بیم و امیدهای سفر عبدالله به پاکستان؛ «در انتخاب‌های استراتژیک خود تجدید نظر کنیم»

بیم و امیدهای سفر عبدالله به پاکستان؛ «در انتخاب‌های استراتژیک خود تجدید نظر کنیم»

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی که صبح روز دوشنبه، هفتم میزان در یک سفر رسمی سه‌روزه به پاکستان رفت تاکنون با وزیر خارجه، رییس مجلس نمایندگان و رییس مجلس سنای پاکستان دیدار و در نشستی در انستیتوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد اشتراک و سخنرانی کرده است.

آقای عبدالله با اشاره به افتتاح مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان در دوحه قطر گفته که نباید «فرصت استثنایی» موجود برای دست‌یافتن به صلح از دست برود و اگر از این فرصت تاریخی استفاده صورت نگیرد، بحران تشدید می‌شود.

در تاریخ 22 سنبله مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان در قطر افتتاح شد. پس از آن گروه‌های تماس برای تهیه طرزالعمل مذاکرات با هم دیدارهایی داشته، اما تاکنون به نتیجه نرسیده‌اند. براساس گزارش‌ها، تأکید طالبان بر ادامه مذاکرات صلح افغانستان براساس موافقت‌نامه صلح امریکا با طالبان و پذیرش فقه حنفی به‌عنوان تنها منبع تصمیم‌گیری و حل اختلافات در جریان مذاکرات دو موضوع اختلافی است که باعث کندی در پیشرفت مذاکرات شده است.

هرچند مذاکرات مقدماتی در دوحه قطر جریان دارد، اما خشونت‌ها در افغانستان به شکل بی‌پیشنیه‌ی افزایش یافته و طالبان در جاهایی دست به حمله می‌زنند که در جریان 19 سال گذشته آن مناطق امن بود. آقای عبدالله در دیدار با شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته که خشونت در افغانستان افزایش یافته است و این موضوع به تلاش‌های صلح ضربه می‌زند: «مذاکرات صلح به کندی پیش می‌رود و متأسفانه میزان خشونت هم بالا است و این به تلاش‌های صلح ضربه می‌زند.» آقای عبدالله ابراز امیدواری کرده که طرف‌های مذاکرات دوحه درباره‌ کارشیوه‌ و دستور کار توافق کنند و در عین حال خشونت‌ها را به‌صورت جدی کاهش دهند و در حرکت به‌سوی یک آتش‌بس جامع و دایمی از آسیب‌زدن به افراد ملکی خودداری کنند.

عبدالله روز گذشته در سخنرانی خود در انستیتوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد با اشاره به کارکرد پاکستان برای زمینه‌سازی آغاز مذاکرات صلح دولت افغانستان با گروه طالبان گفت افغانستان انتظار دارد که پاکستان گام‌های عملی مشترک در راستای صلح افغانستان بردارد.

نقش پاکستان در پروسه صلح افغانستان تعیین‌کننده عنوان می‌شود و مقام‌های افغانستان بارها پاکستان را متهم کرده‌اند آن کشور گام‌های عملی در راستای صلح افغانستان برنمی‌دارد. رییس شورای عالی مصالحه ملی تأکید دارد که اکنون افغانستان منتظر گام‌های عملی پاکستان است: «پاکستان در زمینه‌سازی برای آغاز مذاکرات نقش عمده‌ای بازی کرد و اکنون نقش مهم‌تری نه‌تنها در کمک به پایان‌رساندن موفقانه‌ی این فرایند، بلکه در ایستادن در کنار مردم و حکومت افغانستان در ساختن منطقه‌ای صلح‌آمیز و مرفه دارد.»

به گفته‌ی آقای عبدالله، مذاکرات بین‌الافغانی کنونی زمینه‌ی مناسب و امیدواری‌هایی را فراهم کرده است تا افغانستان با جنگ خداحافظی کند. او در دیدار با قریشی گفته که تروریسم تهدیدی برای همه‌ی کشورهای منطقه است و تأمین صلح پایدار و عادلانه در افغانستان به سود همه کشورهای منطقه و همسایه‌های افغانستان است. عبدالله یادآور شده که اکثریت مطلق مردم افغانستان خواهان صلح و ختم جنگ هستند و افغانستان با سال‌های 2001 تغییر کرده و باید از دست‌آوردهای ملی حفاظت و حراست شود.

وزیر خارجه پاکستان از تلاش‌های صلح در افغانستان اعلام پشتیبانی کرده و گفته است که صلح در افغانستان صلح در پاکستان است. شاه‌محمود قریشی یادآور شده پاکستان به این باور است که مشکل افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و تنها راه‌، گفت‌وگو و مذاکره است. براساس اعلامیه‌ی شورای عالی مصالحه ملی، قریشی مذاکرات دوحه را تاریخی خوانده و گفته که باید از این فرصت استثنایی استفاده شود: «پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته و این باید باعث کاهش خشونت و آتش‌بس سراسری شود. او افزوده که در دیدار با نمایندگان طالبان به آن‌ها گفته که صلح بازنده‌ای ندارد.

شاه محمود قریشی در سخنرانی خود در انستیتوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد مذاکرات صلح افغانستان در دوحه را فرصت کم‌یاب خوانده است. به گفته‌ی او، کاهش خشونت به آتش‌بس منجر شود و این یکی از نیازهای صلح است.

روابط افغانستان و پاکستان؛ «از شعارها و بیانیه‌های کهنه و تکراری عبور کنیم»

عبدالله عبدالله همراه با شاه محمود قریشی در نشتی در انستیتوت مطالعات استراتژیک پاکستان اشتراک کرد - عکس از صفحه‌ی فیس‌بوک شورای عالی مصالحه
عبدالله عبدالله همراه با شاه محمود قریشی در نشتی در انستیتوت مطالعات استراتژیک پاکستان اشتراک کرد – عکس از صفحه‌ی فیس‌بوک شورای عالی مصالحه

روابط افغانستان و پاکستان در طول سالیان گذشته با فراز و فرودهای همراه و عمدتا این روابط پرتنش بوده است. آقای عبدالله در این سفر گفته اطمینان دارد که دو کشور در آستانه‌ی رقم‌زدن دور جدیدی از روابط دوجانبه و منطقه‌ای استوار بر احترام متقابل و افزایش همکاری‌ها و رفاه مشترک قرار دارد. آقای عبدالله در سخنرانی خود در انستیتوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد گفت: «به این باورم که اکنون فرصت آن رسیده است تا از شعارها و بیانیه‌های کهنه و تکراری و تئوری‌های توطئه‌ای که ما را به عقب نگه‌داشته، عبور کنیم و فصل تازه‌ای را رقم بزنیم. به نفع نیست تا وضعیت موجود را ادامه بدهیم. ما به رویکردهای تازه‌ای نیاز داریم. مردم ما این‌ را از ما توقع دارند و می‌خواهند. بیشتر از هر زمانی نیازمندیم تا به منطقه‌ی خود به‌عنوان یک منطقه‌ی واحد ببینیم.»

عبدالله در دیدار با وزیر خارجه پاکستان گفته که روابط میان دو کشور فراز و فرودهای زیادی داشته و اکنون او با «روحیه‌ دیگری» به اسلام‌آباد آمده‌ است. او افزوده که طرفدار تحکیم روابط میان دو کشور در سطوح مختلف به‌ویژه در عرصه‌های اقتصادی، ترانزیتی و تسهیل صادرات و واردات کالاها است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان همچنان در انستیتوت مطالعات استراتژیک اسلام‌آباد گفت که میان دو کشور زمینه‌ها و فرصت‌های فراوانی برای همکاری‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی وجود دارد و با در نظرداشت وضعیت کنونی جغرافیای-سیاسی منطقه، فرصت‌های تازه‌ای برای همکاری فراهم شده است. به گفته‌ی او، دو کشور بیشتر از هر زمانی به همکاری مشترک و تعامل بیشتر برای همز‌یستی مسالمت‌آمیز و مرفه نیاز دارد: «اکنون فرصت آن رسیده است تا ملت‌های ما در انتخاب‌های استراتژیک خود تجدید نظر کنند. چشم‌اندازه‌ تازه‌ای را به معرفی بگیرند. مشکلات و منافع مشترک را به بحث بگیرند و این را بدانند که صلح و ثبات در افغانستان یا در هر کشوری در جغرافیای جنوب و مرکز آسیا می‌تواند پیامدهای مثبتی برای همسایگان و همگرایی منطقه‌ای داشته باشد.»

آقای عبدالله با اشاره به فرصت‌های از دست‌رفته در زمینه‌ی همکاری میان دو کشور گفته که باید از گذشته درس گرفت: «باید به واقعیت‌های منطقه‌ی خود در ۳۰ سال گذشته نگاه کنیم و تغییرات جغرافیایی-سیاسی و جغرافیایی-اقتصادی را در نظر بگیریم. سپس باید درس‌های لازم را از سود و زیان خود و تهدیدها و فرصت‌ها بگیریم. به این باید توجه کنیم که اگر ما راه‌حل‌های استوار بر برد-برد، تنش‌زدایی، میانه‌روی، اتصال منطقه‌ای بیشتر، تجارت‌، ترانزیت، همگرایی اقتصادی و تعامل موثر و بیشتر میان تاجران و مردم را دنبال می‌کردیم امروز در کجا قرار می‌داشتیم.»

قریشی: این سفر روابط دو کشور را وارد مرحله‌ی تازه می‌کند

مقام‌های پاکستان از رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در این سفر به‌صورت بی‌پیشنه و بسیار گرم استقبال کردند و تشریفات پذیرایی در حد پذیرایی از یک رییس‌جمهور بود. شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان گفته است که این سفر روابط میان دو کشور را وارد مرحله‌ی تازه‌ای می‌کند و نیاز است فصل نوی در روابط دو کشور گشوده شود.

آقای قریشی با تأکید بر احترام به استقلال و حاکمیت ملی افغانستان، گفته که پاکستان متعهد به عدم مداخله در امور داخلی افغانستان است. او همچنان ابراز امیدواری کرده که پروژه‌های مشترک منطقه‌ای از جمله کاسا 1000 و تاپی زمینه‌ی همکاری و گسترش روابط در منطقه را فراهم کرده و آسیای مرکزی را به جنوب آسیا وصل می‌کند.

آقای قریشی در سخنرانی خود در انستیتوت مطالعات استراتژیک آسلام‌آباد گفته که نیاز است تا از اشتباهات گذشته آموخت و فصل تازه‌ای در روابط دوجانبه میان افغانستان و پاکستان باز شود. او یادآور شده هر زمانی‌که افغانستان و پاکستان روابط سازنده داشته، پاکستان از آن سود برده است.

قریشی افزوده که برای گسترش تجارت و ترانزیت در منطقه، اتصال آسیای جنوبی به آسیای مرکزی و توسعه و رشد اقتصادی میان کشورها و ملت‌های منطقه، تأمین صلح و ثبات در افغانستان ضروری است.

دیدار با رؤسای هرد و مجلس پاکستان؛ روند صدور ویزا به شهروندان افغانستان تسهیل می‌شود

دیدار عبدالله عبدالله با رییس مجلس نمایندگان پاکستان - عکس از صفحه شورای عالی مصالحه ملی
دیدار عبدالله عبدالله با رییس مجلس نمایندگان پاکستان – عکس از صفحه شورای عالی مصالحه ملی

رییس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان در جریان این سفر با رؤسای هر دو مجلس پاکستان نیز دیدار کرده است. صادق‌خان، نماینده خاص پاکستان برای افغانستان در جریان دیدار عبدالله عبدالله با اسد قیصر، رییس اسامبله‌ی ملی (مجلس نمایندگان) پاکستان گفته که کابینه‌ی پاکستان طرحی را تصویب می‌کند که براساس آن تمام متقاضیان افغان، ویزای کثیرالمسافرت دریافت خواهند کرد. صادق خان افزوده که خدمات قنسولی افزایش می‌یابد و روند صدور ویزا به‌ویژه به تجار، بیمارداران و دانشجویان تسهیل‌ می‌شود.

پس از این دیدار، آقای خان در صفحه‌ی رسمی تویتر خود نوشت که تمام نقاط مرزی با افغانستان واقع در خیبر پختونخوا، از جمله تورخم به روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه، پنج‌شنبه و شنبه بر روی مسافرین باز می‌شود: «ما به‌زودی به‌طور کامل به حالت قبل از کرونا برمی‌گردیم. مقامات در گذرگاه‌های مرزی در جریان گذاشته شده‌اند.

آقای عبدالله در روز دوم سفر خود به پاکستان با صادق سنجنرانی، رییس مجلس سنای پاکستان دیدار و دو طرف در پیوند به روند صلح افغانستان، روابط دو کشور در عرصه‌های ترانزیتی-تجارتی و همچنان روابط میان‌پارلمانی بحث و تبادل نظر کردند.

رییس مجلس سنای پاکستان با ابراز امیدواری از موفقیت مذاکرات صلح گفته که تأمین صلح در افغانستان زمینه‌ی گسترش مبادلات تجاری و ترانزیتی را فراهم می‌سازد. آقای صادق سنجنرانی همچنان خواستار افزایش روابط میان پارلمان‌های پاکستان و افغانستان شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *