کشته شدن حدود 100 غیرنظامی در 25 روز؛ یوناما: طرف‌های درگیر برای آتش‌بس کار کنند

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرده است که در بازه‌ی زمانی اول تا بیست‌وپنجم ماه مارچ سال جاری میلادی بیش از 100 غیرنظامی در نتیجه‌ی درگیری‌های مسلحانه در افغانستان کشته و تعدادی هم زخمی‌شده‌اند.

همزمان با این، یوناما از طرف‌های درگیر خواسته است تا سطح خشونت‌ها را بیشتر کاهش داده و اقدامات عملی را برای محافظت از غیرنظامیان روی‌دست بگیرند. یوناما همچنان از طرف‌های درگیر خواسته است که برای آتش‌بس و راه حل سیاسی پایدار در افغانستان کار کنند.

روز دوشنبه هفته‌ی جاری، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد برای مبارزه با ویروس کرونا، خواستار آتش‌بس جهانی شده بود. اکنون یوناما با تکرار این خواست، گفته است که تمرکز بیشتر باید به مبارزه با ویروس همه‌گیر کرونا باشد و منابع لازم نیز در این راستا فراهم شود، زیرا این ویروس تهدید جدی برای تمام مردم افغانستان است.

در اعلامیه‌ی یوناما آمده است: «کاهش خشونت که منجر به آتش‌بس شود موجب نجات زندگی انسان‌ها می‌شود، زمینه‌ی مساعدتری را به طرف‌های درگیر برای آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی فراهم می‌کند و مقدمات بهتری برای مقابله با بحران رو به رشد صحی ناشی از COVID-19 را ممکن می‌سازد.»

یوناما در این اعلامیه گفته است که در 25 روز گذشته بخش قابل توجهی از غیرنظامیان توسط «عناصر ضد دولت» کشته و زخمی‌شده‌اند. در این اعلامیه از حمله بر مراسم سالیاد ترور عبدالعلی مزاری، «شهید وحدت ملی» و حمله‌ی روز گذشته بر عبادت‌گاه سیک‌ها در کابل به‌عنوان نمونه یاد شده است. مسئولیت هر دو حمله را گروه داعش بر عهده گرفته است.

در اعلامیه‌ی یوناما همچنان گفته شده است که گروه طالبان مسئولیت شمار زیادی از تلفات غیرنظامیان را به عهده داشته است. به نقل از اعلامیه، این گروه غیرنظامیان را عمدتا از طریق مواد منفجره‌ی تعبیه‌شده‌ی غیرانتحاری هدف قرار داده‌اند.

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان همچنان تذکر داده است که نیروهای دولتی نیز در موارد کمی مسئول حملاتی است که در آن‌ها غیرنظامیان کشته‌شده‌اند.

این نهاد از یک حمله‌ی هوایی نیروهای افغان در قندوز به عنوان نمونه یاد کرده است. در این حمله 11 غیرنظامی و عمدتا زنان و کودکان کشته شدند. یوناما با اشاره به بحران شیوع ویروس کرونا گفته است که متوقف‌کردن جنگ بهترین راه در شرایط کنونی می‌باشد.

از سویی هم، یوناما با اشاره به روند صلح افغانستان گفته است که سازمان ملل متحد آماده‌ی پشتیبانی از روند صلح به رهبری افغان‌ها است. در اعلامیه‌ی این نهاد تأکید شده است که باید این روند دربرگیرنده‌ی زنان، اقلیت‌ها و جونان باشد تا از حقوق همه‌ی شهروندان توسط آن حمایت شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *