رد یک خبر؛ «کودکان در یمگان بدخشان بر اثر بیماری سینه‌بغل جان باخته‌اند»

رد یک خبر؛ «کودکان در یمگان بدخشان بر اثر بیماری سینه‌بغل جان باخته‌اند»

هفته‌ی گذشته، خبری از ولسوالی یمگان ولایت بدخشان پخش شد که گفته می‌شد در این ولسوالی یک نوعبیماری تنفسی مرموز شیوع کرده که در سه روز جان حدود 24 نفر را گرفته است. حالا وزارت صحت عامه کشور این خبر را به‌طور قطع رد می‌کند و می‌گوید که در 21 روز گذشته تنها 11 کودک در این ولسوالی بر اثر بیماری‌های معروف تنفسی (سینه‌بغل) جان باخته‌اند.

وزارت صحت عامه می‌گوید پس از آن‌که این «شایعه» پخش شد، ریاست صحت عامه بدخشان سه گروه صحی را به روستای «وشنگان» ولسوالی یمگان فرستاد و در نهایت مشخص شد که مرگ این کودکان بر اثر بیماری‌های عادی تنفسی (سینه‌بغل) بوده است.

وحید مایار‌، سخن‌گوی وزارت صحت عامه کشور می‌گوید که در 21 روز در روستای «وشنگان» ولسوالی یمگان بدخشان فقط 11 کودک زیر 10 سال بر اثر بیماری معروف سینه‌بغل (نمنیا) جان باخته‌اند. به گفته‌ی آقای مایار این یک بیماری معمول است که هر ساله در فصل سرما در تمام نقاط افغانستان شایع می‌شود.

«بعضی‌ها که آن را بیماری ناشناخته می‌گویند، برحق نیستند. این کودکان بر اثر بیماری‌های عادی تنفسی سینه‌بغل یا نمینا فوت کرده‌اند».

آقای مایار، عوامل شیوع این بیماری در فصل سرما را مواردی چون فقر و در نتیجه سوءتغذی و عدم آگاهی مردم از مراجعه به موقع به مراکز صحی عنوان می‌کند.

«نه‌تنها در بدخشان بلکه در تمام نقاط افغانستان به‌شمول مرکز در فصل سرما امراض تنفسی بیش‌تر می‌شود».

براساس آمار وزارت صحت عامه در جریان سال 2019 میلادی دو میلیون و 635 هزار نفر در سراسر کشور به بیماری نمینا یا سینه‌بغل مبتلا شده‌اند.

در همین حال داکتر نور خاوری، رییس صحت عامه بدخشان در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید فعلا تیم‌های صحی در این ولسوالی حضور دارند و ساحه کاملا تحت کنترل است.

به گفته‌ی آقای خاوری بیماری سینه‌بغل در فصل سرما در تمامی نقاط افغانستان معمول است و ولایت بدخشان نیز از آن مستثنا نیست. به گفته‌ی او آمار تلفات بیماری نمنیا در زمستان امسال نسبت به سال‌های قبل کم‌تر است: «این آمار در مقایسه با آمار سال گذشته که اتفاق افتاده زیاد نیست.»

داکتر نور خاوری، رییس صحت عامه بدخشان – عکس از شبکه‌های اجتماعی

به گفته‌ی آقای خاوری، بیماری‌های تنفسی عادی یا سینه‌بغل، به‌سادگی قابل درمان است و در مواردی فقط توسط گرفتن مایعات حال بیمار بهبود می‌یابد.

آقای خاوری می‌گوید که ولسوالی یمگان به‌لحاظ مساحت بزرگ است و 11 مورد مرگ بر اثر بیماری‌های تنفسی رقم درشتی نیست. به گفته‌ی او 11 کودک در روستاهای مختلف جان باخته‌اند؛ روستاهایی که حتا سه ساعت راه از هم فاصله دارند.

عدم دسترسی به خدمات صحی

ولسوالی یمگان از جمله ولسوالی‌های است که مدت زیادی در تصرف طالبان بود و نیروهای امنیتی افغانستان حدود پنج ماه قبل کنترل آن را در دست گرفت.

مولوی ذبیح‌الله عتیق، نماینده مردم بدخشان در مجلس می‌گوید که ولسوالی یمگان از جمله ولسوالی‌های است که مدتی طولانی در اختیار طالبان بود و این امر سبب شده بود که خدمات صحی آن‌طور که باید، در آن ولسوالی در دسترس نباشد. او می‌افزاید که این ولسوالی پس از آن‌که از کنترل طالبان خارج شد هم به خدمات دولتی از جمله خدمات صحی به‌صورت کافی دسترسی ندارد.

مولوی ذبیح‌الله عتیق، نماینده بدخشان در مجلس نمایندگان افغانستان

این عضو مجلس نمایندگان می‌افزاید که از ولسوالی واخان بدخشان نیز گزارش شده است که حدود 50 نفر بر اثر بیماری‌های تنفسی جان باخته‌اند: «ولسوالی واخان در یاداشتی که به ولایت و برخی نهادهای دیگر فرستاده گفته که در خلال یک ماه 57 کودک در آن‌جا از بین رفته است.»

در عین حال این عضو مجلس نمایندگان تأکید می‌کند که هیچ گونه بیماری ناشناخته‌ در این ولسوالی‌ها شیوع نکرده است و این افراد بر اثر بیماری عادی تنفسی باخته‌اند: «این بیماری در مناطقی شایع است که دسترسی به مراکز صحی کم‌تر است.»

رییس صحت عامه بدخشان اما می‌گوید که بر اساس اطلاعات اولیه، آمار تلفات بیماری‌های تنفسی در ولسوالی واخان (پامیرها) کم‌تر از آنی است که مولوی ذبیح‌الله عتیق عنوان می‌کند.

آقای خاوری می‌گوید که چهار تیم صحی در ولسوالی واخان قضیه را بررسی می‌کند. او تأکید می‌کند که در تمامی ولسوالی‌های بدخشان مردم به خدمات صحی دسترسی دارد.

از آن‌جا که این روزها شیوع ویروس کرونا در چین و شماری از کشورهای دیگر در جهان، افکار عمومی را به خود جلب کرده است، این‌جا در افغانستان خبر جان‌باختن 23 کودک بر اثر بیماری‌های تنفسی در سه روز در ولسوالی یمنگان ولایت بدخشان که شماری آن را مرموز خواندند، شهروندان کشور را نگران کرد.

در همین حال براساس اطلاعات وزارت صحت عامه کشور تا کنون هیچ واقعه‌ی مثبت کرونا در افغانستان ثبت نشده است.

ویروس کرونا حدود دو ماه پیش در چین شیوع کرد و تا دیروز حدود بیش از ۳۴ هزار و 500 نفر به این ویروس مبتلا شده‌ بودند و آمار مرگ و میر آن بیش از ۷۲۲ نفر بوده است. در خارج از چین تا کنون ۲۷۰ مورد ابتلا به این ویروس ثبت شده که در ۲۵ کشور مختلف پراکنده هستند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *