انبار خالی هرات و درماندگی مردم؛ محموله‌های تاجران در پاکستان متوقف است

انبار خالی هرات و درماندگی مردم؛ محموله‌های تاجران در پاکستان متوقف است

واجد روحانی – هرات

بیش از 25 روز می‌شود که به‌دلیل مسدودبودن مرزهای پاکستان برای واردات، کالای تاجران به ولایت‌های غربی کشور وارد نشده است. پاکستان به‌دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، مرزهای خود با افغانستان را مسدود کرده بود، اما به گفته‌ی مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات، هفته گذشته پاکستان تعهد سپرده است که در هفته‌ی سه روز اجازه‌ی انتقال کالاهای تاجران را بدهد.

کالاهای وارداتی تاجران افغان، از طریق مرزهای کراچی، تورخم و غلام‌خان از پاکستان وارد کشور می‌شود.  تاجران هرات می‌گویند که بیش از 25 روز می‌شود که هیچ محموله‌ی برنج و روغن از کشور پاکستان وارد هرات نشده است.

عبدالواحد وحیدی، رییس اتحادیه علافان هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که تا کم‌تر از ده روز دیگر انبارهای برنج و روغن در هرات، به‌ گونه‌ی کامل تمام خواهد شد. او می‌افزاید که با بازبودن سه‌روزه‌ی مرز پاکستان، هیچ محموله‌ی برنج و گندم وارد هرات نشده است.

آمار اتحادیه علافان هرات نشان می‌دهد که روزانه تا 600 تُن برنج از طریق مرزهای پاکستان وارد این ولایت می‌شد. تمام برنج وارداتی ولایت‌های غربی کشور از طریق پاکستان وارد می‌شود.

بارها پاکستان اقدام به وضع محدودیت در راستای واردات کالاهای تجارتی به داخل افغانستان کرده است و تاجران افغان متقبل زیان‌های هنگفت شده‌اند.

مشکلات در پاکستان

واردکنندگان کالا از پاکستان، مجبورند به‌دلیل ازدحام بیش از حد در مرزهای پاکستان، از هر موتر ترانزیت روزانه 100 دالر به حکومت پاکستان به‌عنوان جریمه پرداخت کنند. مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه گذاری هرات می‌گویند که برخی از تاجران گدام‌هایی را برای نگهداری کالاهای‌شان در پاکستان کرایه کرده‌اند.

پیش‌بینی می‌شود که تأخیر در رسیدن محموله‌های تجارتی از پاکستان، قیمت مواد اولیه را در بازارهای کشور به میزان چشم‌گیری افزایش خواهد داد. عبدالواحد وحیدی می‌گوید که هم اکنون هر بوجی برنج در بازار هرات تا 1850 افغانی به فروش می‌رسد و با پرداخت جریمه‌های سنگین، ورود محموله‌های جدید مواد اولیه، قیمت‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

او می‌افزاید: «هر بوجی برنج 25 کیلوگرامی تا 300 افغانی قیمت آن بلند خواهد رفت. تاجران پول‌های‌ زیادی برای  جریمه‌ها و کرایه‌های گدام‌ها داده‌اند و با از سرگیری واردات از پاکستان، این مصارف را روی کالاهای وارداتی می‌افزایند و مردم خساره‌مند می‌شوند، نه دولت.»

چالش تأمین مواد خام شهرک صنعتی هرات

یک قسمتی از مواد خام شهرک صنعتی هرات از طریق مرزهای پاکستان تأمین می‌شود، اما تداوم مسدودبودن این مرز، باعث متوقف‌شدن شماری از خطوط تولیدی در این شهرک شده است. حمیدالله خادم، رییس اتاق صنایع و معادن هرات به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که 15 درصد مواد خام شهرک صنعتی از کشور پاکستان تأمین می‌شود و باید مشکل تأمین مواد خام از پاکستان حل شود.

او می‌افزاید: «در صورت دوامدارشدن مشکل در بخش تأمین مواد خام از کشور پاکستان، روی راه‌های بدیل کار می‌کنیم و نیازمندی شهرک صنعتی از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم.»

حمیدالله خادم، رییس اتاق صنایع و معادن هرات می‌گوید که 15 درصد مواد خام شهرک صنعتی هرات از پاکستان تأمین می‌شود.

زلمی سعیدی، یک تن از صنعت‌گران هرات در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، هشدار می‌دهد که تداوم متوقف‌بودن ورود کالاهای خام صنعت‌گران هرات در مرز کراچی پاکستان، افزون بر بلندرفتن قیمت کالاها، باعث ورشکستی آنان خواهد شد: «من مواد خام برای تولید روغن از کشور اوکراین آورده‌ام. 17 کانتینر من در مرز کراچی متوقف است. روزانه از هر کانتینر 100 دالر جریمه می‌دهم. پاکستان از شیوع ویروس کرونا، سوءاستفاده می‌کند و مانع انتقال کالا به داخل خاک کشور می‌شود.»

صنعت‌گران هرات از حکومت می‌خواهند که از مجراهای دیپلماتیک تلاش کنند، تا مرز به روی واردات کالاها باز شود تا بیش‌تر از این زیان‌مند نشوند.

رایزنی برای بازگشایی مرزهای پاکستان

مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری هرات اطمینان می‌دهد که با هماهنگی با مسئولان در مرکز کشور، برای بازگشایی دوامدار مرزهای پاکستان تلاش خواهند کرد. یونس قاضی‌زاده، رییس این اتاق به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید: «توقف و بسته شدن گمرک پاکستان همیشه ما را متاثر کرده و باعث بلندرفتن قیمت مواد اولیه شده. موضوع جریمه‌های سنگین به‌دلیل مسدود بودن مرز پاکستان را پی‌گیری می‌کنیم و این جریمه‌ها ناعادلانه است و باید کاهش پیدا کند.»

ترس گرسنگی بیش‌تر از کرونا

هرات بیش‌ترین شمار افراد ابتلا به ویروس کرونا در سطح افغانستان دارد. قیود روزگردی در هرات بیش از 20 روز می‌شود که عملی شده است. اما در این مدت، خانواده‌های فقیر به دشواری مصارف زندگی‌شان را تأمین کرده‌اند.

به‌دلیل مسدود بودن مرز پاکستان، قیمت مواد اولیه در بازار هرات سیر صعودی به خود گرفته است.

شماری از خانواده‌ها قادر به خریداری این مواد نیستند. بیم آن وجود دارد که با شیوع بیش‌تر ویروس کرونا، قدرت خریداری خانواده‌های فقیر به‌شدت کاهش یابد. روزانه ده‌ها تن از این خانواده‌ها برای دریافت کمک به دروازه اداره محلی هرات می‌آیند، اما از توزیع کمک خبری نیست.

علی احمد، یک تن از کارگران در منطقه‌ی قول اردوی هرات برای دریافت کار لحظه شماری می‌کند، اما بیش از ده روز می‌شود که کار پیدا نکرده است. او می‌گوید: «من از ویروس کرونا نمی‌ترسم و به خانه نانی برای خوردن نداریم. هیچ کار نیست. از وقتی که شهر قرنطین شده، کار هم نیست و قیمت برنج، آرد و روغن نیز بلند رفته.»

+++

«کمپین همدلی: کرایه خانه قانونا نصف شود» در روزهای دشواری که همه درگیر ویروس کرونا یا COVID-19 هستیم، برای گسترش همدلی، همکاری و همدردی میان مردم و به‌ویژه میان مالک و مستأجر راه‌اندازی شده است. در این کمپین از مالکان خانه‌های مسکونی می‌خواهیم که با همدلی و همیاری، از ماه حمل تا پایان وضعیت کنونی، کرایه ماهوار را کم کنند. حامیان این کمپین درحالی‌که می‌دانند شماری از مالکان پیش از این اقدامات انسانی و درخور ستایش انجام داده‌اند، تأکید می‌کنند که کرایه‌های ماهوار خانه‌ها حداقل نصف شود. برای امضای این دادخواست به این آدرس رفته پس از امضا آن‌را با دوستان خود شریک سازید:

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *