غنی

غنی: طالبان یک میلیارد دالر به زیربناهای افغانستان صدمه رسانده‌اند

رییس‌جمهور اشرف غنی می‌گوید که گروه طالبان به ارزش یک میلیارد دالر امریکایی به زیربناهای افغانستان صدمه رسانده است.

آقای غنی که امروز (سه‌شنبه، ۳۱ حمل) در نشست «هفته‌ی حکومتداری و منابع بشری» در ارگ ریاست‌جمهوری صحبت می‌کرد، گفت: «فراموش نکنیم که یک میلیارد دالر حرکات طالبان به زیربناهای افغانستان صدمه رسانده است. من به آنان می‌گویم که چرا خراب می‌کنید؟ اگر توانایی ساختن ندارید و برنامه‌ی مثبت ندارید، حداقل از تخریب و ویرانی جلوگیری کنید.»

در همین حال، او از گروه طالبان خواست که به‌جای انفجار ماین‌ها و اقدام‌های مخربانه، «گل» و «گندم» بکارند و در در آبادی کشور سهم بگیرند. رییس‌جمهور غنی در خطاب به این گروه گفت هر پروژه‌ی عام‌المنفعه را که طالبان تخریب می‌کنند، مردم افغانستان متضرر می‌شوند.

از سویی هم، او در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت که با خروج این نیروها، فصل نو همکاری‌ها میان افغانستان و جامعه‌ی جهانی آغاز می‌شود.

به گفته‌ی اشرف غنی، مناسبات اقتصادی، تقویه‌ی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، کمک‌های بشری و توسعه‌ی افغانستان در رأس این فصل همکاری‌ها میان جامعه‌ی جهانی و افغانستان قرار دارد.

این درحالی است که چهارشنبه شب هفته‌ی گذشته (۲۵ حمل)، جو بایدن، رییس‌جمهوری امریکا رسما زمان خروج نظامیانش از افغانستان را اعلام کرد. آقای بایدن گفته بود که تمامی نظامیانش را تا ۱۱ سپتامبر، بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی، از افغانستان خارج می‌کند. همزمان با این، ناتو نیز اعلام کرده است که یکجا با امریکا از افغانستان خارج می‌شود.

به دنبال آن، رییس‌جمهور اشرف غنی هر گونه احتمال سقوط افغانستان را رد کرد و گفت که نیروهای امنیتی و دفاعی دفاع مستقلانه از کشورشان را دارند. او تأکید کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی از چندین سال به این طرف، ۹۴ درصد عملیات‌ها را به‌گونه‌ی مستقلانه انجام می‌دهند.

هربرت مک‌مستر، مشاور پیشین امنیت ملی ایالات متحده‌ی امریکا اما تصمیم اخیر امریکا برای خروج از افغانستان را «فاجعه‌ی استراتژیک» خوانده است.

گروه طالبان نیز در واکنش به تصمیم جو بایدن گفته است تا زمانی که نیروهای خارجی به‌گونه‌ی کامل افغانستان را ترک نکنند، در هیچ نشستی که در آن در مورد افغانستان تصمیم گرفته شود، شرکت نمی‌کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *