پنج داکتر شفاخانه عاجل ابن سینا به ویروس کرونا مبتلا شده‌‌اند

پنج داکتر شفاخانه عاجل ابن سینا به ویروس کرونا مبتلا شده‌‌اند

مسئولان شفاخانه عاجل ابن سینا در کابل می‌‌گویند که نتیجه‌ی آزمایش کرونای پنج داکتر این شفاخانه مثبت اعلام شده و امکان دارد چندین بیماری که در چند روز اخیر با این داکتران در ارتباط بوده‌‌اند، نیز مبتلا شده باشند. در همین حال، شماری از  داکتران این شفاخانه از نبود وسایل محافظتی شکایت دارند و می‌‌گویند که مقامات بلندپایه دولتی مریضان مبتلا به کرونای خود را با زور تفنگ در بخش مراقبت‌‌های جدی این شفاخانه بستری می‌‌‌کنند.

امیر پادشاه رحمت‌‌زی منگل، رییس شفاخانه عاجل ابن سینا به اطلاعات روز می‌گوید: «بعد از آن‌که نتیجه آزمایش کرونای یک داکتر بخش جراحی عمومی مثبت برآمد، تمام داکتران را بردیم آزمایش بدهند که متأسفانه بعد از چهار روز نتایج آزمایش پنج داکتر این شفاخانه مثبت اعلام شد که حالا در خانه‌‌های‌شان قرنطین شده‌اند.»

شماری از داکتران این شفاخانه می‏گویند که اگر به این شفاخانه توجه جدی صورت نگیرد، این شفاخانه خود به مرکز شیوع کرونا مبدل خواهد شد.

نصیر عمر، داکتر بخش داخلی عمومی این شفاخانه به اطلاعات روز می‌‌گوید که از حدود یک هفته به این‌سو بیش از ۱۲ داکتر این شفاخانه به‌شمول ترینر متخصصان بخش‌‌های گوش و گلو و جراحی عمومی، کارمندان بخش پرستاری به‌شمول سرپرستار داخله عمومی و کارگران این شفاخانه به کرونا مبتلا شده‌اند.

آقای عمر می‌‌گوید: «وزارت صحت‌ عامه از داکتران دیگر مشکوک این شفاخانه تست کرونا گرفته و تنها نتایج هشت داکتر را پس از چهار روز اعلام کرده‌ است که نتایج‌شان مثبت بوده است. این داکتران در جریان چهار روز از طرف شفاخانه رخصت داده نشدند و چندین عمل جراحی را انجام داده‌اند و بیماران زیادی را نیز معاینه کرده‌اند که احتمالا همه بیماران و داکتران دیگر نیز به این ویروس مبتلا شده باشند.»

به گفته این داکتر شفاخانه عاجل ابن سینا، داکتران این شفاخانه وسایل محافظت شخصی ندارند. با وجود مواجه‌بودن با بیماران مبتلا به کرونا امتیاز مالی لازم، غذای مناسب ندارند و «وضعیت در این شفاخانه بر اثر ‌بی‌‌توجهی وزارت صحت‌ عامه واقعا وحشتناک است.»

آقای عمر  همچنان می‌‌گوید که در صورت ادامه‌ی بی‌توجهی وزارت صحت عامه، این شفاخانه به‌جای تداوی بیماران، به مرکز ابتلا به کرونا پرسنل صحی خود تبدیل خواهد شد.

اما رییس شفاخانه عاجل ابن سینا می‌‌گوید که امکانات لازم در اختیار کارمندان این شفاخانه قرار داده شده است. «من با کیت‌‌ها و تمام مواد محافظتی را در  اختیار داکتران قرار دادم.»

به گفته‌ی رییس شفاخانه عاجل ابن سینا، داکتران این شفاخانه از طریق بیمارانی که به این شفاخانه مراجعه می‌‌کنند به ویروس کرونا مبتلا نشده‌‌ بلکه یکی از داکتران در بیرون از شفاخانه به ویروس کرونا مبتلا شده و دیگر همکارانش از طریق این داکتر مبتلا شدند.

آقای منگل می‌‌گوید: «داکتر از طریق بیمارانی که در داخل شفاخانه باشد به کرونا مبتلا نشده بلکه یک داکتر در بیرون از شفاخانه مبتلا شده و به بخش جراحی عمومی آمده است. بعد از سه چهار روز که نتتجه آزمایش کرونایش مثبت برآمد.»

رییس شفاخانه عاجل ابن سینا تأیید می‌‌کند که در مدت سه-چهار روز داکتران که به ویروس کرونا مبتلا شدند چندین عملیات جراحی را انجام داده و  امکان دارد که ویروس کرونا به مریضان هم منتقل شده باشد و این امکان هم وجود دارد که این داکتران بیماران مبتلا به کرونا را هم جراحی کرده باشند.

وزارت صحت عامه کشور هم تأیید می‌‌کند که نتیجه‌ی آزمایش کرونای پنج داکتر شفاخانه عاجل ابن سینا مثبت اعلام شده است.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت کشور به اطلاعات روز می‌‌گوید که از تمام کسانی که با این داکتران در ارتباط بوده‌اند، سمپل گرفته شده و برای‌شان توصیه شده است که خود را قرنطین کنند.

«با میل تفنگ مریض مبتلا به کرونا را بستری کرد»

داکتران این شفاخانه می گویند که افراد زورمند و بلندرتبه به زور تفنگ بیماران مبتلا به ویروس کرونای خود را در بخش مراقبت‌‌های جدی این شفاخانه بستری می‌‌کنند.

یکی از داکتران این شفاخانه با شرط حفظ هویت به اطلاعات روز گفت: «چند روز پیش یکی از کلان‌ها (مقامات قدرتمند) به مسئولان شفاخانه زنگ زد و گفت یک مریضش را در بخش مراقبت‌‌های جدی (ICU) بستری کند. مسئولان شفاخانه گفتند این مریض به کرونا مبتلا است، اما این مقام بلندرتبه انکار کرد. وقتی مسئولان شفاخانه از پذیریش این بیمار خودداری کرد، مقام محترم با زور و میل تفنگ مریض را به بخش مراقبت‌‌های جدی آورده و بستری کرد.»

شفاخانه ابن سینا مخصوص بیماران مبتلا به ویروس کرونا نیست، اما یک مقام بلندپایه دولتی با زور تفنگ مریض مبتلا به کرونای خود را در بخش مراقبت‌‌های جدی این شفاخانه بستری کرده است/ عکس: شبکه‌‌های اجتماعی

به گفته این داکتر شفاخانه عاجل ابن سینا، این مریض مبتلا به ویروس کرونا و از بستگان یک مقام پلندپایه دو ساعت بعد از آن‌که با زور میل تفنگ در بخش مراقبت‌‌های جدی شفاخانه عاجل ابن سینا بستری می‌‌شود، فوت می‌‌کند. این داکتر گفت که این مریض مبتلا به کرونا بخش مراقبت‌‌های جدی را ویروسی ساخته است. 

داکتران این شفاخانه می‌‌گویند در زمانی که با وجود تحمل تمام مشکلات با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌‌کنند، زورگویی و خودسری مقامات پلندپایه دولتی مشکلات داکتران را بیشتر می‌‌‌کند.

چندی قبل وزیر صحت عامه هم در یک نشست خبری اعلام کرد که زورمندان بدون داشتن علائم ویروس کرونا، داکتران را مجبور می‌‌کنند که از آن‌ها آزمایش ویروس کرونا بگیرند.

ابتلای 228 کارمند صحی به ویروس کرونا

پیش از این، وزارت صحت عامه‌ی کشور اعلام کرده بود که ۲۲۸ کارمند صحی در ولایات مختلف افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که حدود ده درصد مبتلایان ویروس کرونا در افغانستان را تشکیل می‌‌دهد. براساس معلومات این وزارت، از این میان، یک تعدادشان بهبود یافته و شماری دیگری هم جان باخته‌‌اند.

وحیدالله مایار، سخن‌گوی وزارت صحت روز گذشته (جمعه، ۱۲ ثور) در یک نشست خبری گفت که ۶۶ کارمند صحی در هرات، ۳۸ کارمند صحی در قندهار، ۱۸ کارمند صحی در کابل، ۱۷ کارمند صحی در بلخ، نُه کارمند صحی در بادغیس، هشت کارمند صحی در نیمروز، هفت کارمند صحی در کنر و هفت کارمند صحی در ننگرهار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

آقای مایار همچنان گفت که شش کارمند صحی در جوزجان، چهار کارمند صحی در سمنگان، سه کارمند صحی در بامیان، سه کارمند صحی در غزنی، سه کارمند صحی در لغمان، سه کارمند صحی در لوگر و سه کارمند صحی در تخار به کرونا مبتلا شده‌اند.

همچنان دو کارمند صحی در فراه، دو کارمند صحی در پکتیا، دو کارمند صحی در میدان‌وردک، یک کارمند صحی در بدخشان، یک کارمند صحی در دایکندی، یک کارمند صحی در فاریاب، یک کارمند صحی در هلمند و یک کارمند صحی دیگر در ولایت پنجشیر به کرونا مبتلا شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *