سازمان ملل از حملات عمدی بر مراکز صحی در افغانستان در جریان شیوع کرونا ابراز نگرانی کرد

اطلاعات روز: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در یک گزارش تازه از حملات عمدی بر مراکز صحی در جریان شیوع ویروس کرونا «کووید19» در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که اقدامات خشونت‌آمیز طالبان و نیروهای دولتی، ارایه خدمات صحی را تحت تأثیر قرار داده است.

در این گزارش که امروز (یک‌شنبه، 1 سرطان) زیر عنوان «حملات بر مراکز صحی در جریان شیوع کووید19» منتشر شده، آسیب‌های وارده به کارمندان و تسهیلات صحی در بازه‌ی زمانی -11 مارچ الی 23 می- بررسی و همچنان اخلال در جریان ارایه‌ی مراقبت‌های صحی در نتیجه‌ی حملات هدفمند و همین‌طور درگیری‌های دوامدار مستندسازی شده است.

یوناما در «گزارش سه ماه اول سال جاری میلادی در مورد حفاظت از غیرنظامیان»، درباره‌ی وقوع رویدادهایی چون حملات بر مراکز صحی ابراز نگرانی کرده بود. در گزارش تازه‌ی این نهاد آمده است که از آن زمان تا کنون وضعیت بدتر شده است.

یوناما گفته است که طالبان به اختطاف کارمندان صحی ادامه داده و نیروهای امنیتی افغان نیز خشونت‌های عمدی انجام داه‌اند که کارمندان و تسهیلات صحی و توزیع ادویه را تحت تأثیر قرار داده است. به گفته‌ی یوناما، افراد مسلح ناشناس حمله‌ای را بر بخش نسایی و ولادی یک شفاخانه در کابل (شفاخانه ملی صدبستر دشت برچی) انجام دادند که در آن به «ده‌ها» غیرنظامی تلفات وارد شد.

دیبرا لاینز، نماینده خاص دبیرکل سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است: «زمانی که به یک پاسخ‌گویی عاجل بشردوستانه برای حفاظت از جان همه مردم در افغانستان نیاز بود، طالبان و نیروهای امنیتی ملی افغان، هر دو اقدامات عمدی خشونت‌آمیز انجام دادند که عملیات صحی را تحت تأثیر قرار داد.»

خانم لاینز همچنان گفته است که برای این اعمال هیچ گونه توجیهی وجود ندارد و مصئونیت و سلامتی غیرنظامیان باید برای طرف‌های درگیر یک اولویت باشد.

یوناما افزوده است که در این گزارش 15 رویدادی که مراکز صحی را تحت تأثیر قرار داده، مستندسازی کرده است که از آن جمله، 12 حمله عمدی بوده و باقی به‌گونه‌ی تصادفی انجام شده است.

ده مورد از حملات (هشت مورد حمله‌ی عمدی و دو مورد حمله‌ی تصادفی) به گروه طالبان نسبت داده شده و نیروهای دولتی نیز مسئول سه حمله‌ی هدفمند بر مراکز صحی دانسته شده‌اند.

براساس این گزارش، یک مورد از آسیب‌های تصادفی که به مراکز صحی وارد شده، ناشی از درگیری میان نیروهای امنیتی افغان و جنگ‌جویان گروه طالبان بوده و حمله به بخش نسایی ولادی یک شفاخانه در کابل  (شفاخانه ملی صدبستر دشت برچی) هنوز هم به کسی نسبت داده نشده است.

یوناما در این گزارش تأکید کرده است که در مطابقت با قانون بین‌المللی بشردوستانه، اقدامات عمدی خشونت در برابر تسهیلات صحی به‌شمول شفاخانه‌ها و کارمندان مربوط آن ممنوع است و جرایم جنگی محسوب می‌شود.

فیونا فریز، رییس بخش حقوق بشر یوناما گفته است: «انجام حملات هدفمند در جریان شیوع کوید۱۹ بر مراکز صحی، زمانی که منابع صحی محدود شده‌اند و برای افراد ملکی بسیار ضروری هستند، تأسف‌بار است.»

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان افزوده است که آسیب‌های حملات بر مراکز صحی به‌ویژه در جریان همه‌گیری بیماری، فراتر از قربانیان مستقیم این حوادث است.

سازمان ملل در این گزارش، حملات هدفمند، تهدیدات و اختطاف‌های عمدی در برابر مراکز و کارمندان صحی را محکوم کرده و گفته است در وضعیتی که تمام مردم افغانستان در خطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، اولویتی بزرگ‌تر از «حصول اطمینان از ادامه‌ی فعالیت مراکز صحی به‌دور از دخالت و اخلال و همراه با منابع کافی، نمی‌تواند وجود داشته باشد».

در گزارش آمده است که طرف‌های درگیر در مطابقت با قانون بین‌المللی بشردوستانه مکلف هستند تا از مراکز صحی و کارمندان آن در برابر آسیب حفاظت کرده و حملات عمدی‌شان را متوقف کنند.

سازمان ملل همچنان از طرف‌های درگیر خواسته است که به فراخوان آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان برای آتش‌بس جهانی پاسخ مثبت بدهند تا تمام توجه و منابع به مبارزه با کرونا اختصاص یابد و از آسیب رسیدن بیشتر به مردم افغانستان جلوگیری شود.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *