دولت برای خانقاه پدر مولانا در بلخ پوشش حفاظتی می‌سازد

اطلاعات روز: منابع محلی در ولایت بلخ می‌گویند که کار ساخت پوشش حفاظتی خانقاه «خواجه بهاءالدین ولد، پدر مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رومی»، از عارفان و شاعران نامدار زبان پارسی آغاز شده است.

منیراحمد فرهاد، سخن‌گوی والی بلخ امروز (دوشنبه، 11 قوس) به روزنامه اطلاعات روز گفت که کار ساخت پوشش حفاظتی این خانقاه از حدود یک هفته‌ پیش آغاز شده و حدود دو ماه دیگر تکمیل خواهد شد.

آقای فرهاد هدف از ساخت این پوشش حفاظتی را جلوگیری از تخریب‌های بیشتر این خانقاه خواند. او تأکید کرد که در ساخت پوشش حفاظتی خانقاه بهاءالدین ولد از آهن کار گرفته می‌شود.

او در مورد هزینه‌ی ساخت آن معلوماتی ارایه نکرد، اما گفت که این اقدام از سوی اداره‌ی عملیاتی و حمایوی انکشاف ملی ریاست‌جمهوری صورت می‌گیرد.

این در حالی است که پیش از این ریاست اجراییه‌ی کشور در 28 حمل فیصله کرده بود که کار بازسازی این خانقاه پس از توقف کار بازسازی و مرمت آن در سال 2010 میلادی آغاز شود. کار مرمت و بازسازی خانقاه پدر مولانا در سال 2010 به حمایت مالی ترکیه  آغاز شده بود که پس از مدتی متوقف شد.

این خانقاه مربوط به قرن ششم هجری قمری می‌باشد که از خشت خام ساخته شده و در ولسوالی بلخ در 20 کیلومتری شهر مزارشریف، مرکز بلخ موقعیت دارد.

براساس روایت‌های تاریخی، مولانا جلال‌الدین بلخی در سال 604 هجری قمری در این شهر زاده شده و در 12 سالگی این شهر را ترک کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *