اعتراض مردمی در جاغوری با خشونت نیروهای امنیتی سرکوب شد

به دنبال متهم شدن دو سرباز پولیس به تجاوز جنسی در ولسوالی جاغوری، ساکنان این ولسوالی قرنطین را شکستانده و دست به تظاهرات زده‌اند. این تظارات با خشونت نیز همراه شده است.

یک افسر پولیس در ولسوالی جاغوری به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که ناوقت روز گذشته (یک‌شنبه، 7 ثور)، یک محافظ فرمانده پولیس همراه با یک محافظ آمر جنایی فرماندهی پولیس ولسوالی جاغوری در یک زیارت به دو خانم تجاوز کرده‌اند.

فاطمه رحیمی، عضوی شورای ولایتی غزنی نیز به روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که مردم محل، دو سرباز پولیس را حین عمل تجاوز بازداشت کرده و به فرماندهی پولیس ولسوالی جاغوری تسلیم کرده‌اند.

خانم رحیمی همچنان می‌گوید که در حال حاضر فرمانده پولیس، آمر جنایی و افراد متهم به تجاوز جنسی ناپدید هستند. او گفت: « ناپدید شدن متهمان، مردم ولسوالی جاغوری را به شدت خشمگین کرده است. آنان در اعتراض به این موضوع و افزایش فساد اخلاقی در بین نیروهای امنیتی از دیروز شام تظاهرات کرده‌اند.»

خالق‌داد اکبری، عضو دیگر شورای ولایتی غزنی در صحبت با روزنامه اطلاعات روز می‌گوید که عمل‌کرد پولیس در سال‌های پسین در ولسوالی جاغوری خودسرانه بوده و در بسیاری موارد حتا جوابگو هم نبوده است.

آقای اکبری همچنان گفت که در سال‌های پسین چندین فقره فساد اخلاقی و اخاذی خودسرانه از سوی پولیس جاغوری وجود داشته است که تمامی این‌ها نیز در شکل‌گیری تظاهرات اخیر نقش داشته است.

او گفت که براساس گزارش‌های مردمی، دو نفر در جریان درگیری مردم با پولیس کشته و چهار نفر دیگر زخمی شده‌اند. احمدخان سیرت، سخن‌گوی فرماندهی پولیس ولایت غزنی نیز در صحبت با روزنامه اطلاعات روز، تنها زخمی شدن پنج غیرنظامی را تأیید کرد. او گفت که این آمار ابتدایی است.

خادم حسین احمدی، خبرنگار محلی در غزنی اما به روزنامه اطلاعات روز گفت که در نتیجه‌ی درگیری میان محافظان ولسوالی جاغوری  و معترضان، تا کنون یک غیرنظامی جانش را از دست داده و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند. وضعیت صحی دو نفر از زخمیان نیز وخیم گزارش شده است.

در همین حال، خالق‌داد اکبری، عضو شورای ولایتی غزنی گفت که یک هیأت با ترکیب نمایندگان فرماندهی پولیس، ولایت و شورای ولایتی برای بررسی موضوع به ولسوالی جاغوری اعزام شده است.

ساکنان معترض دیروز در مقابل فرماندهی پولیس ولسوالی جاغوری و امروز در مرکز ولسوالی جاغوری تظاهرات‌شان را گسترش داده‌اند.

ساکنان معترض مدعی‌اند که ولسوال و دیگر مسئولان ولسوالی جاغوری با افراد متهم هم‌دست اند و زمینه‌ی فساد اخلاقی و فرار افراد متهم را فراهم کرده‌اند.

یونیس صمیم، یکی از ساکنان ولسوالی جاغوری نیز به روزنامه اطلاعات روز گفت دو خانمی که گفته می‌شود بر آنها تجاوز جنسی شده، نیز بازداشت شده‌اند. آقای صمیم گفت که در درگیری محافظان ولسوالی با معترضان یک نفر کشته و هشت نفر دیگر زخمی شده‌اند. از جمع زخمیان نیز، وضعیت دو نفر وخیم است.

به گفته‌ی این باشنده‌ی جاغوری، معترضان می‌خواهند که ولسوال، فرمانده پولیس و آمر جنایی این ولسوالی برکنار و افراد متهم به تجاوز جنسی تحت پیگرد قانونی قرا بگیرند.

بازداشت متهمین و برکناری مقام‌های امنیتی

در همین حال، وزارت داخله می‌گوید که دو سرباز متهم به تجاوز جنسی در ولسوالی جاغوری ولایت غزنی بازداشت شده‌اند. طارق آرین، سخن‌گوی وزارت داخله گفته است تحقیقات بیشتر از این افراد جریان دارد.

آقای آرین همچنان گفته است که فرمانده پولیس و آمر جنایی فرماندهی پولیس ولسوالی جاغوری نیز از وظایف‌شان برکنار و برای تحقیق بیشتر به کابل خواسته شده‌اند. دفتر مطبوعاتی والی غزنی اما در اعلامیه‌ای نوشته است که ولسوال ولسوالی جاغوری نیز برای تحقیقات بیشتر به مرکز خواسته شده است.

از سویی هم، وزارت داخله و دفتر مطبوعاتی والی غزنی گفته‌اند که هیأتی برای بررسی همه‌جانبه‌ی قضیه از مرکز به ولسوالی جاغوری اعزام شده است.

دفتر والی غزنی افزوده است که در حال حاضر محمدامان احسانی، مدیر اجراییه ولسوالی جاغوری الی روشن‌شدن موضوع به‌حیث سرپرست ولسوالی، عاشق حسین به‌حیث سرپرست فرماندهی پولیس و محمدتقی به‌حیث سرپرست مدیریت جنایی فرماندهی پولیس ولسوالی جاغوری گماشته شده‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. فاجعه‌ی که قرار بود در نتیجه فساد در ولسوالی جاغوری بوجود بیاید، بوجود آمد. متاسفانه هیچ ولسوالی در جاغوری بخاطر محو فساد تلاش نکردند. قشر فقیر جامعه بزرگ‌ترین آسیب را از فساد متحمل می‌شوند . ولسوال جاغوری عامل اصلی فاجعه بوجود آمده است. میتوانست در جمع مردم حاضر شود، و مردم را به آرامش دعوت می‌کرد. هیچگونه تهدید امنیتی برای ولسوال وجود نداشت. این فرصت را ولسوال از دست داد و دست به خشونت زد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *