نشست مشورتی کمیسیون شکایات با جوانب ذی‌دخل برای حل بُن‌بست انتخابات برگزار شد

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی نشستی را برای مشوره با تکت‌های انتخاباتی، احزاب سیاسی، نهادهای جامعه مدنی مرتبط به انتخابات، نهادهای جامعه بین‌المللی و سفیران شماری از کشورهای خارجی در کابل برگزار کرد.

این نشست به‌منظور بحث و مشوره روی چگونگی پایان دادن به بُن‌بست کنونی انتخابات برگزار شد. در این نشست نمایندگان شماری از تیم‌های انتخاباتی نگرانی‌های‌شان را در مورد تقلب در روند انتخابات مطرح کردند. برخی از آن‌ها نیز بر اعلام هرچه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کردند.

اسدالله سعادتی، معاون دوم تیم انتخاباتی «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله در این نشست خواستار ابطال 102 هزار و 12 رأی خارج از زمان شد. او همچنان خواست که 137 هزار و 630 رأی نیز به بازشماری و تفتیش ویژه راجع شود.

در همین حال، رییس و شماری از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات از جمله اورنگ‌زیب از فیصله‌ی شماره 105 این کمیسیون مبنی بر ارجاع دو هزار و 423 محل رأی‌دهی به بازشماری و تفتیش ویژه و همچنان اعتباربخشیدن به 137 هزار و 630 رأی دفاع کرد.

آقای اورنگ‌زیب گفت که کمیسیون انتخابات براساس چارچوب حقوقی کارهای خود را مطابق به قانون انجام می‌دهد و هیچ وقت از مسیر قانون خارج نشده و نمی‌شود. او تأکید کرد که تمام فیصله‌های این کمیسیون براساس قانون، لوایج و طرزالعمل‌های تصویب‌شده، اتخاذ شده است.

اورنگ‌زیب در بخشی از سخنانش همچنان گفت که براساس ارزیابی‌های کمیسیون مستقل انتخابات، اولین عامل و فکتور تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری، خود نامزدان بوده‌اند که در برخی محلات کارمندان کمیسیون را مجبور کرده‌اند که به نفع یا ضرر نامزد مشخص کار کنند.

از سویی هم، محمدعمر داوودزی، رییس ستاد انتخاباتی تیم «دولت‌ساز» به رهبری محمداشرف غنی خواستار حفظ استقلالیت کمیسیون‌های انتخاباتی شد.

 آقای داوودزی همچنان از تمامی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری خواست همان‌طوری که به اعضای کمیسیون رأی داده اند و در نخست استقلالیت کمیسیون انتخابات را پذیرفته‌اند، این امر را در عمل نیز ثابت سازند.

گفتنی است که این نشست بدون نتیجه‌ی مشخص و صدور کدام فیصله‌ی خاصی در مورد بُن‌بست کنونی انتخابات پایان یافت.

این در حالی است که هفته‌ی گذشته نیز نشستی از سوی کمیسیون انتخابات به‌منظور پاسخ‌دهی به نگرانی‌های شماری از تیم‌های انتخاباتی برگزار شده بود، اما این نشست بدون هیچ نتیجه‌ای، پایان یافت.

این در حالی است که اخیر کمیسیون مستقل انتخابات با شماری از تیم‌های انتخاباتی بر سر چگونگی اعتباردهی و ابطال حدود 300 هزار رأی دچار اختلاف شده‌اند.

شماری از تیم‌های انتخاباتی با تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر بازشماری آرا مخالفت کرده‌اند. این تیم‌ها استدلال کرده‌اند که در نخست باید حدود ۳۰۰ هزار رأی جنجالی باطل و پس از آن روند بازشماری آغاز شود.

کمیسیون مستقل انتخابات اما روند بازشماری و تفتیش آرا را در 27 ولایت تکمیل کرده و تأکید دارد که نخست باید این روند در هفت ولایت باقی‌مانده تکمیل شود تا پس از آن در مورد ابطال آرا تصمیم گرفته شود. کمیسیون انتخابات همواره تأکید کرده است که پیش از بازشماری و تفتیش، نمی‌تواند آرا را باطل کند.