سایه‌ی طالبان بر خدمات مخابراتی؛ چرا شرکت سلام در غزنی غیرفعال شده است؟
عکس: آرشیف

سایه‌ی طالبان بر خدمات مخابراتی؛ چرا شرکت سلام در غزنی غیرفعال شده است؟

پس از حمله‌ی گسترده‌ی طالبان بر مرکز ولایت غزنی در 19 اسد سال 1397 و درگیری‌های خونین چندروزه میان طالبان و نیروهای امنیتی در کوچه‌های شهر غزنی، خدمات مخابراتی در این ولایت دیگر به مانند سابق برنگشته و از حدود یک ماه به این طرف شرکت مخابراتی دولتی سلام در مرکز ولایت و ولسوالی‌ها غیرفعال است.

باشندگان شهر و ولسوالی‌های غزنی از خدمات پایین مخابراتی و قطع کامل شرکت سلام شکایت دارند و می‌گویند که این امر آنان را با مشکلات جدی مواجه کرده‌ است. آنان از دولت می‌خواهند که هرچه زودتر در راستای فعال‌سازی دوباره شرکت مخابراتی دولتی سلام اقدام کند.

طالبان با حمله بر شهر غزنی بسیاری از آنتن‌های مخابراتی را به آتش کشیدند و پس از آن دشمنی بی‌پیشینه با شرکت مخابراتی دولتی سلام در پیش ‌گرفتند که حتا به گفته‌‌ی باشندگان غزنی، اگر جنگ‌جویان طالبان در مسیر راه‌ها از نزد کسی سیم‌کارت سلام پیدا کنند، انگشتان‌شان را می‌برند.

باشندگان غزنی می‌گویند که شرکت مخابراتی سلام بیش از سه هفته به‌ این سو در غزنی قطع است و صرف در این مدت دو روز فعال شد، اما دوباره غیرفعال گردید. آنان می‌گویند که نرخ تماس و انترنت شرکت مخابراتی سلام نسبت به شرکت‌های خصوصی ارزان‌تر است، بنابراین مردم عمدتا فقیر این ولایت بیش‌تر از این شبکه استفاده می‌کردند: «اما شبکه‌ی سلام با قطع خدمات خود در این روزهای قرنطین در حق مردم فقیر و بیچاره جفا می‌کند.»

ادریس واحدی، یکی از باشندگان شهر غزنی می‌گوید کسانی‌که بسته‌های انترنتی و تماس این شبکه را فعال کرده بودند، بدون استفاده مانده و ضایع می‌شود: «این یک دزدی آشکار است. در زمانی‌که همه در خانه‌ها قرنطین هستند امیدواریم به این چالش رسیدگی شود.»

تهدید طالبان یا بی‌توجهی دولت؛ چرا شرکت مخابراتی سلام در غزنی غیرفعال شده است؟

حاریس میر، رییس نظارت و کنترل اداره تنظیم خدمات مخابراتی (اترا) می‌گوید که سه هفته پیش گروه طالبان فایبر نوری شرکت سلام را در غزنی قطع کردند و به همین دلیل شرکت سلام در این ولایت غیرفعال شده است. آقای میر می‌افزاید که حدود یک هفته پیش کارمندان شرکت قراردادی برای وصل فایبر نوری به ساحه رفتند، اما از سوی طالبان ربوده شدند که تا کنون آنان را آزاد نکرده‌اند.

به گفته‌ی او، کارمندان شرکت قراردادی فایبر نوری را وصل کردند و به همین خاطر برای چند ساعت شرکت سلام در غزنی فعال شد، اما مخالفان مسلح با ربودن کارمندان، فایبر نوری را دوباره قطع کردند.

طالبان در 19 اسد سال 1397 بر شهر غزنی حمله کردند و اکنون چندین ولسوالی این ولایت در کنترل گروه طالبان است – عکس از شبکه‌های اجتماعی

حاریس میر همچنان می‌گوید که با حمله‌ی طالبان بر شهر غزنی بسیاری از آنتن‌های شرکت‌های مخابراتی از سوی آنان به آتش کشیده شد. به همین دلیل کیفیت خدمات مخابراتی در غزنی پایین آمده است: «قبلا یک آنتن مخابراتی اگر برای یک هزار مشترک بود، حالا برای دو تا سه هزار مشترک است. پس این مسأله روی کیفیت تأثیر گذاشته است.»

رییس نظارت و کنترل اداره اترا خبر می‌دهد که در همین روزها شرکت سلام یک «لینک بک‌اپ» یا پشتیبانی را برای ولایت غزنی فعال می‌کند تا مشترکین شرکت مخابراتی سلام در این ولایت حداقل از خدمات تماس این شرکت استفاده بتوانند.

هرچند عامل اصلی قطع شرکت سلام در غزنی و فعالیت نیم‌روزه‌ی شرکت‌های دیگر در بیش‌تر ولسوالی‌ها تهدیدات طالبان گفته می‌شود، اما ولسوال خواجه عمری می‌گوید که دولت نیز برای رفع این مشکل بی‌توجهی می‌کند.

جامع جامع، عضو شورای ولایتی غزنی در صحبت با اطلاعات روز می‌گوید که مسأله قطع شرکت مخابراتی سلام را چندین بار از مسئولان پرسیده، آما آنان هر بار دلایل متفاوت ارائه کرده‌اند: «یک دفعه مشکلات تخنیکی می‌گفت. بعد می‌گفت که مشکلات بوجه است و تیل نداریم. بعد مشکلات با طالبان را می‌گفت. یک بار می‌گفت یک پایه ما مشکل تخنیکی پیدا کرده. تا هنوز یک مشکل را نگفته.»

آقای جامع می‌افزاید که مسئولان حکومتی در راستای رفع این مشکل کم‌کاری می‌کنند و هرچند وعده حل این مشکل را داده، اما تا هنوز هیچ اقدامی نکرده‌اند.

ادریس واحدی، یک باشنده غزنی نیز به قطع فایبر نوری شرکت سلام به دیده‌ی شک و تردید می‌نگرد و مدعی است که پشت غیرفعال‌شدن شرکت مخابراتی سلام در غزنی بازی‌های دیگر وجود دارد و مقام‌های محلی نیز در این زمینه پاسخ نمی‌دهند.

«طالبان کسانی‌ را که سیم‌کارت سلام داشته باشند با خود می‌برند»

باشندگان ولایت غزنی می‌گویند طالبان کسانی را که از شرکت مخابراتی سلام استفاده کنند، در مسیر راه‌ها پیاده کرده و با خود می‌برند.

احمدضیا یعقوبی، ولسوال خواجه عمری می‌گوید که قطع فعالیت شرکت مخابراتی سلام و فعالیت نیم‌روزه شرکت‌های خصوصی به‌دلیل تهدیدات طالبان است و طالبان در مسیر راه‌ها کسانی‌ را که سیم‌کارت سلام داشته باشند، با خود می‌برند.

به گفته‌ی او، چون حملات طالبان بیش‌تر بعد از ساعت 12 ظهر انجام می‌شود، آنان شرکت‌های مخابراتی را مجبور به قطع ارائه خدمات می‌کنند تا مردم در جریان حملات نتوانند به نیروهای امنیتی یا به یکدیگر از حمله‌ی آنان گزارش دهند.

رحیم‌داد رویش، یک باشنده شهر غزنی می‌گوید که در مسیر رفت‌وآمد به ولسوالی‌های غزنی اگر طالبان از نزد کسی سیم‌کارت شرکت مخابراتی سلام بیابد، حتا انگشتان فرد را می‌برند. آقای رویش نیز چهار روز پیش که ولسوالی مُقر رفته بود در مسیر شاهراه کابل – قندهار به ایست بازرسی طالبان برمی‌خورد و جنگ‌جویان طالبان برای این‌که از نزد او سیم‌کارت سلام بیابد، شدیدا او را بازرسی می‌کند: «همان قدر برای یافتن سیم‌کارت سلام مرا تلاشی کرد که حتا کیف پولم را باز کرد و گوشه گوشه‌ی آن را دید. گفت سیم‌کارت سلام استفاده می‌کنی؟ من گفتم نه. طالبان در مسیر شاهراه کابل – قندهار چک پاینت دارند و از موترهای کلان مالیه می‌گیرند.»

مشکلات ناشی از قطع شرکت مخابراتی سلام برای باشندگان غزنی

این روزها که شهروندان بیش‌تر ولایات به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در قرنطین‌اند، بیش‌تر از گذشته به انترنت نیاز دارند تا آن‌جای ‌که ممکن است کارهای‌شان را از خانه پیش‌ ببرند یا حداقل با واردشدن به دنیای مجازی سرگرم شوند. اما قطع شرکت مخابراتی دولتی سلام در غزنی و کیفیت پایین خدمات شرکت‌های مخابراتی خصوصی برای باشندگان غزنی گذراندن روزهای قرنطین را دشوارتر کرده است.

شکیلا مرید در غزنی خبرنگار است. دفتر رسانه‌ای که او در آن کار می‌کند قبلا از انترنت شرکت سلام استفاده می‌کرد، اما از حدود یک ماه به این طرف که خدمات شرکت سلام قطع شده، آنان انترنت عمومی ندارند و باید هر کارمند از انترنت شخصی استفاده کنند. خانم مرید می‌گوید که قطع خدمات شرکت سلام آنان را در پوشش خبرها و انجام کارهای‌شان با مشکل مواجه کرده است.

وحیدالله الکوزی، ولسوال آب‌بند ولایت غزنی در صحت با اطلاعات روز می‌گوید که در حال حاضر یکی از مشکلات عمده باشندگان غزنی و باشندگان ولسوالی آب‌بند قطع شرکت‌های مخابراتی یا کیفیت پایین و مقطعی خدمات مخابراتی است. آقای الکوزی می‌گوید که به‌دلیل قطع شرکت‌های مخابراتی، سه روز شده که او گزارش کاری به مرکز ولایت ارائه نتوانسته است.

آقای الکوزی می‌گوید: «هر روز جنجال است. یک دفعه کار می‌کند و باز خاموش می‌کند. به طالبان زیاد توجه می‌کند. طالبان زنگ می‌زند که چرا شبکه‌های‌تان کار می‌کند. بسیار مشکل داریم. ولایت راپور می‌خواهد، شبکه که کار نکند چه قسمی راپور بدهم. سه روز بود که راپور ندادم و یک کمی که کار کند راپور می‌دهم. هر روز باید راپور کاری بدهم که کرونا چه رقم شد و وضعیت در ولسوالی آب بند چه رقم است.»

والسوال خواجه عمری: به‌دلیل قطع شرکت‌های مخابراتی امنیت فیزیکی‌ام در خطر است

احمدضیا یعقوبی، ولسوال خواجه عمری غزنی در گفت‌وگوی با اطلاعات روز می‌گوید به‌دلیل قطع شرکت‌های مخابراتی مردم با مشکلات متعدد مواجه است و حتا نبود خدمات مخابراتی امنیت فیزیکی او و مأموران دولت را به خطر مواجه کرده است.

آقای یعقوبی می‌افزاید که دو بار در مسیر ولسوالی خواجه عمری در کمین مخالفان مسلح برابر شده، اما به‌دلیل نبود خدمات مخابراتی و ارتباطی موفق نشده که از فرماندهی پولیس ولسوالی نیروی کمکی و پشت‌بانی بخواهد.

یعقوبی می‌گوید که شرک مخابراتی سلام از حدود یک سال به این طرف و پس از حمله‌ی جنگ‌جویان طالبان بر ولسوالی خواجه عمری قطع است و شرکت‌های دیگر نیز صرف پیش از ظهر و آن هم با کیفیت پایین در برخی نقاط این ولسوالی فعال است.

ولسوال خواجه عمری مجبور است که برای تماس‌های ضروری به پشت بام ساختمان ولسوالی رفته و از آن‌جا تماس برقرار کند.

او وضعیت خدمات مخابراتی در ولسوالی‌های همجوار به خواجه عمری را نیز همانند این ولسوالی توصیف می‌کند.

+++

«کمپین همدلی: کرایه خانه قانونا نصف شود» در روزهای دشواری که همه درگیر ویروس کرونا یا COVID-19 هستیم، برای گسترش همدلی، همکاری و همدردی میان مردم و به‌ویژه میان مالک و مستأجر راه‌اندازی شده است. در این کمپین از مالکان خانه‌های مسکونی می‌خواهیم که با همدلی و همیاری، از ماه حمل تا پایان وضعیت کنونی، کرایه ماهوار را کم کنند. حامیان این کمپین درحالی‌که می‌دانند شماری از مالکان پیش از این اقدامات انسانی و درخور ستایش انجام داده‌اند، تأکید می‌کنند که کرایه‌های ماهوار خانه‌ها حداقل نصف شود. برای امضای این دادخواست به این آدرس رفته پس از امضا آن‌را با دوستان خود شریک سازید:

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *