تنها یک جسد از تلفات ویروس کرونا در هرات مصئون دفن شده است

تنها یک جسد از تلفات ویروس کرونا در هرات مصئون دفن شده است

واجد روحانی – هرات

یافته‌های اطلاعات روز نشان می‌دهد که یک جسد از اجساد پنج مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا در هرات، به‌گونه‌ی مصئون توسط کارمندان تنظیف شهرداری هرات دفن شده و اجساد دیگر معلوم نیست چگونه دفن شده است.

غلام‌حضرت مشفق، شهردار هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید تا کنون پنج فوتی بر اثر ویروس کرونا در هرات ثبت شده و آن‌ها فقط یکی را دفن کرده‌اند: «فکر می‌کنم که اجساد دیگر را صاحبان‌شان تسلیم شده‌ و دفن کرده‌اند.»

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید نخستین فوتی ابتلا به ویروس کرونا یک زن بوده و بستگانش با پرخاش‌گری جسد را گرفته‌ و به‌جای نامعلوم دفن کرده‌اند.

آقای تمنا هرچند مکان دفن دو جسد دیگر را مشخص نمی‌کند، اما تأکید دارد که این اجساد زیر نظر کارمندان صحی دفن شده است: «دفن اجساد مسئولیت ما نیست. هر چهار مورد فوتی توسط کارمندان ما ضدعفونی شده‌اند و به داخل صندوق‌ها گذاشته شده‌اند و ما 100 تا صندوق خریداری کرده‌ایم.»

تا کنون در هرات مرگ پنج نفر بر اثر بیماری کرونا تأیید شده که شامل چهار مرد و یک زن می‌شود.

تنها جسدی که به‌صورت مصئون دفن شده است

محراب 45 ساله، چهارمین فردی بود که بر اثر بیماری کرونا در هرات جانش را از دست داد. برخلاف سه جسد دیگر، جسد وی تحت تدابیر شدید در منطقه‌ی موسوم به «شابت» در فاصله‌ی 57 کیلومتری جنوب شهر هرات هفته‌ی گذشته دفن شده است.

محراب تازه بریتانیا برگشته بود. بستگان محراب می‌گویند او برای دیدار از نزدیکان خود به هرات آمده بود.

جواد، از بستگان محراب به اطلاعات روز می‌گوید، تلاش کرده‌اند که محراب در قبرستان خانوادگی‌شان دفن کنند، اما اجازه این کار برای‌شان داده نشده است: «خیلی لحظه‌ی سخت بود، حتا داکتران چهره میت را برای ما نشان نداده‌اند. ما هر کار کردیم تا بتوانیم که محراب را در شابت [محل دفن افراد مبتلا به کرونا] دفن نکنیم، اما کسی به گپ ما نکرد.»

او مدعی است که جسد محراب به‎‌جای انتقال در سردخانه بخش درمان و مراقبت مبتلایان به ویروس کوید-‌19 در انبار این شفاخانه و جای سوزندان لباس‌های داکتران نگاه داشته شده است.

چگونه اجساد دفن شود؟

تا روز یک‌شنبه در هرات، پنج مورد فوتی ویروس کرونا به ثبت رسیده است. آصف کبیر معاون اداره صحت عامه در هرات به اطلاعات روز می‌گوید جسد کسی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جانش را از دست داده، توسط دستگاه برقی با پاشیدن مایع کلورین ضد‌عفونی می‌شود و به‌دنبال آن با کیت‌های سازمان جهانی صحت ‌داخل پلاستیک مخصوص منتقل و به تابوت گذاشته می‌شود و سر تابوت هم میخ‌کوبی می‌شود.

این در حالی است که وزارت صحت عامه در کابل به رسانه‌ها گفته است که  برای دفن جسد مبتلا به ویروس کرونا نیاز به کدام تدابیر خاص نیست، اما در این مرحله نیز باید به محافظت شخصی توجه شود. با این هم وزارت صحت عامه برای دفن قربانیان ویروس کرونا یک رهنمود با نام «رهنمود وقایه و کنترل انتان کوید-۱۹ برای مدیریت میت در مراکز صحی و خانه» تهیه کرده‌اند.

اداره صحت عامه هرات می‌گوید پس از این ‌که جسد ضدعفونی‌شده تحویل شهرداری می‌شود، شهرداری هرات جسد را به‌گونه‌ی سریع، توسط آمبولانس برای انتقال به محل دفن ویژه مبتلایان به ویروس کرونا منتقل می‌کند. شهرداری هرات می‌گوید چهار کارمند تنظیف شهردار با لباس‌های مخصوص جسد را تحویل می‌گیرند.

غلام‌حضرت مشفق، شهردار هرات می‌گوید قبری با عمق سه متر کنده می‌شود. پس از این‌‌که جسد با تابوت در قبر نهاده می‌شود، روی تابوت پس از انداختن آهک، خاک انداخته می‌شود.

شهردار هرات می‌گوید که شهرداری در حال آماده‌کردن 15 جریب زمین در منطقه‌ی موسوم به «شابت» برای دفن افراد ابتلا به کروناست و قرار است که این قبرستانی تا 40 جریب زمین نیز گسترش پیدا کند.

هم اکنون که آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در هرات کم است، ریاست صحت عامه هرات تنها 10 کارمند بخش تنظیف شهرداری را آموزش دفن اجساد ویروس کرونا داده است. شهرداری هرات دو آمبولانس برای انتقال اجساد کرونایی در اختیار دارد. این اداره می‌گوید، با افزایش تلفات انسانی، نیرو و امکانات شهرداری در این بخش نیاز به افزایش دارد.

شهردار هرات خواستار تدارک 500 جوره لباس مخصوص دفن افراد ابتلا به کرونا و خریداری دو آمبولانس از تخصیص بودجه‌ی 400 میلیون افغانی حکومت، برای مقابله با ویروس کرونا در هرات شده است.

پس از دفن جسد، باید تمام لباس مخصوص کارمندان بخش تنظیف به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در خاک دفن شود و به همین خاطر، کارمندان شهرداری به لباس‌های محافظتی بیش‌تری نیاز دارند.

شهردار هرات هشدار می‌دهد که در صورت تحویل‌گیری جسد کرونایی، به هیچ عنوان اجازه دفن میت را به بستگان‌اش نمی‌دهند و با تدابیر مراقبتی آن را دفن می‌کنند.

آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز از افزایش آمار تلفات انسانی ویروس کرونا به‌دلیل بی‌پروایی هراتیان به ویروس کرونا نگران است.

او می‌گوید در صورت افزایش آمار تلفات کوید-19 کارمندان بخش ضد‌عفونی در شفاخانه شیدایی را زیاد می‌کنند: «حالا که میزان مرگ و میر افراد ابتلا به کرونا کم است و نیاز به منابع خاص انسانی برای ضد عفونی جسدها نداریم و از کارمندان بخش تجرید و درمان افراد ابتلا به ویروس کوید-19 استفاده می‌کنیم. هر جسد 5 الی 10 دقیقه طول می‌کشد، تا ضد عفونی شود.»

معاون صحت عامه هرات، از بستگان قربانیان بیماری کرونا می‌خواهد که برای جلوگیری از مبتلاشدن به ویروس کرونا، مانع دفن بستگان‌شان، توسط کارمندان بخش تنظیف شهرداری هرات نشوند.

هرات در حال حاضر کانون شیوع ویروس کرونا در کشور شناخته می‌شود. بیش‌ترین آمار مبتلایان در کشور در هرات به ثبت رسیده است. شماری بیماران که در هرات مصاب به ویروس کرونا شده‌اند، به 230 تن می‌رسد که 158 تن‌شان مرد و 57 تن دیگر زنان هستند. تا کنون بیماری کرونا در هرات پنچ قربانی گرفته و از مجموع افراد مبتلا پنج نفر نیز بهبود یافته است.

+++

«کمپین همدلی: کرایه خانه قانونا نصف شود» در روزهای دشواری که همه درگیر ویروس کرونا یا COVID-19 هستیم، برای گسترش همدلی، همکاری و همدردی میان مردم و به‌ویژه میان مالک و مستأجر راه‌اندازی شده است. در این کمپین از مالکان خانه‌های مسکونی می‌خواهیم که با همدلی و همیاری، از ماه حمل تا پایان وضعیت کنونی، کرایه ماهوار را کم کنند. حامیان این کمپین درحالی‌که می‌دانند شماری از مالکان پیش از این اقدامات انسانی و درخور ستایش انجام داده‌اند، تأکید می‌کنند که کرایه‌های ماهوار خانه‌ها حداقل نصف شود. برای امضای این دادخواست به این آدرس رفته پس از امضا آن‌را با دوستان خود شریک سازید:

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *