یافته‌های یک نظرسنجی: مردم افغانستان به مذاکرات صلح به‌دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی بدگمان شده‌اند

یافته‌های یک نظرسنجی: مردم افغانستان به مذاکرات صلح به‌دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی بدگمان شده‌اند

یافته‌های نظرسنجی یک نهاد نشان می‌دهد که عدم اطلاع‌رسانی درست، کافی و به‌موقع از روند مذاکرات صلح سبب بدبینی افغان‌ها به این روند شده است.

دفتر مشورتی رومی به‌تازگی با انجام یک نظرسنجی در هشت ولایت کشور، دریافته است که به‌دلیل نبود اطلاعات قابل‌اعتماد و دسترسی آسان به آن، بیش‌تر مردم افغانستان به روند گفت‌وگوهای صلح بدگمان هستند. این نهاد از طرف‌های این مذاکرات خواسته که برای تغییر نگاه مردم افغانستان نسبت به این روند، رویکرد اطلاع‌رسانی و روابط عمومی خود را تغییر دهند.

در این تحقیق که دیدگاه ۶۰۰ نفر بررسی شده، ۱۵ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در مورد مذاکرات صلح هیچ اطلاعی ندارند و ۶۳  دیگر گفته‌اند که در مورد این مذاکرات اطلاع کافی در اختیارشان گذاشته نمی‌شود.

این نهاد گفته است که دلیل نگاه نادرست مردم به این روند، کاستی جدی طرف‌ها مذاکره در امر اطلاع‌رسانی است.

یک‌سوم اشتراک‌کنندگان این نظرسنجی نسبت به این که گفت‌وگوهای صلح منجر به ثبات و آرامی در افغانستان شود، تردید داشته‌اند. آن‌ها گفته‌اند که مذاکرات صلح، نوع «تاکتیک» امریکا برای خروج سربازانش از افغانستان است.

دولت امریکا و گروه طالبان پس از ۱۸ ماه مذاکره، در یک اقدام تاریخی در ۱۰ حوت ۱۳۹۸ در دوحه‌ی قطر، توافق‌نامه‌ی صلح امضا کردند. براساس این توافق‌نامه، تمام نیروهای امریکایی در جریان ۱۴ ماه از افغانستان بیرون می‌شوند و مرحله‌ی دیگری از گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و طالبان آغاز می‌شود. پیش‌شرط آغاز این گفت‌وگوها، آزادی ۵ هزار زندانی طالبان از زندان‌های دولت افغانستان در بدل آزادی هزار زندانی دولت از جانب طالبان است. تا هنوز دولت افغانستان ۸۵۰ زندانی طالب را در ۹ دوره آزاد کرده و در مقابل گروه طالبان گفته که در شش دور، ۱۱۲ زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده است.

بیش از دو ماه از زمان توافق صلح امریکا و گروه طالبان می‌گذرد، اما هنوز گفت‌وگوهای رو در رو میان هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان و نمایندگان گروه طالبان شکل نگرفته است. دولت افغانستان یک هیأت ۲۱ نفری را برای مذاکره با گروه طالبان تشکیل داده، اما کشمکش دو تیم انتخاباتی اشرف غنی و عبدالله عبدالله روی نتیجه‌ی انتخابات و عدم رهایی کامل پنج هزار زندانی طالب و یک‌هزار زندانی دولت، سبب شده که مذاکرات میان دولت و طالبان به تأخیر بیفتد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *