دولت و ملت در یک صفِ دفاع از جمهوریت

دولت و ملت در یک صفِ دفاع از جمهوریت

صدیق صدیقی، سخن‌گوی رییس‌جمهور

اشاره: روزنامه‌ی اطلاعات روز در تاریخ 12 میزان 1399، یادداشتی تحت عنوان «چرا غنی در متحدکردن مردم در محور جمهوریت ناکام است؟» از خادم‌حسین کریمی منتشر کرد. صدیق صدیقی، سخن‌گوی رییس‌جمهوری نسبت به این یادداشت ملاحظاتی داشت که اطلاعات روز در چارچوب اصول آزادی بیان و توازن، آن را منتشر می‌کند. این مطلب از صدیق صدیقی، سخن‌گوی رییس‌جمهوری در واقع در پاسخ به آن یادداشت به اطلاعات روز فرستاده شده است.

در مدت چندین سال جنگ، ویران‌گری و بدبختی‌های فراوان که برای مردم و شهروندان افغانستان تحمیل شده است، مردم افغانستان در دو دهه اخیر دست‌آوردهای مهمی را به‌صورت تدریجی به‌دست آورده‌اند که یکی از آن نظام «جمهوریت» است. در عصر کنونی نظام سیاسی جمهوری یکی از نظام‌های پاسخ‌گو و بهترین نظام در سطح دنیا شناخته شده که حق و حقوق تمام شهروندان کشور در آن تضمین شده و نظام جمهوریت برخاسته از اراده شهروندان کشور است. در نظام جمهوریت وظیفه حکومت خدمت به شهروندان و مردم، تأمین منافع کشور در سطح ملی و بین‌المللی حفاظت و پاسبانی از ارزش‌های مردم و نظام جمهوریت است. به ‌این لحاظ است که محمداشرف غنی، رییس دولت جمهوری اسلامی افغانستان همیشه از نظام سیاسی جمهوریت دفاع کرده و نظام سیاسی جمهوری را تحت هیچ شرایطی قابل گفت‌وگو نمی‌داند. او همیشه باور داشته که شهروندان افغانستان فقط در سایه بیرق نظام سیاسی جمهوریت می‌توانند در کنار همدیگر زند‌گی مسالمت‌آمیز، در رفاه و آسایش داشته باشند. مردم افغانستان در نظام سیاسی جمهوری با همکاری و دوشادوش حکومت دست‌آوردهای بسیار مهم و جدی را در دو دهه اخیر به‌دست آورده‌اند، اما نباید فراموش کرد که دولت جمهوری اسلامی افغانستان در این دو دهه اخیر با چالش‌های فراوانی مواجه بوده که باعث عدم تطبیق قوانین و حکومت‌داری خوب شده‌اند.

فساد پدیده‌ای است که کم‌وبیش در بیشتر کشورهای جهان و به‌خصوص کشورهای جهان سوم و یا کشورهای در حال توسعه وجود دارد. با این حال، نوع، شکل، میزان و گستردگی آن در هر کشور متفاوت است. امروزه، فساد اداری و مالی به یک معضل جهانی مبدل شده و افغانستان نیز از این ناحیه آسیب‌پذیر می‌باشد.

حکومت افغانستان اصلاحات قانونی قابل توجهی را برای مقابله با فساد در طول پنج سال گذشته انجام داده است. با وضع قانون جدید کد جزا جرایم فساد اداری مشخص‌تر شده است و یک شروع تازه برای افشای دارایی‌های مقامات دولتی می‌باشد. قانون دسترسی به اطلاعات در افغانستان که از جمله بهترین قوانین در سطح جهان محسوب می‌شود، حمایت از افشاگری و مبارزه با فساد در مورد نقش و مسئولیت بین ادارات مهم ضد فساد و مقررات جمع‌آوری عواید به‌صورت مشخص ایجاد شده است.

حکومت افغانستان برای مبارزه با فساد، چندین نهاد جدید را برای جلوگیری از آن تأسیس کرده است: شورای عالی حاکمیت قانون و مبارزه با فساد، مجمع اصلی پالیسی‌سازی در این بخش است و همچنین سکرتریت ویژه مبارزه با فساد اداری (SACS) و کمیته مستقل نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری (MEC) ارزیابی مستقل از پالیسی‌ها و برنامه‌ها را انجام می‌دهد.

فضای رقابتی در بین جریان‌های سیاسی فعال در کشور و نامزدان انتخاباتی از یک طرف و طرفداران آن‌ها از سوی دیگر، زمینه مساعدی را برای نفوذ دشمنان افغانستان در ابعاد مختلف سیاسی در جامعه را فراهم می‌کند.

انتخابات در کنار دیگر سازوکارهای مشارکت شهروندان به‌صورت انفرادی یا جـمعی، گـروهی و صنفی، همچنان به‌عنوان بارزترین و قابل اندازه‌گیری‌ترین نوع مشارکت مردم در عرصه سـیاسی اسـت، مردم افغانستان به رشد و بلوغ سیاسی پیرامون اهمیت و ضرورت انتخابات رسیده‌اند و در سال‌های اخیر ما شاهد اشتراک گسترده‌ی مردم خود در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی بوده‌ایم.

مردم افغانستان با وجود تمام چالش‌ها، مشکلات امنیتی، تهدید مستقیم طالبان، عدم علاقه‌مندی برخی سیاسیون و دوری مراکز رأی دهی، به پای صندوق های رأی رفته‌اند تا از نظام، جمهوریت و دست‌آوردهای چندین ساله حکومت و دموکراسی دفاع کنند و در بین رأی‌دهند‌گان کسانی نیز بودند که انگشتان‌شان در انتخابات قبلی توسط طالبان به‌دلیل اشتراک در پروسه‌ی مردمی و رأی‌دهی قطع شدند. این موضوع را نباید فراموش کرد که آن‌ها برای دموکراسی، آزادی، رفاه و برای صلح دایمی در کشور خود رأی دادند.

پس از چندین دهه جنگ و ویرانی در کشور و با ایجاد حکومت جدید، کشور ما دموکراسی را تجربه کرده است. جنبش‌های اجتماعی در زمره پدیده‌های اجتماعی تأثیرگذار دوران مدرن قرار می‌گیرند و این جنبش‌ها خواهان تغییرات ساختاری و بنیادین در جامعه هستند.

حکومت افغانستان در چند سال اخیر کوشش کرده تا از جنبش‌های اجتماعی حمایت کرده و به خواست‌ها و مشکلات مطرح‌شده از طرف آن‌ها رسید‌گی کند. در نظام‌های دموکراسی و جمهوریت، جنبش‌های اجتماعی و تجمعات مسالمت‌آمیز یکی از مولفه‌های اساسی دموکراسی و مشروعیت‌بخش برای نظام جمهوریت است. به‌ این لحاظ در 20 سال اخیر یکی از دست‌آوردهای مهم و اساسی جمهوری اسلامی افغانستان و نظام دموکراسی و مردم‌سالار، آزادی رسانه‌ها، مطبوعات و آزادی بیان است. این دست‌آورد مهم و اساسی را قانون اساسی تضمین و رییس‌جمهوری اسلامی افغانستان همیشه حمایت کرده و می‌کند.

آزادی مطبوعات و رسانه‌ها از بارزترین مصادق نظام مردم سالار و یکی از اساسی‌ترین ارزش‌های دموکراسی، حقوق بشری و حق قانونی شهروندان به‌حساب آمده و حکومت مکلف به حفاظت و تقویت هرچه بیشتر و بهتر از آن می‌باشد. بنابراین، دولت جمهوری اسلامی افغانستان به‌طور دوامدار برای تقویت و رشد آزادی بیان تلاش کرده، رسانه‌ها و مطبوعات کشور را به‌عنوان یکی از ستون‌های اساسی و کلیدی در نهادینه‌شدن نظام مردم‌سالار می‌پندارد.

محمداشرف غنی رییس دولت جمهوری اسلامی افغانستان در مدت ریاست‌جمهوری خویش بارها تاکید کرده و گفته است که رسانه‌های افغانستان یکی از رکن‌های مهم نظام جمهوریت و مردم‌سالار است. نقش رسانه‌های کشور را در امر مبارزه با فساد، نظارت از کارکرد حکومت و نهادینه‌شدن نظام مردم‌سالار را مهم دانسته و همیشه یادآور شده است که رشد رسانه‌ها و آزادی بیان یکی از افتخارات بسیار مهم مردم و حکومت افغانستان است.

در تاریخ افغانستان مشکلاتی که همیشه وجود داشته تنش‌های قومی، مذهبی و زبانی بوده است که خوشبختانه این موارد در قانون اساسی افغانستان جایگاه ندارند و تمام اقوام افغانستان از حق و حقوق مساوی و برابر بر خوردارند.

در طول تاریخ سیاسی افغانستان یکی از بزرگانی که در مورد ایجاد فرصت‌های مساویانه در بین تمام اقوام ساکن در افغانستان به‌صورت واضح و روشن سخن گفته است رییس‌جمهور محمداشرف غنی است. او همیشه سریع و جدی بیان کرده است که «هیچ افغان از افغان دیگر برتر و فروتر نیست» بلکه همه به‌عنوان شهروندان افغانستان، از حق و حقوق برابر برخوردارند.

رییس‌جمهور در شش سال پسین، نزدیک به ۱۰۰ سفر ولایتی داشت، با هزاران شهروند کشور از نزدیک دیدار کرد، مشکلات آن‌ها را شنید و برای رفع آن تا حد ممکن، اقدام کرد.

درحالی‌که ویروس کرونا، روزانه جان صدها تن در کشورهای همسایه می‌گرفت، رییس‌جمهور با مدیریت پیامدهای ناشی از ویروس کرونا، جلو قربانی‌شدن صدها شهروند کشور را [در روز] گرفت.

دسترخوان ملی و میثاق امنیتی دو برنامه‌ی در حال اجرای حکومت کنونی است که به هدف رسید‌گی به آسیب‌دید‌گان ناشی از وضعیت قرنطین و جلوگیری از جرم و جنایت در کشور، تدوین شده است.

رییس‌جمهور جهت وحدت و انسجام مردم افغانستان همه ساله از سالیاد شهادت و وفات بزرگان و رهبران سیاسی و علمی تمام اقوام کشور یادبود به عمل آورده، از کارکردهای افراد و اشخاص بدون در نظر داشت تبار و قوم گرامی‌داشت شده است.

با در نظرداشت موارد ذکرشده‌‌‌ی فوق، تمام شهروندان کشور متحدانه از قانون اساسی، دست‌آوردهای دو دهه اخیر و از داعیه برحق رییس‌جمهور در پروسه صلح دفاع کرده و تمام شهروندان کشور در یک صف واحد در دفاع و پاس‌داری از نظام جمهوریت قرار گرفته‌اند.

دیدگاه‌های شما
  1. این نوشته‌ی صدیقی، بسیار سبک و ساده بود. به چیزهای که آقای کریمی مطرح کرده بود، اصلا پاسخ نداده، بلکه بیشتر به حاشیه رفته است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *