پرونده‌ی جنایت جنگی افغانستان در دیوان کیفری بین‌المللی؛ تحریم امریکا علیه دادستان مؤظف لغو شد

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی ایالات متحده‌ی امریکا اعلام کرده است که دولت جدید این کشور تحریم‌ها علیه فاتو بنسوده، دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی را لغو کرده است.

دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری پیشین ایالات متحده‌ی امریکا سال گذشته فاتو بنسوده را به دلیل آغاز تحقیقات در مورد احتمال ارتکاب «جنایت جنگی» نیروهای امریکایی در افغانستان، تحریم کرده بود.

وزیر خارجه‌ی امریکا روز گذشته (جمعه، ۱۳ حمل) در اعلامیه‌ای گفته است که افزون بر لغو تحریم‌ها علیه این دادستان، محدودیت صدور ویزا برای برخی از کارکنان دیوان کیفری بین‌المللی نیز لغو شده است.

آنتونی بلینکن وضع تحریم‌ها از سوی دولت ترمپ علیه دیوان کیفری بین‌المللی را اشتباه و غیرموثر خوانده و گفته است که بهتر است تا نگرانی‌های کشورش درباره‌ی اقدامات این دادگاه از طریق تعامل و گفت‌وگو با تمام ذی‌نفعان در این پرونده حل شود.

وزیر خارجه‌ی امریکا تأکید کرده است که با اقدامات دیوان کیفری بین‌المللی در مورد افغانستان و فلسطین مخالف است. او همچنان گفته است که نسبت به تلاش‌های دیوان کیفری بین‌المللی برای اعمال صلاحیت درباره‌ی کشورهای غیر عضو از جمله امریکا و اسرائیل مخالف است.

دیوان کیفری بین‌المللی در ماه حوت ۱۳۹۸ خورشیدی فیصله کرده بود که بررسی عمل‌کرد گروه طالبان، حکومت افغانستان و نیروهای امریکایی پس از ماه می سال ۲۰۰۳ میلادی را آغاز می‌کند.

امریکا تاکنون عضویت دیوان کیفری بین‌المللی را نگرفته و صلاحیت این دادگاه برای انجام تحقیق در مورد شهروندان امریکایی را به این دلیل که «حاکمیت ملی امریکا» را تهدید می‌کند، به رسمیت نمی‌شناسد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه‌‌ی پیشین ایالات متحده‌ی امریکا یک روز پس از اعلام تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی درباره‌ی آغاز تحقیقات در مورد اتهامات جرایم جنگی در افغانستان، این تصمیم را «غیرمنتظره و غیرمسئولانه» خواند و از آن به شدت انتقاد کرد.

تا کنون صدها شکایت‌نامه از طرف بازماندگان قربانیان جرایم جنگی طی نزدیک به دو دهه‌ی گذشته برای بررسی به دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه فرستاده شده است.