دیدار اعضای هیأت مذاکره‌کننده با عبدالله عبدالله

اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی دولت: طالبان برای رسیدن به توافق صلح تمایل نشان نمی‌دهند

شماری از اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان در دیدار با عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی گفته‌اند که گروه طالبان تمایلی به رسیدن به توافق صلح نشان نمی‌دهند.

در این دیدار که امروز (سه‌شنبه، ۴ جوزا) در قصر سپیدار انجام شده، اعضای هیأت مذاکره‌کننده همچنین گفته‌اند که طالبان حاضر نمی‌شوند روی موارد اختلافی بحث کنند، بلکه از میز مذاکره فرار می‌کنند.

اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان ضمن ارائه‌ی گزارش در مورد آخرین پیشرفت‌ها و تحولات نشست دوحه، یک‌جانبه‌گرایی و بهانه‌جویی طالبان را مانع اصلی به نتیجه رسیدن مذاکرات عنوان کرده‌اند. آنان در عین حال از ادامه‌ی گفت‌وگوها طی روزهای آینده سخن گفته‌اند.

در همین حال، عبدالله عبدالله از تلاش‌های هیأت مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی افغانستان که به‌گفته‌ی او، از کثرت و تنوع مردم افغانستان به خوبی نمایندگی کرده و اراده‌ی مردم افغانستان را برای پایان جنگ و رسیدن به صلح به اثبات رسانیده‌اند، قدردانی کرده است.

آقای عبدالله گفته است: «برای گفت‌وگوهای صلح اجماع داخلی شکل گرفته و همزمان بسیج‌ مردمی در حمایت از نظام و دستاوردهای دو دهه‌ی اخیر وجود دارد.»

طبق اظهارات او، جامعه‌ی جهانی و کشورهای منطقه طرفدار تحقق صلح پایدار در افغانستان هستند. او تأکید کرده است که با خروج نظامیان خارجی از افغانستان، بهانه‌ای نزد طالبان برای ادامه‌ی جنگ باقی نمانده است.

این درحالی است که هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت و طالبان در جریان عید سعید فطر در دوحه دیدار و بر آغاز مذاکرات پس از عید فطر تأکید کرده بودند.