وحید عمر

ممنوعیت ترانه‌خوانی دختران؛ «هیچ نهادی اجازه ندارد خلاف قانون برای شهروندان حدود تعیین کند»

به‌دنبال همگانی‌شدن تصمیم وزارت معارف در مورد ممنوعیت دانش‌آموزان دختران بالاتر از سن ۱۲ سال از اجرای ترانه و سرود، وحید عمر، مشاور رییس‌جمهور و رییس اداره‌ی ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست‌جمهوری می‌گوید که هیچ نهادی اجازه ندارد تا خلاف قانون اساسی برای شهروندان کشور حدود تعیین کند.

آقای عمر امروز (شنبه، ۲۳ حوت) در تویتی گفته است: «قانون اساسی کشور حقوق، ‌وجایب و آزادی‌های فردی و جمعی اتباع کشور را تضمین کرده است. هیچ فرد یا نهادی اجازه ندارد تا خلاف روحیه‌ی قانون اساسی کشور برای شهروندان کشور حدود تعیین کند.»

او افزوده است که رهبری حکومت در مورد تصمیم اخیر وزارت معارف با رهبری این وزارت در تماس است تا موضع‌گیری خود را در این مورد روشن کند.

سه روز پیش نجیبه آرین، سخن‌گوی وزارت معارف به روزنامه اطلاعات روز گفته بود که تمامی دانش‌آموزان دوره‌ی ابتدائیه در مکاتب خصوصی و دولتی و سوادآموزی، از اجرا و خواندن ترانه و سرود در محافل عمومی منع شده‌اند.

او افزوده بود که این تصمیم براساس درخواست و شکایت دانش‌آموزان و والدین آنان گرفته شده است.

همچنان ریاست معارف شهر کابل طی مکتوبی که اخیرا همگانی شده است، به تمامی مکاتب دولتی و خصوصی و سوادآموزی این شهر هدایت داده تا پس از این به دانش‌آموزان دختر بالاتر از ۱۲ سال سن، اجازه‌ی اجرا و خواندن ترانه و سرود را در محافل عمومی ندهند.

در این مکتوب که با امضای احمدضمیر گوارا، رییس معارف شهر کابل از سوی این نهاد به آمریت حوزه‌های آموزشی این شهر فرستاده شده، همچنان آمده است، تلاش شود تا مکاتب گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر را به‌گونه‌ای تنظیم کنند که سنین اعضای گروه بالاتر از ۱۲ سال نباشد.

در مکتوب تأکید شده است که به گروه‌های ترانه و سرود دانش‌آموزان دختر «به هیچ صورت به جز از مربیان و آموزگاران زن از طرف مربیان مرد» تمرین و آموزش هم داده نشود.

ریاست معارف شهر کابل روز  گذشته در یک مکتوب دیگر عنوانی حوزه‌ی اول آموزشی این شهر گفته است که از مکتوب قبلی این ریاست که در رسانه‌های اجتماعی وضاحت کامل نداشت، «تعبیر سو» شده است.

اما در این مکتوب نیز بر اجرای ترانه و سرود در مکاتب از سوی دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌ی ابتداییه تأکید شده است.

در مکتوب مشخصا در مورد اجازه‌ی اجرای ترانه و سرود از سوی دانش‌آموزان دختر دوره‌ی متوسطه و لیسه یعنی دانش‌آموزانی که بالاتر از ۱۲ سال سن دارند، وضاحت داده نشده است.

این تصمیم وزارت معارف با واکشن‌ها گسترده مواجه شد. یک روز پس از همگانی‌شدن آن، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در واکنش به این تصمیم گفته است که وضع هر نوع محدودیت بر حقوق و آزادی‌های کودکان خلاف اصول عمومی حقوق بشر، کنوانسیون‌های حقوق کودک و قوانین افغانستان است.

دولت بریتانیا نیز اعلام کرده است که ممنوعیت احتمالی اجرای ترانه و سرود از سوی دانش‌آموزان دختر در مکاتب تحت حمایت این کشور در افغانستان را به‌گونه‌ی فوری بررسی می‌کند.