روز خونین افغانستان در روز جهانی صلح؛ حدود 30 نیروی دولتی کشته شدند

روز خونین افغانستان در روز جهانی صلح؛ حدود 30 نیروی دولتی کشته شدند

دیروز (دوشنبه، 31 سنبله) که همزمان بود با روز جهانی صلح و در عین حال ده روز از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی می‌گذشت، طالبان حملات گسترده‌ای را در سراسر کشور انجام دادند. براساس گزارش‌ها، روز گذشته در حملات طالبان حدود 30 تن از نیروهای دفاعی و امنیتی افغان کشته و نزدیک به 20 تن دیگرشان زخمی شدند.

وزارت دفاع ملی می‌گوید که در حال حاضر از هر زمان دیگر خشونت‌های طالبان افزایش یافته است. فواد امان، معاون ‌سخن‌گوی وزارت دفاع به روزنامه اطلاعات روز گفت که حملات طالبان هم در برابر نیروهای دولتی و هم در برابر مردم بیش‌تر شده است.

جنگ‌جویان طالب بامداد روز دوشنبه (31 سنبله) بر یک پاسگاه نیروهای امنیتی در منطقه «شاه‌کوت» ولسوالی تگاب حمله کردند. منبعی به روزنامه اطلاعات روز گفت که در این حمله محمدداوود، از فرماندهان پولیس با هشت تن از سربازانش کشته شدند. او افزود که یک سرباز دیگر در این حمله زخمی شد.

در یک حمله‌ی دیگر طالبان که یک‌شنبه شب، 30 سنبله در در روستای «نوآباد» ولسوالی دشت‌قلعه ولایت تخار بر پاسگاه‌های نیروهای دفاعی و امنیتی افغان انجام شد، نُه سرباز اردو و پولیس کشته شدند. در این حمله چهار سرباز دیگر زخمی شدند. منبع به روزنامه اطلاعات روز گفت که آن حمله به طالبان هم تلفاتی وارد شده است، اما او در مورد رقم دقیق آن معلوماتی ارایه نکرد.

در حمله‌ی دیگر طالبان که یک‌شنبه شب، 30 سنبله در در روستای «پلاس‌پوش» ولسوالی بلخ صورت گرفته، پنج تن از سربازان امنیت ملی کشته شدند. منیراحمد فرهاد، سخن‌گوی والی بلخ به روزنامه اطلاعات روز گفت که این حمله‌ی طالبان عقب زده شد و ساحه در اختیار نیروهای دولتی است. او افزود که طالبان در این حمله سه تن از نیروهای امنیت ملی را با خود بردند.

در حمله‌ی طالبان بر پاسگاه‌های نیروهای امنیتی در ساحه‌ی «ده‌افغانان» از مربوطات میدان شهر، مرکز ولایت میدان وردک که ناوقت روز یک‌شنبه، 30 سنبله انجام شد، چهار سرباز پولیس کشته و هفت سرباز دیگر زخمی شدند. محب‌الله شریف‌زی، سخن‌گوی والی میدان وردک به روزنامه اطلاعات روز گفت که افزون به کشته و زخمی‌شدن نیروهای دولتی، بر اثر اصابت یک فیر هاوان طالبان بر یک خانه‌ی مسکونی، پنج غیرنظامی به‌شمول چهار کودک زخمی شدند. او افزود که در مقابل، در ضد حمله‌ی نیروهای دولتی ۲۶ جنگ‌جوی گروه طالبان به‌شمول فرماندهان‌شان کشته و ۳۲ جنگ‌جوی دیگر این گروه زخمی شدند.

بامیان، امن‌ترین ولایت افغانستان هم دیروز (دوشنبه، 31 سنبله) گواه حملات شدید طالبان بود. محمدرضا یوسفی، سخن‌گوی فرماندهی پولیس ولایت بامیان به روزنامه اطلاعات روز گفت در این درگیری دو سرباز پولیس کشته و یک سرباز دیگر زخمی شدند. به گفته‌ی او گروهی از جنگ‌جویان طالب که شمارشان به حدود 120 نفر می‌رسید، از ولسوالی تاله و برفک ولایت بغلان بر پاسگاه‌های امنیتی در روستای «باغک» ولسوالی شیبر حمله کردند. او افزود که درگیری میان جنگ‌جویان طالب و نیروهای مرزی بامیان، حدود 15 ساعت ادامه داشت. او افزود که این حمله طالبان عقب زده شده و فعلا ساحه در اختیار نیروهای دولتی است. سخن‌گوی فرماندهی پولیس بامیان تأکید کرد که در این درگیری به طالبان نیز تلفات وارد شده است اما آمار دقیقی از کشته و زخمی‌های طالبان ارایه نکرد. شماری از رسانه‌های دیگر اما به نقل از منابع محلی گزارش کرده‌اند که دست‌کم سه جسد جنگ‌جویان طالب در ساحه باقی مانده است.

ولسوالی شیبر بامیان، یکی از امن‌ترین ولایت‌های افغانستان هم دیروز هدف حملات گسترده‌ی طالبان قرار گرفت
ولسوالی شیبر بامیان، یکی از امن‌ترین ولایت‌های افغانستان هم دیروز هدف حملات گسترده‌ی طالبان قرار گرفت

افزون بر حملات تهاجمی طالبان، ماین‌های کنارجاده‌ای نیز روز گذشته از نظامیان و غیرنظامیان قربانی گرفت.

در دو انفجار جداگانه که صبح روز دوشنبه، 31 سنبله در حوزه‌های پنجم و هشتم شهر کابل روی داد، یک کودک کشته و سه غیرنظامی دیگر زخمی شدند. فردوس فرامرز، سخن‌گوی فرماندهی پولیس کابل به روزنامه اطلاعات روز گفت که این انفجارها، ناشی از ماین‌های کنارجاده‌ای بوده است. به گفته‌ی او این ماین‌ها در گلدان جاده‌ها کارگذاری شده بود. هنوز هدف این انفجارها مشخص نشده است.

در همین حال، فواد امان، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع می‌گوید که گروه طالبان اخیرا علاوه بر تشدید حملات تهاجمی‌اش، کارگذاری ماین‌های کنارجاده‌ای را هم افزایش داده است: «سابق طالبان در شهرها حملات انتحاری انجام می‌دادند. حالا هرچند حملات انتحاری کاهش یافته است، ولی این گروه کارگذاری ماین‌های کنارجاده‌ای را افزایش داده است.»

تأکید بر آتش‌بس

با آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی پیوسته خواست برقراری آتش‌بس از سوی مقام‌های دولت افغانستان و جامعه جهانی مطرح شده است.

شورای عالی مصالحه‌ی ملی دیروز، به‌مناسبت روز جهانی صلح، در اعلامیه‌ای گفت که توقع می‌رود تا گروه طالبان به فراخوان عدم خشونت و آتش‌بس لبیک گفته و برای یک آینده‌ی صلح‌آمیز دست یاری بدهد. عبدالله عبدالله، رییس‌ شورای عالی مصالحه، در دو هفته‌ی گذشته به‌طور مداوم این خواست را مطرح کرده است.

ریاست‌جمهوری هم، از شروع مذاکرات تا کنون، بر کاهش خشونت، «خاموش‌شدن تفنگ‌ها» و برقراری آتش‌بس بشردوستانه تأکید کرده است.

روس ولسون، سفیر ایالات متحده‌ی امریکا در افغانستان هم دیروز به مناسبت روز جهانی صلح، خواهان محو خشونت در افغانستان شد. او در تویتی نوشته است: «من از همه تقاضا می‌کنم که بخاطر رفاه و آسایش مردم افغانستان محو خشونت را در اولویت قرار دهند و روی کشیدن کشور به‌سوی یک افغانستان متحد، مستقل، و صلح‌آمیز تمرکز کنند.»

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا برای صلح افغانستان هم دیروز در رشته‌تویتی از طرف‌های درگیر در جنگ افغانستان خواسته است که خشونت‌ها را به‌طور قابل ملاحظه کاهش دهند.

آنتنیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز دیروز در پیامی به مناسبت روز جهانی صلح، از تمام طرف‌های درگیر در جهان خواست که آتش‌بس بشردوستانه برقرار کنند.

طالبان اما تا کنون به این خواست ملی و بین‌المللی وقعی نگذاشته است. این گروه همواره تأکید کرده است که ابتدا باید بر سر عوامل جنگ مذاکره و سپس در نتیجه‌ی مذاکره جنگ ختم شود.

ناظران معتقدند که که طالبان با رد درخواست آتش‌بس در تلاش‌اند در میز مذاکرات از موضع قوی‌تر برخوردار باشند و دوام خشونت در واقع بقای این گروه را تضمین می‌کند.

«دفاع فعال» نیروهای امنیتی

حملات تهاجمی طالبان بر پاسگاه‌های قوای مسلح افغانستان و کارگذاری ماین‌های کنارجاده‌ای در حالی ادامه دارد که نیروهای مسلح افغانستان در حالت دفاع فعال قرار دارند و عملیات‌های تعرضی بر طالبان را متوقف کرده‌اند. وزارت دفاع می‌گوید نیروهای مسلح افغانستان صرف زمانی حمله می‌کنند که از سوی طالبان تحرکی انجام شود. مثلا اگر طالبان طرح‌ می‌ریزند به منطقه یا پاسگاهی حمله کنند بعد اگر نیروهای دولتی از آن واقف شود، عملیاتی را برای خنثاکردن آن حمله راه‌اندازی می‌کنند.

فواد امان، سخن‌گوی وزارت دفاع ملی به روزنامه اطلاعات روز گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی پیوسته تحرکات طالبان را رصد می‌کند و در صورتی که متوجه شوند، طالبان قصد تحرک و حمله دارند، فورا وارد عمل می‌شوند و آنان را هدف قرار می‌دهند: «در وضعیت دفاع فعال، نیروهای امنیتی و دفاعی کشور، عملیات‌های پیش‌گیرانه انجام می‌دهند. در هر 24 ساعت از این عملیات‌ها زیاد انجام می‌دهیم. مثلا در جاهای که دشمن تجمع می‌کنند و در حال طرح و پلان است که حملات تروریستی را انجام دهند، بلافاصله مورد هدف قرار می‌گیرند. در چارچوب دفاع فعال در هر 24 ساعت از ده‌ها حمله طالبان جلوگیری می‌کنیم.»

دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که چرا حکومت از موضع دفاعی به تعرضی روی نمی‌آورد می‌گوید از آن رو که تنها راه حل منازعه افغانستان گفت‌وگو است، قوای مسلح افغانستان پیش‌قدم شده و عملیات‌های تهاجمی‌اش را متوقف و موضع دفاع فعال را اختیار کرده است.

در عین حال، دفتر مطبوعاتی ریاست‌جمهوری در صحبت به روزنامه اطلاعات روز گفت: «نیروهای دفاعی و امنیتی کشور در هر نقطه‌ افغانستان شجاعانه به دفاع از خاک و مردم خود پرداخته و دشمن را در هر نقطه از کشور سرسختانه سرکوب کرده است و فعلا تمام مدیریت جنگ به دوش نیروهای امنیتی و دفاعی کشور می‌باشد.»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *