غنی در لویه‌جرگه مشورتی صلح

غنی: طالبان تعهد کرده‌اند که در صورت رهایی زندانیانش تا سه روز آماده‌ی مذاکرات می‌شوند

اطلاعات روز: رییس‌جمهور اشرف غنی در مراسم افتتاحیه‌ی لویه‌جرگه مشورتی صلح گفت که طالبان تعهد کرده‌اند که با رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی این گروه در ظرف سه روز مذاکرات رسمی را آغاز می‌کنند.

آقای غنی همچنان گفت که طالبان در عین حال تهدید کرده‌اند که اگر این زندانیان رها نشوند به جنگ و خشونت خود ادامه داده و آن را شدت می‌بخشند.

رییس‌جمهور غنی گفت که چهارهزار و ۶۰۰ زندانی طالبان مطابق توافق‌نامه‌ی صلح دوحه از زندان‌های دولت آزاد شده، اما او صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی این گروه را ندارد.

آقای غنی افزود که آنان از هفتاد کوتل و هفت خوان رستم گذشته‌اند تا به این مرحله برسند. به گفته‌ی او، حکومت افغانستان اکنون به لحظه‌های باریک و حساس نزدیک شده است و دعوت لویه‌جرگه برای تصمیم‌گیری در مورد ۴۰۰ زندانی طالبان نشان از تعهد او به قانون اساسی است.

غنی تأکید کرد که طالبان با استفاده از خلای مذاکراتی، رهایی پنج‌هزار زندانی را به رهایی پنج‌هزار نام و چهره‌های مشخص بدل کرده‌اند.

به گفته‌ی او، حکومت افغانستان تا کنون برای نشان دادن تعهد و حسن نیت، گام‌های زیادی را برداشته است درحالی که براساس توافق‌نامه‌ی صلح دوحه، پیش از آغاز مذاکرات، حکومت افغانستان هیچ تعهدی برای رهایی زندانیان طالبان نداشت.

اشرف غنی گفت که نمایندگان مردم در لویه‌جرگه مشورتی صلح جمع شده‌اند تا خواب‌های شوم دیگران را با خاک یکسان ساخته و پایه‌های نظام را بیشتر مستحکم سازند. به گفته‌ی او، روایت امروز مردم، روایت فرار از دیکتاتوری، تحمیل، امتیازطلبی و زیاده‌خواهی است.

او در مورد جمهوریت نیز گفت که جمهوریت ظرف خیلی بزرگ است که می‌تواند بیشتر از امروز کثرت‌گرا باشد و توان جذب و ادغام را داشته باشد. او اما تأکید کرد که هیچ گروه و هیچ نوع دیگر نظام توانایی جذب جمهوریت را ندارد.

رییس‌جمهور غنی در جریان سخنرانی‌اش همچنان گفت: «سیاست معقول و با مفهوم جمهوریت نشان می‌دهد که ما عمق استراتژیک برای هیچ آزمند و حلقه حریص در منطقه نخواهیم بود بلکه دوست استراتژیک همه خواهیم بود و این دوستی در محور منافع مشترک و قابل فهم و احترام متقابل بدون کم و کاست خواهد بود.»

او از تلاش‌های ایالات متحده امریکا به‌خاطر اعاده‌ی صلح و دست‌یابی به راه حل سیاسی در افغانستان نیز قدردانی کرد و گفت: «ما به هر نوع تصمیم ایالات متحده امریکا در ارتباط به خروج احتمالی نظامیان‌شان از افغانستان احترام خواهیم گذاشت.»

در همین حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و رییس دومین لویه‌جرگه مشورتی صلح نیز در جریان صحبت‌هایش گفت کسانی که فکر پیروزی از طریق ادامه‌ی جنگ را دارند، اشتباه می‌کنند.

دومین لویه‌جرگه مشورتی صلح امروز (جمعه، ۱۷ اسد) در کابل برگزار شد. نخستین لویه‌جرگه صلح سال گذشته برگزار شده بود. براساس معلومات سخن‌گویان کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه، قرار است لویه‌جرگه امسال برای دو روز ادامه یابد، اما در صورتی که گزارش‌ها در روز دوم جمع‌بندی نشود، برای روز سوم نیز ادامه می‌یابد.

محمدمعصوم استانکزی، رییس کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه گفت که در لویه‌جرگه امسال سه‌هزار و ۲۰۰ نماینده‌ی مردم از ۳۴ ولایت کشور اشتراک کرده‌اند. بیش از ۷۰۰ تن از اعضای لویه‌جرگه را زنان تشکیل می‌دهند.

قرار است در این جرگه در مورد سرنوشت ۴۰۰ زندانی باقی‌مانده‌ی طالبان تصمیم گرفته شود. پیشتر اشرف غنی گفته بود که او صلاحیت رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را ندارد و برای تصمیم‌گیری در این مورد، لویه‌جرگه مشورتی را فرا می‌خواند.

از مجموع ۴۰۰ زندانی طالبان، ۱۵۶ در کتگوری اعدام حکومت افغانستان قرار گرفته و ۱۰۵ تن دیگر شان نیز به دلیل ارتکاب قتل محکوم به مجازات شده‌اند.

۳۴ تن از این زندانیان در پیوند به اختطاف منجر به قتل و ۵۱ تن دیگر در پیوند به قاچاق مواد مخدر محکوم به مجازات شده‌اند.

همین طور، ۴۴ زندانی از مجموع ۴۰۰ زندانی طالبان در فهرست سیاه دولت افغانستان و متحدانش قرار دارند و شش زندانی دیگر در پیوند به جرایم اخلاقی محکوم به مجازات شده‌اند. موارد جرمی چهار زندانی دیگر طالبان مشخص نیست.

با این حال، عبدالله عبدالله خطاب به اعضای لویه‌جرگه مشورتی صلح گفت: «ما خود را به عملی کردن تصمیم‌های شما ملزم می‌دانیم. تصمیم شما برای کشور ما تصمیم مرگ و زنده‌گی است. امیدواریم به اثر تصمیم درست شما صلح و ثبات دایمی در کشور برقرار شود. وحدت ما ضامن پیروزی ما است.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *