دمپینگ شرکت‌های هوایی خارجی؛ کام‌ایر دو روز پس از اولین پرواز به کویت شاکی است

دمپینگ شرکت‌های هوایی خارجی؛ کام‌ایر دو روز پس از اولین پرواز به کویت شاکی است

سه روز پیش (یازدهم عقرب) نخستین پرواز مستقیم شرکت هوایی داخلی کام‌ایر به کشور کویت انجام شد. قرار است این پرواز‌ها در هر هفته‌ یک بار ادامه یابد. اما اکنون مسئولان شرکت‌ هوایی کام‌ایر در نامه‌ای رسمی به اداره هوانوردی ملکی از تلاش‌های شماری از شرکت‌های خارجی برای متوقف‌کردن این پرواز‌ها شکایت کرده‌اند.

در نامه‌ای رسمی که از سوی شرکت هوایی داخلی کام‌ایر به اداره‌‌ی هوانوردی ملکی فرستاده شده، آمده است با انجام نخستین پرواز مستقیم این شرکت از کابل به کویت، شرکت‌های خارجی به‌گونه‌ی آنی بهای تکت‌های‌شان را در این مسیر برخلاف قوانین و اصول پایین آورده است؛ طوری که پیش از این بهای تکت شرکت‌های خارجی 252 دالر بوده، اما اکنون به 209 دالر رسانده‌اند.

همچنان در این نامه آمده است که براساس اصول هوانوردی بهای تکت شرکت‌های هوایی خارجی در این مسیر نباید کم‌تر از 250 دالر باشد. همچنین اضافه شده در مسیرهای که شرکت‌های هوایی داخلی پرواز مستقیم دارند، نباید به شرکت‌های هوایی خارجی«حق آزادی ششم ترافیک» داده شود.

نامه‌ی رسمی شرکت هوایی کام‌ایر به اداره هوانوردی ملکی

شرکت‌های هوایی خارجی از سیاست دمپینگ استفاده می‌کند. شرکت‌های امارات متحده عربی در حالی بهای تکت را در مسیر کابل – کویت کم کرده که در مسیر کابل – دبی افزایش داده است.

این در حالی است که اداره هوانوردی ملکی اعلام کرده که از سه سال به این‌سو امارات متحده‌ی عربی، اجازه‌ی نشست به فرودگاه اصلی شهر دبی را به شرکت‌ هوایی کام‌ایر نداده است. اکنون تنها شرکت هوایی دولتی آریانا هر هفته یک پرواز به دبی دارد.

در این نامه آمده است: «اگر بهای تکت‌های شرکت‌های هوایی خارجی را در مسیر دبی مشاهده کرده باشید، بلندتر از حق آزادی ششم ترافیک در مسیر مربوطه است. این خود مثل یک نوع انتقام‌گیری در برابر شرکت‌های هوایی داخلی است.»

نجیب پیمان مسئول مطبوعاتی شرکت‌ هوایی کام‌ایر به اطلاعات روز گفت که این کار شرکت‌های خارجی در مورد پرواز مستقیم کابل – کویت، ادامه‌ی سیاست «دمپینک» این شرکت‌ها به هدف ورشکست‌شدن شرکت‌های هوایی داخلی است. او گفت این سیاست در مورد سایر کشورها مانند عربستان و… نیز عملی شده و باعث شده است که بازار هوایی داخلی را متضرر کند.

آقای پیمان گفت که شرکت‌های خارجی تا زمانی به فروش‌ پایین تکت‌ پرواز مستقیم کابل – کویت ادامه می‌دهند که شرکت‌های داخلی نتوانند در آن مسیر پرواز داشته باشند و ورشکست شوند: « این سیاست دمپینگ در مورد سایر کشورها مثل عربستان عملی شده و پروازهای شرکت‌های هوایی داخلی را 50 درصد کاهش داده که در عموم باعث ورشکستی شرکت‌های داخلی شده است.»

مسئولان شرکت هوایی کام‌ایر اداره هوانوردی ملکی را به ناتوانی در رسیدگی به این‌گونه تخطی‌ها متهم می‌کنند و می‌گویند این اداره با وجود برخی از تلاش‌هایش در حمایت از بخش داخلی، نتوانسته است بازار هوایی را کنترل کند.

مسئول مطبوعاتی شرکت هوایی هوایی کام‌ایر گفت که آنان از برخی تلاش‌های اداره هوانوردی ملکی در آزادسازی شرکت‌های هوایی داخلی از فهرست سیاه کشورهای اروپایی و آغاز پروازهای مستقیم به شماری از کشورها مانند کویت استقبال می‌کند. اما به گفته‌ی او در عموم این اداره نتوانسته است از سیاست دمپینگ شرکت‌های خارجی جلوگیری و پالیسی‌های مبتنی بر منافع ملی را در بازار هوایی تطبیق کند.

براساس اطلاعات مسئولان شرکت هوایی کام‌ایر بنابر پالیسی و مدیریت ناسالم حکومت و نبود حمایت از شرکت‌های هوایی داخلی، شرکت‌های هوایی خارجی اکنون 95 درصد بازار پرمنفعت هوایی را با اعمال این‌گونه سیاست‌ها در اختیار دارد. آقای پیمان گفت که تا کنون هیچ گام عملی در حمایت از شرکت‌های هوایی داخلی از سوی اداره هوانوردی ملکی برداشته نشده است. او گفت از این اداره می‌خواهد که جدای از تعدیل و تطبیق پالیسی‌های بزرگ مانند موافقت‌نامه‌ی «آسمان باز» براساس منافع ملی، دست‌کم از سیاست «دمپینگ» شرکت‌های هوایی خارجی باید جلوگیری کند.

محمدقاسم رحیمی، سخن‌گوی اداره هوانوردی ملکی در پیام صوتی که به اطلاعات روز فرستاده، گفته است که این اداره نشستی را با حضور نمایندگان شرکت‌های هوایی داخلی و خارجی روز سه‌شنبه (14 عقرب) برگزار خواهند کرد. او گفته است که در این نشست روی بهای تکت‌ پروازهای داخلی و خارجی معیارهای تعیین خواهد شد که در صورت تخلف از آن شرکت‌ها مجازات خواهند شد.

با انجام نخستین پرواز مستقیم شرکت هوایی داخلی کام‌ایر، اداره هوانوردی ملکی به شماری از رسانه‌ها گفته است که شروع پرواز مستقیم به کویت با استقبال شهروندان افغانستان ساکن کویت همراه بوده و این می‌تواند تأثیرهای مثبت در رشد اقتصاد افغانستان داشته باشد و فرصت‌های جدید کاری را نیز فراهم کند. همچنان این داره گفته است که تلاش می‌کند زمینه‌ی پروازهای مستقیم به سایر کشورهای منطقه و جهان نیز فراهم شود.

اکنون شرکت هوایی کام‌ایر به ترکیه، عربستان، هند، ازبکستان، تاجیکستان و برخی کشورهای دیگر پرواز دارد. از سال ۲۰۰۱ به این‌سو هفت شرکت هوایی غیردولتی در افغانستان آغاز به‌کار کرده، اما تنها شرکت کام‌ایر تا کنون فعالیت دارد و سایر شرکت‌ها پروازهای‌شان را متوقف کرده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *