جوابیه‌ی دفتر ولایت دایکندی به گزارش روزنامه اطلاعات روز

جوابیه‌ی دفتر ولایت دایکندی به گزارش روزنامه اطلاعات روز

اشاره: روزنامه اطلاعات‌ روز، روز دوشنبه (25 حوت) مبتنی بر اسناد گزارشی را به نشر رساند که نشان می‌داد ۲۳ میلیون افغانی از پول «وجه دسترسی والیان، معاونان والی و ولسوالان» به حساب شخصی «سید انور رحمتی»، والی ولایت دایکندی واریز شده است. در این گزارش اطلاعات روز مطابق موازین رسانه‌ای پاسخ تمام طرف‌های دخیل و ذی‌ربط به‌شمول والی ولایت دایکندی را گرفته بود، حالا اما دفتر ولایت دایکندی توضیحیه‌ی مفصلی‌تری برای اطلاعات روز فرستاده که بدون هیچ تغییر نگارشی و ویرایشی نشر می‌شود.

دفتر ولایت دایکندی: روزنامه محترم اطلاعات­روز در نشرات تاریخ ۲۴ فبروری گزارشی  تحت عنوان (از حساب بانکی والی دایکندی بوی فساد می آید؟) را به نشر سپرده اند٬ که لازم است اداره ولایت دایکندی در مورد توضیحاتی را ارائه نماید!

مقام محترم ولایت دایکندی محترم سیدانور رحمتی از آغاز ماموریت خویش در ولایت دایکندی خود را پابند به اصول و مقررات دانسته و بر ضد فساد اداری همواره مبارزه کرده است. متاسفانه یک تعداد از مغرضین که خواسته های نامشروع شان برآورده نگردیده و همواره اداره محلی دایکندی با چشم پوشی و بزرگواری از کنارخطاهای آنها با تسامح گذشته است بازهم اداره محلی دایکندی و در راس مقام ولایت دایکندی محترم سید انور رحمتی را متهم به فساد کرده اند. بر همگان به خصوص شهروندان ولایت دایکندی واضح و مبرهن است که آنها چه کسانی هستند و با چه اهدافی دست به نشر و اشاعه چنین اتهاماتی می زنند.

اداره ولایت دایکندی در چارچوب پالیسی کلان تعریف شده از سوی حکومت مرکزی و در روشنایی قانون اساسی٬ قوانین نافذه٬ لوایح و طرزالعمل های مربوط٬ برنامه های خود را به انجام رسانده و امور مربوط به مالی و حسابی خویش را به پیش می برد. مکانیزم اخذ٬ مصرف و نظارت از نحوه مصرف وجه دسترسی والیان٬ معاونین والی و ولسوالان کاملا واضح و مشخص بوده و حدود صلاحیت ها در آن ذکر گردیده است.

اسنادی که هم اکنون در رسانه های مجازی دست به دست می شود اسناد قانونی (م ۱۶) فرم معیاری حواله نقدی است که در هرماه  وجه مصرفی دسترسی از طریق آن طی مراحل٬ کنترل و ویزه شده و تا مرحله نقد شدن مبلغ متذکره چندین اداره ذی صلاح بر آن اشراف داشته و طی یک مکانیزم خاص توسط همین فرم ها وجه دسترسی نقد گردیده و سپس در مطابقت با موارد مندرج طرزالعمل به مصرف رسیده و اسناد محسوبی آن نیز طی مراحل قانونی شده و صورت مصرف آن محسوب می گردد.

بخشی از وجه دسترسی که مربوط به مقام ولایت دایکندی بوده بعد از طی مراحل قانونی از طریق ریاست مالی و اداری ولایت؛ توسط ریاست محترم مستوفیت به نمایندگی از وزارت مالیه ویزه و کنترل گردیده و جهت مصرف بهینه وجه دسترسی این پول به شماره حسابی که مربوط به اداره ولایت دایکندی می باشد منتقل می گردد.

فعالین محترم مدنی و منتقدین نیک می دانند که در سال گذشته والی ولایت دایکندی٬ معاون و روئسای ادارات محلی دایکندی بیشتر از ۲۰ سفر که هر سفر حد اقل دو تا سه روز را احتوا می نمود به تمام ولسوالی های ولایت دایکندی علی الخصوص ولسوالی های جنگ زده داشته اند. یکی از موارد مندرج طرزالعمل مصرف وجه دسترسی برای تامین مصارف مالی سفرهای والیان ولایات می باشد. آیا وظیفه منتقدین به عنوان کسانی که خود را به مسابه فیگورهای مطرح در جامعه و دارای جایگاه می پندارند نیست تا همگام با مقام ولایت دایکندی و هیئت همراهشان از سنگرهای دفاعی و مردم ولایت دایکندی باز دید نموده و باعث دلگرمی و تقویت روحیه مردم و نیروهای امنیتی گردند؟ مقام ولایت دایکندی به دورترین نقاط در تمام ولسوالی های ولایت دایکندی سفر نموده است که هزینه آن از وجه دسترسی تمویل گردیده و می گردد.

اداره ولایت دایکندی و در راس والی محترم ولایت دایکندی همواره خود را متعهد به شفافیت و پاسخدهی دانسته در سال گذشته تنها بخشی بزرگی از وجه دسترسی ولایت دایکندی صرف مدیریت صحنه جنگ در ولسوالی های کجران٬ پاتو و ناوه میش گردیده است٬ بخشی دیگر به افراد نیاز مند که روزانه به ولایت دایکندی مراجعه کرده اند اختصاص یافته و مهمتر از همه اداره ولایت دایکندی مبلغ بزرگی را در زمینه حمایت از خانواده های شهدا و مجروحین جنگی٬ حمایت و تشویق ورزشکاران٬ تشویق نیروهای امنیتی و کارمندان شایسته تقدیرِ خدمات ملکی به مصرف رسانده است که اسناد آن در ریاست مالی و اداری ولایت دایکندی موجود است.

اداره ولایت دایکندی در پایان تصریح می کند که امور مالی و حسابی برای کسانی که از روند طی مراحل اسناد مالی و چگونگی محسوبی آن اطلاع ندارند جالب توجه می نماید اما هیئت های تفتیش اداره ارگانهای محلی و تفتیش مقام عالی ریاست محترم جمهوری چه به صورت روتین و چه به صورت عندالاقتضا می توانند هرگاه که بخواهند روند طی مراحل اسناد مالی و محسوبی را تفتیش نمایند!

دیدگاه‌های شما
  1. این برای سران حکومت مرکزی ومحلی یک امر طبیعی است زمانیکه فساد را انجام داد اسناد آنرا ترتیب میکنند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *