اعلامیه‌ی کاریابی هیأت حقیقت‌یاب

اعلامیه‌ی کاریابی هیأت حقیقت‌یاب

عیسا قلندر

جمعه گذشته مردم در مصلی شهید مزاری، واقع در غرب کابل مورد حمله‌ی مسلحانه قرار گرفت. ده‌ها تن کشته و زخمی شدند. مردم برای گرامی‌داشت از سالیاد «شهید وحدت ملی» در این مصلی جمع شده بودند و طبق معمول، بزرگان بسیاری تشریف آورده بودند.

با آغاز شلیک مهاجمان، بزرگان محفل پا به فرار گذاشتند و هنوز چندصد متر از مصلی دور نشده بودند که ارگ ریاست‌جمهوری اعلامیه صادر کرد و برای بیست‌هزار و هشت‌صد و چهل‌هشتمین بار حمله‌ی تروریستی را محکوم کرد. رهبران و بزرگان هرکدام وقتی به خانه رسیدند، از مشکوک‌بودن حمله سخن گفتند.

یکی گفت که محافظین مصلی چهار بغل مصلی را سخت تلاشی کرده بودند، به‌جز ساختمانی که مهاجمین از آن بر مردم آتش گشودند. وقتی هم محافظین مصلی رفته که آن ساختمان را قبل از آغاز برنامه تلاشی کنند، نیروهای امنیتی به آن‌ها اجازه نداده. نه این‌که گفته باشند شما حق تلاشی ندارید و بروید چیز شوید، بلکه به آن‌ها گفته که این‌جا مصئون است و تحت کنترل‌شان. دیگری گفت که «ما پانزده روز پیش از جمعه، با مسئولان امنیتی جلسه دایر کردیم و مسئولان امنیتی به ما وعده دادند که مصلی و چهار بغلش را از سه ماه به این‌طرف به‌صورت ویژه تحت نظارت داریم و انشاءالله که امنیت برقرار است و خطری تهدید نمی‌کند. ما به اعتبار انشاءالله‌ی این مسئولان با دل جمع و خاطر آرام به مصلی آمدیم، اما دیدیم که طرح حذف ما را پیاده کردند.» دیگری آمد و گفت که مهاجمان با سلاح‌های خفیفه و ثقیله‌ی‌شان را موترهای زرهی در محل آوردند و به‌نام نیروهای امنیتی در ساختمان بالا کردند. خلاصه هرکی آمد یک چیزی گفت و رفت.

نیروهای امنیتی پس از ساعت‌ها جنگ و درگیری، موفق شدند هر دو مهاجم را از پا دربیاورند. تا آن‌زمان کسی نمی‌دانست مهاجمان مربوط کدام گروه تروریستی می‌شوند. یکی می‌گفت کار طالبان است، دیگری می‌گفت داعش است، یکی می‌گفت نه بابا! داعش و طالب کجاست؟ این‌ها سربازان فدایی طرفداران باباسالاری در افغانستان است. ارگ اعلامیه تعقیبی را آماده کرده بود. به وزارت داخله زنگ زده پرسید که مهاجمان عضو کدام گروه باشد خوب است؟ وزارت داخله گفت نمی‌فهمیم. به امنیت ملی تماس گرفتند، گفت نمی‌دانیم. تا این‌که شبکه‌‌ی داعش عکس دو جوان را نشر کردند و مسئولیت حمله را به عهده گرفت. ارگ و وزارت داخله و ریاست امنیت ملی از تشویش خلاص شدند و جای خانه‌خالی را با اسم داعش مزین کرده و اعلامیه‌ی تعقیبی را نشر کردند. گفته می‌شود شبکه‌ی داعش از این تیپ طرفدارانش همواره متشکر بوده و روز قیامت آن‌ها با ابوبکر البغدادی محشور خواهند شد.

بعد از آن، کارشناسان شروع کردند به مطرح‌کردن سوالات. یکی گفت رییس‌جمهور دروغ می‌گوید و توضیح داد که غنی چهار ماه پیش از شکست کامل داعش سخن گفت، پس این دو نفر از کجا شد؟ «نی که جناب استانکزی‌شان زایید.» دیگری پرسید که امنیت ملی چهار ماه پیش از تسلیم‌شدن 600 جنگ‌جوی داعش خبر داد، حالا که دو نفرشان در حمله بر مصلی کشته شده، چند داعشی دیگر در بند امنیت ملی باقی مانده است؟ دیگری آمد و گفت که من گارانتی می‌کنم که این آخرین حمله بر هزاره‌ها نیست و از این به‌بعد، هر حمله‌ که بر هزاره‌ها شود، مسئولیت آن ‌را داعش به عهده می‌گیرد. دیگری آمد و گفت که امنیت ملی باید چهره‌ی مهاجمان را به مردم نشان بدهد، ما از کجا بفهمیم که این دو نفر همان است که شبکه داعش تصاویرش را منتشر کرده.

در نهایت، ارگ ریاست‌جمهوری خبر داد که هیأت حقیقت‌یاب تشکیل شود و چند و چون حمله بر مصلی شهید مزاری را پیدا کند. حالا شورای امنیت ملی قصد دارد چند نفر شاهد استخدام کند. برخلاف سایر وظیفه‌ها که شرایطش تحصیلات عالی، تجربه‌ی درخشان، واسطه‌ی دبل و قیافه و جنسیت در آن مهم است، این یکی بدون هیچ‌گونه شرطی اعلام می‌شود. متقاضیان باید ساکن ایستگاه مدرسه‌ی دشت برچی باشد. کار آن‌ها این خواهد بود که به سوالات شورای امنیت، جواب‌هایی را ارایه کنند که از قبل با آن‌ها شریک می‌شود. یک سواد نیمه‌نصفی کافی‌ست.

برای ازدیاد معلومات شما اعلام می‌شود که امنیت ملی تمام فیلم‌های دوربین‌های مدار بسته را قبل از انجام هرگونه تحقیقات ربوده‌اند و شما می‌دانید که آدم می‌تواند از تصاویر و فیلم‌ها، حتا کارتونی تام اند جری بسازد. در همین حال علاوه می‌شود که حتا اگر در ترکیب هیأت حقیقت‌یاب افراد نزدیک به استاد محقق و استاد خلیلی هم شامل شوند، کسانی مانند محمد ناطقی عضو هیأت خواهند شد. گفته می‌شود آقای ناطقی قبلا عضو هیأت حقیقت‌یاب حمله بر جنبش روشنایی در دهمزنگ بوده و هنگام تحقیق وقتی یکی دیگر از اعضای هیأت گفته که این مرمی از بام ریاست ترافیک شلیک شده، ایشان گفته که به نظرم از منزل سوم شلیک شده و علاوه کرده که نقد و نظر.

کارشناسان معتقدند که نتیجه‌ی بررسی هیأت حقیقت‌یاب از همین حالا معلوم است. این هیأت بعد از چهل روز تشکیل و به مصلی خواهند آمد و آن زمان اعلام خواهد کرد که شواهد جرمی به علت بارش باران و وزش باد از بین رفته و ما به سختی دریافتیم که این حمله کار دشمنان وحدت ملی بوده که خداوند دشمنان وحدت مردم افغانستان را نابود بگرداند و دیگر هیچ.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *