومتریک را چک کنیم. حالا خودت تصور کن که ما هرچند دقیقه بعد هنگ می‌کنیم. بنابراین یکی از توضیحات ما این است که کم‌تر تقلب می‌کردید تا ما زودتر می‌توانستیم به تقلب‌های شما رسیدگی کرده و نتایج را اعلام کنیم. همچنان اگر می‌خواهید که اعلام نتایج از این هم طولانی‌تر نشود، به‌لحاظ خدا و قرآن مجیدش کم‌تر در کار ما مداخله کنید، کم‌تر سر ما فشار بیارید، از ما نخواهید روی سیاه تان را ریمل کرده به مردم سفید نشان بدهیم.

مشکل دوم سردی هوا است. هر چه هوا سردتر می‌شود نگرانی‌های ما نیز بیش‌تر می‌شود، چرا چند تا منافق هر لحظه آماده‌ی حمله به کمیسیون مستقل انتخابات است تا در حق دستگاه‌های بیومتریک و سرور ما تجاوز کنند و بهانه را بیندازند به گردن سردی هوا و عسکرهای محافظ. مردم ممکن با این بهانه‌ها قانع شوند و بگویند خیر است عسکرهای بیچاره هم جان داره. اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌فهمد که گپ کجاست. خودتان وقتی چهارتا راکت می‌آید در صحن ارگ منفجر می‌شود، تا یک هفته از طرف شب در میدان هوایی بگرام خواب می‌شوید.

مشکل سوم حملات سایبری از وزیر اکبرخان است. اگر می‌خواهید نتایج زودتر اعلام شود، جلو این بی‌بندوبارها را بگیرید. هر روز سایت ما و سرور ما را هک می‌کنند. کل چیز گدود می‌شود و ما مجبوریم یک عالم وقت بگذاریم و دوباره ترتیب کنیم. مثال ساده می‌گوییم، موبایل‌تان را دست یگان اُشتک بدهید، یک ساعت بعد بیایید و ببینید که کل شماره‌های تماس‌تان را پاک کرده، عکس‌ها و ویدیوهای ضروری‌تان را حذف کرده، چه حالی پیدا می‌کنید؟ چند هفته دیگر وقت لازم دارید که شماره‌های‌تان را پس به‌دست بیاورید؟

مشکل چهارم در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال، همان‌طوری که جناب رییس صیب جمهور هم در جریان است، این است که تیم‌های دیگر چشم تیز کرده و بسیاری از موارد را نمی‌توان نادیده گرفت. مثلا ما نمی‌توانیم تا قناعت آن‌ها را فراهم نکرده‌ایم، نتیجه‌ی یک ولایت را مشخص کرده و اعلام نماییم که فلان ولایت این‌قدر رای داشت و این‌قدرش از فلان تیم است. بی‌شعورها یک‌رقم دقیق است که موی در خمیر نمی‌مانند.

مشکل پنجم صداها و ویدیوهایی است که در شبکه‌های اجتماعی درز کرده/می‌کند. از برای خدا، شما زن و مرد، پیر و جوان، چپ و راست صدا و ویدیوی‌تان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بیرون می‌شود؛ آن‌هم چه صداهایی. یکی می‌گوید «دفعتا آرا از دروغ هم که شده ولایت‌وار و مرکزوار بلند اعلام کنید»، دیگری می‌گوید «در جلسه‌ای که در یوناما داشتیم و فیصله کردیم که حمله‌ بر کمیسیون مستقل انتخابات را هر طور شده، باید رد کنیم و برای آن دلیل بسازیم»، دیگری می‌گوید «از برای خدا یگان باسواد را در تلویزیون‌ها روان کنید که کل خراب‌کاری‌ها را افشا نکند»، دیگری می‌گوید «همین لحظه از کمیسیون انتخابات تماس داشتیم که 60 هزار رای ما را باطل کرده». این چه حال است؟ نه برای خود آبرو ماندید نه برای ما. ما وظیفه گفته به شما اطلاع‌رسانی می‌کنیم، اما شما چیغ می‌زنید که آرای تقلبی فلان فلان ولایات ما باطل شد و باید جلو باطل‌شدن آرای تقلبی فلان فلان ولایت را هر طور شده بگیریم. ای رقمی خو نمی‌شود.

مشکل ششم برق است. بیش‌تر از فوکل‌پاینت‌های شما در رفت‌وآمد است. درست است که کمیسیون پاوربانک زیاد دارد، اما چاره برق ما با این پاوربانک‌ها نمی‌شود. پیشنهاد کردیم که برای کمیسیون چندتا پاورتانک بخرید، شما قبول نکردید.

این هم چند مشکل که خدمت شما توضیح دادیم، امیدواریم درک کنید و زیاد شلّه نشوید.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *