سرپرست وزارت حج و اوقاف: بیماران در نماز عید حضور نیابند

اطلاعات روز: عبدالحکیم منیب، سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف کشور می‌گوید افرادی که دارای علایم ویروس کرونا و یا «هرگونه بیماری» دیگری باشند، از حضور در نمازهای عید سعید فطر در مساجد، خودداری کنند.

آقای منیب که امروز (جمعه، 2 جوزا) در یک نشست خبری با فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه صحبت می‌کرد، گفت که آن عده از کسانی که خوف مصاب‌شدن به ویروس کرونا را دارند، نیز در نمازهای عید سعید فطر در مساجد حضور نیابند.

او تأکید کرد: «هر کسی که سرفه، سردردی، تب، درد عضلانی و… دارد و یا هیچ چیزی (بیماری) هم ندارد و خوف دارد که به ویروس کرونا مبتلا نشود، این افراد نمازهای فرضی خود را در خانه‌های خود ادا کنند.»

سرپرست وزارت ارشاد، حج و اوقاف همچنان گفت که آن تعداد از افرادی که برای ادای نماز عید سعید فطر هم در مساجد حضور می‌یابند، باید شروط فتوای عالمان دین در مورد رفتن به مساجد را رعایت کنند. در این فتوا که در تاریخ 12 حمل به نشر رسید، اتخاذ تدابیر صحی به‌خاطر جلوگیری از شیوع کرونا در آن واجب خوانده شده است.

بر بنیاد آن، باید نمازها با اشتراک حداقل نمازگزاران برگزار شود. همچنان در این فتوا بر ایجاد فواصل بین‌ نمازگزاران، استفاده از ماسک و دست‌کش و داواپاشی مساجد به‌خاطر جلوگیری از شیوع کرونا تأکید شده است.

آقای منیب در نشست امروز نیز تأکید کرد کسانی که به این شروط بی‌توجهی کنند، از منظر «شرع» گنه‌کار و مسئول ضررساندن به دیگران محسوب می‌شوند.

«به‌صورت مجازی عیدپرسی کنید»

وزیر صحت عامه در این نشست خیری از مردم خواست که عید را در خانه‌های‌شان تجلیل کنند. او در خطاب به مردم گفت: «ایام عید را در خانه بمانید و از طریق تماس و استفاده از تکنالوژی و انترنت با اقارب و دوستان تان عیدپرسی کنید.»

او همچنان بر رعایت دستورالعمل‌های صحی در این ایام تأکید کرد و گفت که برای جلوگیری از مصاب‌شدن به کرونا، لازم است که مردم از توصیه‌های صحی پیروی کنند.

او تأکید کرد که رعایت‌نکردن توصیه‌های صحی و شکستن قرنطین ارتباط مستقیم با بلندرفتن مصاب‌شدگان ویروس کرونا دارد.

با این حال، وزارت داخله‌ی کشور می‌گوید که تمامی راه‌های عمومی و فرعی در روزهای عید مسدود خواهد بود. طارق آرین، سخن‌گوی این وزارت گفته است که از رفت‌وآمدهای غیرضروری در کابل جلوگیری می‌شود.

او همچنان از مردم خواست که در این مورد با پولیس همکاری کند.

این در حالی است که تاکنون نُه‌هزار و 216 مورد مثبت ویروس کرونا در کشور به ثبت رسیده است. از این میان، 993 نفر آنان بهبود یافته و 205 نفرشان نیز جان باخته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *