هر فرصتی غنیمت شمرده شود

هر فرصتی غنیمت شمرده شود

استفاده ار هر فرصت برای رسیدن به یک راه حل سیاسی و شکستن بن‌بست سیاسی، مستلزم انعطاف‌پذیری تمام نیروهای سیاسی کشور است. تا حالا نیز بن‌بست سیاسی جاری برای افغانستان زیان‌بار تمام شده است. شیوع ویروس کرونا به‌عنوان یک تهدید جهانی و خطر جدی برای افغانستان در حال بزرگ‌ترشدن است. اما کشمکش‌های سیاسی باعث شده این خطر در افغانستان دست‎‌کم گرفته شود. در سطح داخلی حکومت هنوز نتوانسته یک چشم‌انداز روشن و امیدبخش برای مهار این بحران ترسیم کند. تمام طرف‌ها به‌جای پرداختن به این تهدید، مصروف زدوبندهای سیاسی هستند. در سطح کلان‌تر، این نابه‌سامانی سیاسی باعث شده که توجه کشورها به افغانستان در مقابله با ویروس کرونا به‌عنوان یک کشور شدیدا آسیب‌پذیر جلب نشود. افغانستان شانس زیادی دارد که توجه کشورهای کمک‌کننده را جلب کند، زیرا بسیاری از کشورهای دور و نزدیک از وضعیت آسیب‌پذیر افغانستان به خوبی آگاهند و می‌دانند که اگر به افغانستان به‌عنوان یک کشور محتاج و نیازمند توجه نشود، فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

گفت‌وگوهای صلح به‌عنوان یک فرصت استثنایی و بی‌نظیر در خطر جدی است. به‌دلیل نتش‌های سیاسی افغانستان به‌عنوان حوزه جمهوریت هنوز فاقد دیدگاه لازم و مشترک برای رودرروشدن با طالبان است. بن‌بست سیاسی باعث شد فرصت زیادی برای تشکیل هیأت ضایع شود. به‌دلیل همین مشکل هنوز چشم‌اندازی روشن برای گفت‌وگو با طالب وجود ندارد. کشمکش‌های سیاسی باعث شد امریکا به‌عنوان متحد درجه‌یک افغانستان به‌طرز باورنکردنی افغانستان را تهدید به قطع کمک‌ها کند. واشنگتن حدود یک میلیارد دالر از کمک‌های خود را به افغانستان قطع کرد. قطع این میزان کمک هم از نظر مقدار و هم از چشم‌انداز سیاسی جبران‌ناپذیر بود. در سطح داخلی نیز این تنش‌ها باعث شد جایگاه نهادی به‌نام حکومت در چشم مردم به‌شدت سقوط کند.

به‌تازگی شماری از چهره‌های سیاسی خواهان توقف تعیینات‌ غنی و تمدید مهلت گفت‌وگو از سوی عبدالله شده‌اند. این چهره‌های سیاسی که مدت زمان زیادی است در تلاش میانجی‌گری است گفته که مساعی همه‌جانبه در راستای رسیدن به همکاری و تفاهم به خوبی جریان دارد. خرد سیاسی حکم می‌کند از هر فرصتی که به وضعیت کمک ‌کند، استفاده شود. نیاز است که اقای غنی گزینش‌های اخیر در کابینه و دیگر سمت‌های حکومتی را در وضعیتی که هنوز تنش‌های سیاسی به پایان نرسیده، متوقف کند. در سوی دیگر، اقای عبدالله این شهامت را داشته باشد که همچنان راه گفت‌وگو را باز نگهدارد. اگر وضعیت به همین صورت ادامه یابد و یک کابینه در ارگ تشکیل شود و بعد سپیدار فهرست اعضای کابینه‌ی خود را منتشر کند، شکی نیست که اوضاع را بغرنج‌تر می‌شود. در وضعیت پیچیده هیچ طرفی نمی‌تواند حکومت کند. برای همین ضرورت است که اختلاف‌ها کنار گذاشته شود. همکاران بین‌المللی افغانستان نیز با صراحت به حل اختلاف‌های سیاسی تأکید کرده‌اند. وزارت امور خارجه آمریکا بار دیگر بر تشکیل یک دولت همه‌شمول تأکید کرده و بسیار واضیح گفته است که کمک‌‌ها به افغانستان با توجه به وضعیت موجود نمی‌تواند به همین شکل ادامه یابد.

وزیر خارجه امریکا در شرایط بسیار بحرانی به کابل آمد تا راه حل سیاسی پیدا کند. اما این مقام بلندپایه‌ی امریکایی با سرخوردگی از کابل رفت و واشنگتن یک میلیارد دالر از کمک‌های خود را قطع کرد و تهدید کرد که منابع مالی بیش‌تری را بر روی کابل می‌بندد. برای همین در شرایط که افغانستان همزمان مشکلات و فرصت‌های بزرگی بر سر راه دارد، قشر سیاسی به خود بیایند.

+++

«کمپین همدلی: کرایه خانه قانونا نصف شود» در روزهای دشواری که همه درگیر ویروس کرونا یا COVID-19 هستیم، برای گسترش همدلی، همکاری و همدردی میان مردم و به‌ویژه میان مالک و مستأجر راه‌اندازی شده است. در این کمپین از مالکان خانه‌های مسکونی می‌خواهیم که با همدلی و همیاری، از ماه حمل تا پایان وضعیت کنونی، کرایه ماهوار را کم کنند. حامیان این کمپین درحالی‌که می‌دانند شماری از مالکان پیش از این اقدامات انسانی و درخور ستایش انجام داده‌اند، تأکید می‌کنند که کرایه‌های ماهوار خانه‌ها حداقل نصف شود. برای امضای این دادخواست به این آدرس رفته پس از امضا آن‌را با دوستان خود شریک سازید:

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *