تخطی مرزی؛ «نظامیان پاکستانی 8 کیلومتر داخل خاک افغانستان شده‌اند»

تخطی مرزی؛ «نظامیان پاکستانی 8 کیلومتر داخل خاک افغانستان شده‌اند»

منابع محلی از ولایت پکتیکا تأیید می‌کنند که نظامیان پاکستانی از یک هفته به این‌سو سعی کرده در ادامه‌ی حصارکشی‌ها در امتداد خط دیورند در ولسوالی «گومل» این ولایت، هشت کیلومتر به داخل افغانستان حصارکشی کنند.

نعمت‌الله بابری، عضو شورای ولایتی پکتیکا به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که نظامیان پاکستانی از خط فرضی دیورند گذشته‌اند و می‌خواهند در منطقه‌ی «ترخه اوبه»‌ی این ولسوالی که هشت کیلومتر از خط مرزی دیورند در داخل خاک افغانستان موقعیت دارد، حصارکشی کنند.

این عضو شورای ولایتی می‌گوید که این کار نظامیان پاکستانی با مقاومت مردم محل مواجه شده و تا کنون نظامیان پاکستانی موفق نشده‌اند که عملا کار حصارکشی را آغاز کنند: «پاکستانی‌ها با تمام تجهیزات آمده‌اند. سیم خاردار آورده‌اند، اما هنوز موفق نشده‌اند که کار را آغاز کنند، زیرا با مقاومت مردم روبه‌رو شده‌اند.»

این عضو شورای ولایتی می‌گوید که منطقه «ترخه اوبه» به‌دلیل موجودیت جنگل‌زار جلغوزه و معدن کرومایت از اهمیت اقتصادی برخوردار است.

آقای بابری می‌گوید که موضوع تخطی مرزی نظامیان پاکستانی را با حکومت مرکزی شریک شده، اما تا کنون اقدام عملی از سوی حکومت انجام نشده است.

وزارت خارجه می‌گوید که موضوع را از طریق سفارت افغانستان در اسلام آباد با وزارت خارجه پاکستان در میان گذاشته است.

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه به روزنامه اطلاعات روز گفت که سفارت افغانستان در اسلام‌آباد نگرانی دولت افغانستان را در این مورد با وزارت خارجه پاکستان در میان گذاشته،‌ اما تا کنون پاسخی از دولت پاکستان دریافت نکرده است.

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید که تخطی مرزی در ولسوالی گومل پکتیکا به مقام‌های پاکستانی در میان گذاشته شده است

تخطی مرزی و درگیری‌ها میان نظامیان پاکستانی و افغان در امتداد خط دیورند پیشینه‌ی طولانی دارد.

آقای هیواد می‌گوید که برای جلوگیری از تنش و درگیری در امتداد خط دیورند میان نظامیان پاکستانی و افغان، هر دو دولت مراکز هماهنگی ساحوی ساخته‌اند.

سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید که حکومت افغانستان موضوع تخطی مرزی نظامیان پاکستانی در ولسوالی گومل ولایت پکتیکا را هم از طریق سفارت افغانستان در اسلام‌آباد و هم از طریق مراکزی هماهنگی ساحوی، تعقیب می‌کند.

در همین حال کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان می‌گوید که در پیوند به این موضوع، مسئول امنیتی وزارت خارجه را احضار کرده و خواستار ارایه معلومات شده است.

سید محمدجمال فکوری بهشتی، عضو کمیسیون دفاعی مجلس نمایندگان از قول مسئول امنیتی وزارت خارجه به روزنامه اطلاعات روز گفت که نظامیان پاکستانی هشت کیلومتر این‌سوتر از خط در خاک افغانستان، داخل شده‌اند و سعی می‌کنند که حصارکشی کنند.

فکوری بهشتی، عضو کمیسیون امور بین‌المللی مجلس نمایندگان می‌گوید که این کمیسیون از وزیر دفاع، رییس عمومی امنیت ملی و وزیر سرحدات و قبایل خواسته که در این مورد توضیح دهند

به گفته‌ی آقای بهشتی منطقه‌ی ترخه اوبه، در اختیار طالبان است و این گروه با حصارکشی در این ساحه مخالفت نکرده‌ است و در عوض مردم محل مانع کار نظامیان پاکستانی شده‌اند: «نظامیان پاکستان در جریان شب حصار می‌کشند و روزانه مردم آن را تخریب می‌کنند.»

آقای بهشتی می‌گوید از آن جهت که دولت افغانستان در این ساحه حاکمیت ندارد، وزارت دفاع 100 نفر از مردم محل را تجهیز کرده و آموزش داده است که از این منطقه دفاع کنند و مانع حصارکشی نظامیان پاکستانی شوند.

در همین حال قول اردوی 203 تندر در جنوب‌شرق کشور دیروز (سه‌شنبه، 14 عقرب) با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که نیروهای سرحدی افغان و مردم محل در ولسوالی زازی آریوب ولایت پکتیا، نظامیان پاکستانی را که 20 متر داخل خاک افغانستان شده بودند و می‌خواستند و از همان نقطه حصارکشی کنند، عقب رانده‌اند: «نظامیان پاکستانی عقب زده شدند و بخشی را که حصار کشیده بودند تخریب شد.»

در خبرنامه‌ آمده است که این اقدام نظامیان پاکستانی با واکنش شدید نیروهای سرحدی و باشندگان محل روبه‌رو شد و کار حصارکشی‌شان متوقف شد.

حصارکشی در امتداد خط فرضی دیورند دو سال قبل آغاز شد. ارتش پاکستان دلیل این کار را بهبود امنیت در امتداد خط دیورند عنوان کرده بود. طبق اعلامیه‌ی ارتش پاکستان که در 30 جوزای 1396 منتشر شده بود، کارحصارکشی در چند مرحله انجام می‌شود که مرحله‌ی نخست آن در مناطقی مثل باجور، مهمند و خیبر اجینسی و مرحله‌ی دوم آن در باقی خط مرزی با افغانستان به‌شمول مناطق بلوچستان خواهد بود.

ارتش پاکستان پارسال اعلام کرد که حصارکشی مرز بیش از 2600 کیلومتری آن کشور با افغانستان تا ماه دسامبر سال 2019 تکمیل می‌شود.

از این‌که از دو سال قبل تا کنون چند کیلومتر مرز میان افغانستان و پاکستان حصارکشی شده است، اطلاعات دقیق در دست نیست. خواستیم در این مورد دیدگاه وزارت دفاع را بگیریم، اما به‌رغم تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

دولت افغانستان از همان ابتدا با طرح حصارکشی مرزی مخالفت کرد و تأکید کرد که این طرح به مبارزه با تروریسم کمک نمی‌کند.

دولت افغانستان خط دیورند را که 2400 کیلومتر طول دارد، به‌عنوان سرحد رسمی نمی‌پذیرد و مدعی است که معاهده‌ای که در سال 1893 میلادی بین عبدالرحمن خان، پادشاه وقت افغانستان و سر مورتیمور دیورند، وزیر خاجه وقت هند بریتانیا امضا شده، اعتبار ندارد. اما دولت پاکستان و جامعه بین‌المللی این مرز را به‌عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند.

راکت‌پراکنی دوامدار

موضوع راکت‌پراکنی نظامیان پاکستانی بر خاک افغانستان سال‌هاست که ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد هفته‌ی گذشته در راکت‌پراکنی نظامیان پاکستانی در ولسوالی ناری ولایت کنر سه زن کشته و چهار غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

در راکت‌پراکنی اخیر نظامیان پاکستانی بر ولایت کنر، سه زن کشته و چهار غیرنظامی دیگر زخمی شدند

راکت‌پراکنی‌ها پس از یک درگیری میان نیروهای سرحدی افغان و نظامیان پاکستانی آغاز شد. به گفته‌ی مقام‌های محلی کنر علت درگیری تحرکات غیرقانونی نظامیان پاکستانی در نقطه‌ی صفری خط فرضی دیورند بوده است.

روابط افغانستان و پاکستان اخیرا تیره‌تر شده است؛ در حدی که این کشور بخش قنسولی سفارتش را در کابل بسته است. وزارت خارجه پاکستان دلیل بستن قنسولگری‌اش را نگرانی از امنیت دیپلمات‎هایش در کابل و سایر نمایندگی‌های این کشور در افغانستان عنوان کرده است.

تنش‌های تازه میان کابل و اسلام‌آباد پس از آن شروع شد که مقام‌های پاکستانی اعلام کردند که کارمندان سفارت و دیپلمات‌های این کشور در افغانستان همواره مورد آزار و تهدید قرار گرفته‌اند.

به دنبال آن سازمان اطلاعاتی پاکستان (آی اس آی) سفیر افغانستان در اسلام‌آباد را احضار کرد.

وزارت خارجه افغانستان در واکنش به آنچه که احضار سفیر افغانستان از سوی سازمان اطلاعاتی نظامی پاکستان (آی.اس.آی) و رفتار نادرست این نظامیان با او خوانده، شدیدا اعتراض و ابراز نگرانی کرده است.

حالا با توجه به تخطی مرزی و حصارکشی در امتداد خط دیورند، درگیری‌های مرزی و راکت‌پراکنی نظامیان پاکستانی بر خاک افغانستان و بسته‌شدن قنسولگری سفارت پاکستان در کابل، به‌نظر می‌رسد که روابط دو کشور بیش‌تر از پیش تیره شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *