عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی

افغانستان از لحاظ امنیتی در پیچیده‌ترین وضعیت و از لحاظ سیاسی در بحران قرار دارد

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی:

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که افغانستان در حال حاضر از لحاظ نظامی و امنیتی در پیچیده‌ترین وضعیت، از لحاظ سیاسی در بحران و از لحاظ مناسبات بین‌المللی و اوضاعی که بالای افغانستان تأثیرگذار است، در وضعیت حساس قرار دارد.

آقای عبدالله که امروز (دوشنبه، ۱۸ حوت) در مراسم گرامی‌داشت از هفتمین سالروز وفات مارشال محمدقسیم فهیم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری صحبت می‌کرد، همچنان گفت که اوضاع پیچیده‌ی امنیتی مردم افغانستان را با دشوارترین روزها مواجه کرده است.

عبدالله گفت که رسانه‌ها و خبرنگاران، جامعه مدنی، علمای دین و هیچ کسی دیگر در مصونیت قرار ندارند. به گفته‌ی او، وضعیت به‌گونه‌ای است که خانواده‌ها در کابل هر صبح با فرزندان‌شان که به کار و مکتب می‌روند، به‌گونه‌ی دردآور خداحافظی می‌کنند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در جریان صحبت‌هایش به وحدت در حوزه‌ی جمهوریت تأکید کرد و گفت که با وجود تفرقه، همه چیز با زور سر مردم افغانستان تحمیل شده می‌تواند. او همچنان افزود که مردم افغانستان در برابر یک آزمون بزرگ قرار گرفته است و در این نقطه‌ی عطف نباید اشتباه صورت گیرد.

عبدالله عبدالله روز گذشته نیز در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی زنان در کابل گفته بود که کمی و کاستی‌های زیادی در جمهوری اسلامی افغانستان وجود دارد که موضع جمهوریت را در مذاکره با گروه طالبان تضعیف کرده است.

از سوی هم، آقای عبدالله در صحبت‌های امروز خود به نامه‌ی وزیر خارجه‌ی امریکا نیز اشاره کرد و گفت که این نامه دو روز قبل از سفر زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی آن کشور در امور صلح افغانستان به او و رییس‌جمهور غنی رسیده است که واقعیت‌هایی نیز در آن وجود دارد.

آقای عبدالله گفت که این نامه استعجالیت‌هایی را نشان می‌دهد که در کنترل و اختیار ما نیست. به گفته‌ی او، در این نامه از اجماع داخلی و کوشش‌هایی که ممکن است به روند صلح افغانستان کمک کند، یادآوری شده است. او افزود که در مورد گام‌هایی که باید برداشته شود، بزرگان و مردم افغانستان باید تصمیم بگیرند که به‌سوی صلح گام برمی‌دارند یا خیر.