اولین روز «قیود روزگردی» در هرات؛ خیابان‌ها از حضور مردم خالی بود

واجد روحانی – هرات

پس از ثبت ده‌ها رویداد مثبت ویروس کرونا در هرات، امروز (چهارشنبه، پنجم حمل) «قیود روزگردی» در شهر هرات اعلام شد. نیروها امنیتی موظف شده‌اند که بر رفت‌وآمد شهروندان هرات محدودیت وضع کنند. در نتیجه، تردد در شهر کم و جاده‌ها خلوت است.

اغلب دکان‌ها در مناطق مزدحم شهر هرات مسدود شد. آمار مبتلایان به ویروس کرونا در هرات به مراتب بیش‌تر از هر ولایت دیگری است و این آمار روزبه‌روز در حال افزایش است. در تازه‌ترین مورد، به گفته‌ی مسئولان صحی هرات یک زن حدودا 45 ساله، سه‌شنبه‌شب در بخش تجرید و درمان افراد ابتلا به ویروس کرونا جان داده است. این نخستین مورد مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در هرات است.

آمار مسئولان صحی هرات نشان می‌دهد که 57 مورد مثبت ویروس کرونا در این ولایت به ثبت رسیده است. عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که شمار افراد ابتلا به ویروس کرونا سریع افزایش می‌یابد.

او هشدار می‌دهد که شمار افراد ابتلا به ویروس کرونا به‌گونه‌ی سریع زیاد می‌شود. او می‌گوید: «اگر مردم اعتنایی به توصیه‌های صحی در مورد کرونا نکنند و در سطح شهر گشت‌وگذار و روبوسی و مصافحه کنند، آمار کرونا بلند می‌رود و کرونا از کنترل خارج خواهد شد.»

به گفته او، شماری از تیم‌های صحی برای ردیابی افراد مشکوک به ویروس کرونا در سطح شهر و ولسوالی‌ها تلاش می‌کنند. این تیم‌ها بیش‌تر افراد برگشت‌کننده از کشور ایران را مورد ردیابی قرار می‌دهند، به‌دلیل این‌که علایم ویروس کرونا پس از 14 روز معلوم می‌شود.

بر بنیاد آمار مسئولان در ریاست مهاجرین و عودت‌کنندگان هرات، تنها در ماه حوت بیش از 90 هزار مهاجر از طریق مرز اسلام قلعه وارد هرات شده‌اند.

باشندگان هرات نگرانند که احتمالا در میان برگشت‌کنندگان از ایران، افراد مبتلا به ویروس کرونا وجود دارد و تماس با این افراد، خطر انتقال انتقال این ویروس را بلند می‌برد.

محمد رضا، یک تن از باشندگان هرات می‌گوید که از ترس کرونا در خانه خود را قرنطین کرده‌ و ارتباطش را شدیدا محدود کرده است.

بیشتر معازه‌ها به‌دلیل قیود روزگردی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در هرات مسدود شد. عکس: اطلاعات روز

توسل به قوه قهریه

مقام‌های محلی هرات هشدار می‌دهند که اگر به قیود روزگردی اعتنایی نشود، از قوه قهریه استفاده خواهد شد تا جلو شمار افراد ابتلا به ویروس کرونا گرفته شود.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که هرات در خط مقدم مبارزه با کرونا قرار دارد و از تمام ظرفیت برای مقابله با کرونا استفاده خواهد شد. او می‌افزاید: «هرات دروازه مریضی کرونا در افغانستان است. هزاران هم‌وطن‌ ما از کشور ایران به هرات آمده‌اند و هنگامی که این افراد به ولایت‌های‌شان بروند، خطر شیوع ویروس کرونا جدی‌تر می‌شود.»

به گفته‌ی او پس از مشوره و رای‌زنی با نمایندگان مردم هرات، علمای دین و متنفذان قومی، طرح عملی‌سازی قیودات را عملی کرده‌اند.

والی هرات می‌گوید: «اقدامات ما در سطح هرات عالی بوده و وضعیت جهانی که می‌بینم، باید قیود روزگردی اجرا شود. از مردم هرات می‌خواهیم که با نیروهای امنیتی خود و اداره‌های محلی همکاری کنند و در خانه‌های‌شان بمانند.»

کرونا را جدی‌ بگیرید

هرچند که هرات به‌دلیل هم‌مرزبودن با کشور ایران زیر تهدید جدی ویروس کرونا قرار دارد، اما شمار زیادی از باشندگان هرات، خطر این ویروس را جدی نگرفته‌اند.

وضعیت در ولسوالی‌ها به مراتب از شهر هرات نگران‌کننده‌تر است و باشندگان اغلب ولسوالی‌ها از ماسک و دست‌کش استفاده نمی‌کنند.

مسئولان صحی هرات اطمینان می‌دهند که با افزایش آگاهی مردم در سطح ولسوالی‌ها، تلاش خواهند کرد که جلو افزایش افراد ابتلا به ویروس کرونا را بگیرند.

هرات قرنطین می‌شود؟

مسئولان در وزارت صحت عامه کشور برای جلوگیری از شیوع بیش‌تر ویروس کرونا، خواستار قرنطین این ولایت شده‌اند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات در گفت‌وگو با روزنامه اطلاعات روز هشدار می‌دهد در صورتی که باشندگان هرات خطر ویروس کرونا را جدی نگیرند و در شهر تردد کنند، مجبور می‌شوند که با توسل با قوه قهریه، وضعیت صحی اصظرار در این ولایت اعلام کنند. او از مردم می‌خواهد تا هنگامی که کار فوری ندارند، از خانه‌های‌شان بیرون نشوند.

والی هرات می‌گوید: «اگر مردم هرات بی‌توجه باشند و همچنان به میله بروند و دست به برپایی تجمعات بزنند، ما مجبور می‌شویم که هرات را قرنطین کنیم و قرنطین هرات مشکلاتی به مردم ما ایجاد می‌کند.»

از سویی هم، باشندگان هرات، نگران قرنطین این ولایت هستند و به همین سبب به بازارها برای خرید مواد اولیه رجوع کرده‌اند و بیم آن وجود دارد که قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کند.

مسئولان در اتاق پیشه‌وران و اصناف هرات هشدار می‌دهند که به‌هیچ عنوان طرح قرنطین این ولایت عملی نیست و این طرح کمر افراد فقیر را خواهد شکست.

عبدالودود فیض‌زاده، رییس این اتاق به روزنامه اطلاعات روز می‌‌گوید: «ما یک کشور وارداتی هستیم و بیش از 90 درصد مواد مورد نیاز ما از کشورهای خارجی تأمین می‌شود. اگر هرات قرنطین شود، مردم بیش‌تر از این که از کرونا بمیرند، از گرسنگی خواهند مرد.»

باشندگان هرات نگران هستند که با شیوع ویروس کرونا، قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کند. عکس: اطلاعات روز

در همین حال، کامران علیزایی، رییس شورای ولایتی هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید در صورتی از طرح قرنطین حمایت می‌کنند که دولت بتواند مواد اولیه را به اختیار تمام باشندگان هرات قرار دهد.

او می‌افزاید: «وقتی مردم ما گرسنه باشند، قرنطین کردن فایده ندارد و زیادتر باعث ضرر مردم فقیر می‌شود و میزان جرم را در هرات زیاد می‌کند.»

نگرانی‌هایی وجود دارد که با قرنطین‌شدن هرات به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، قیمت مواد اولیه به میزان چشم‌گیری افزایش پیدا کند.

رییس اتاق پیشه‌وران هرات نیز می‌گوید در صورت قرنطین‌شدن هرات، تا سه ماه مواد مورد نیاز هرات را تاجران این ولایت در اختیار دارند.

قسمت زیادی از مواد اولیه افغانستان از طریق کشور ایران و مرز اسلام قلعه هرات تأمین می‌شود و با شیوع‌ بیش‌تر کرونا، تأمین مواد اولیه در دیگر ولایت‌ها از طریق هرات به مشکل مواجه خواهد شد.

ریاست حج و اوقاف هرات اعلام کرد که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و جلوگیری از افزایش افراد ابتلا به ویروس کرونا، نمازهای جمعه و جماعت تعطیل شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *