کابل با مانور یک‌شبه امن نمی‌شود

کابل با مانور یک‌شبه امن نمی‌شود

در نهایت واکنش گسترده‌ی مردم به ناامنی‌های اخیر در کابل، وزارت داخله را وادار کرد که افزایش جرایم جنایی و تبه‌کاری در کابل را جدی بگیرد. شب پنج‌شنبه هفته گذشته پولیس یک عملیات وسیع را در شهر کابل به راه انداخت. در این عملیات به گفته‌ی پولیس تنها در یک شب ۱۸ نفر به اتهام جرایم جنایی بازداشت شدند. پولیس به مردم وعده داده که این عملیات به‌گونه‌ی دوامدار در کابل ادامه خواهد داشت. اخیرا در کابل به‌صورت گسترده‌ مردم از افرایش دزدی‌های مسلحانه شکایت داشتند. به‌طور نمونه می‌توان به کمپین «کابل امن نیست» در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

مبارزه با تبه‌کاری یک امر پیچیده است. این کار نیازمند مبارزه‌ی دوامدار است. تنها با راه‌اندازی یک یا چند شب عملیات ممکن نیست. عملیات پولیس باید هدف‌مند و حساب‌شده باشد. لشکرکشی نیروهای پولیس نباید فقط برای مانور و پاسخ به اعتراضات گسترده‌ی مردم باشد. با این روش تبه‌کاری و دزدی در کابل از بین نمی‌رود. روایت پولیس کابل از ناامنی‌ها در پایتخت بسیار سطحی و ابتدایی است. سیدمحمد روشندل، فرمانده پولیس کابل در جمع معترضان روز چهارشنبه در غرب کابل گفته که رویدادهای جنایی به‌صورت سازماندهی‌شده و شبکه‌ای انجام نمی‌شود: «فقط جوانک‌های زیر سن از ۱۴ تا ۲۵ سال است که به‌صورت انفرادی جرایم را انجام می‌دهند.» این روایت هم نادرست است و هم ساده‌سازی مسأله.

پولیس برای تأمین امنیت شهر کابل راه درازی را در پیش دارد. این کار با عملیات یک‌شبه و تبلیغات ممکن نیست. دست‌کم دو اقدام به‌صورات فوری لازم است روی دست گرفته شود: اول، وزارت داخله به مردم اطمینان دهد که افراد پولیس با تبه‌کاران در کابل ارتباط ندارند. اگر واقعا چنین مشکلی وجود دارد باید برطرف شود. باور عمومی در حال حاضر چنین است که متأسفانه برخی افراد پولیس و حوزه‌ها با افراد تبه‌کار در ارتباط هستند. افرادی که دست به سرقت‌های مسلحانه می‌زنند و در مواردی که بازداشت می‌شوند، پس از مدت کوتاهی دوباره آزاد می‌شوند. تا زمانی که مردم به پولیس اعتماد نداشته باشند، قطعا پولیس در مهار ناامنی‌ها ناکام خواهد بود. از طرف دیگر، مردم زمانی همکار نیروهای امنیتی خواهند شد که به آن‌ها اعتماد داشته باشند. دوم، مبارزه‌ی هماهنگ بخش‌های امنیتی با هرم جرم و جنایت در کابل است. متأسفانه براساس گزارش پولیس ده‌ها شبکه جرمی در کابل فعال است. بنابراین، وزارت داخله برنامه‌ی جدی‌ای را برای متلاشی‌کردن باندهای جنایت‌کار و شبکه‌های جرمی روی دست بگیرد و این برنامه با جدیت دنبال شود.

در درازمدت مبارزه با ناامنی‌های جنایی در کابل نیازمند گفتمان کلان‌تری است. این کار باید با از میان برداشتن شبکه‌های کلان جرمی و با پایان‌بخشیدن به فروش اسلحه در بازار سیاه نیز منجر شود. در حال حاضر این دو مشکل به‌صورت جدی در کابل وجود دارد. تبه‌کاران دسترسی آسان به سلاح دارند. براساس گزارش رسانه‌ها، خرید و فروش سلاح در بازار سیاه به‌سادگی ممکن است و بازار گرمی دارد. این وضعیت خودبه‌خود بستر جرم و جنایت را فراهم می‌کند.

پولیس نباید قدرت مردم را دست‌کم بگیرد. در یک هفته‌ی گذشته مردم با راه‌اندازی اعتراض نسبت به ناامنی‌های کابل، مسئولان حکومتی را زیر فشار قرار دادند. در نهایت وزارت داخله ناگزیر شد، نامنی‌های پایتخت را جدی بگیرد. از این‌رو، مبارزه‌ی نمایشی نمی‌تواند قناعت مردم را حاصل کند. مردم زمانی دست از اعتراض و انتقاد از پولیس برمی‌دارند که به‌صورت محسوس ببینند ناامنی در کابل کم شده و مردم می‌توانند با خیال راحت در شهر گشت‌وگذار کنند. این شب و روزها، در کنار آلودگی شدید هوا، بیکاری و فقر، جرایم جنایی نیز زندگی را برای شهروندان در کابل دشوار کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *