وزارت مالیه: ویروس کرونا منجر به کاهش 55 تا 76 میلیاردی عواید ملی خواهد شد

اطلاعات روز: وزارت مالیه‌ی کشور می‌گوید که شیوع ویروس کرونا بر عواید کشور تأثیر می‌گذارد و براساس پیش‌بینی‌های این وزارت، دولت در جریان سال جاری مالی با حدود 55 تا 76 میلیارد افغانی کسر عواید مواجه خواهد شد.

این اظهارات را محمدعیسی قدرت، معین عواید و گمرکات وزارت مالیه امروز (دوشنبه، 18 حمل) در یک نشست خبری مشترک با عبدالهادی ارغندیوال، سرپرست این وزارت مطرح کرد.

آقای قدرت گفت که وزارت مالیه هدف تعیین کرده بود که در سال جاری مالی مبلغ 208 میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری کند، اما با شیوع ویروس کرونا و تأثیرات اقتصادی این ویروس، میزان عواید کشور بین 132 تا 153 میلیارد افغانی خواهد بود.

به گفته‌ی آقای قدرت، وزارت مالیه دو سناریو را پیش‌بینی کرده است. او توضیح داد در صورتی که تأثیرات ویروس کرونا خفیف باشد، توقع می‌رود که 153.4 میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شود، اما در صورتی که تأثیرات کرونا شدید باشد، مشکلات افزایش می‌یابد و میزان عواید نیز به 132.4 میلیارد افغانی خواهد رسید.

معین عواید و گمرکات وزارت مالیه گفت که تا کنون 55.1 میلیارد افغانی عواید جمع‌آوری شده و با توجه به آنچه که پیش‌بینی شده بود، 10.2 میلیارد  افغانی کسر را نشان می‌دهد. به گفته‌ی او، براساس پیش‌بینی، تا کنون باید 65.4 میلیارد افغانی جمع‌آوری می‌شد.

وزارت مالیه در حالی از تأثیرات اقتصادی ویروس کرونا روی عواید ملی خبر می‌دهد که تا کنون 367 نفر در 23 ولایت کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. از این میان، 18 نفر بهبود یافته و یازده نفر دیگر جان داده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *