رییس‌جمهور غنی: طالبان به اشاره‌ی شبکه‌های سیاه، افغانستان را ویران می‌کنند

رییس‌جمهور اشرف غنی در مراسم معرفی سرپرست‌وزیران جدید وزارت‌های دفاع، داخله و انکشاف دهات و رییس ستاد ارتش، گفته است که گروه طالبان به اشاره‌ی شبکه‌های سیاه، افغانستان را ویران می‌کنند.

به تازگی بسم‌الله خان محمدی به‌حیث سرپرست وزارت دفاع، عبدالستار میرزکوال به‌حیث سرپرست وزارت داخله، حیات‌الله حیات به‌حیث سرپرست وزارت انکشاف دهات و ولی‌محمد احمدزی به‌حیث رییس ستاد ارتش تعیین شده‌اند.

آقای غنی در این مراسم همچنین گفته است که به‌عنوان مسئول نظام و دولت مشروع به تمام قوانین بشری در جنگ متعهد هستند، اما طالبان تمام این قوانین را زیر پا کرده و افغانستان را ویران می‌کنند.

به‌گفته‌ی او، جنگ را طالبان آغاز کرده‌اند و مسئولیت آن نیز به عهده این گروه است.

در خبرنامه‌ی ارگ به نقل از غنی آمده است: ‘ما طرح منظم صلح را با جهان و افغان‌ها شریک ساختیم، اما طرح طالبان کجاست؟’

غنی افزوده است که طالبان باید از صلح و دشمنی با مردم افغانستان، یکی را انتخاب کنند. او تاکید کرده است که اگر طالبان دشمنی را انتخاب می‌کنند، ‘مردم با قاطعیت به آنان پاسخ خواهد داد’.

رییس‌جمهور غنی با اشاره به افزایش تلفات غیرنظامیان، از جامعه جهانی خواسته است که در رابطه با طالبان بی‌طرف نمانند و ‘این را بپذیرند که در جنگ از سوی طالبان حقوق بشری ما عمدا نقض می‌شود’.

این درحالی است که اخیرا حملات طالبان در بخش‌های مختلف کشور افزایش یافته است.

طالبان طی نزدیک به دو ماه اخیر بیش از ۳۰ ولسوالی را تصرف کرده و دست به تخریب تاسیسات عامه در این ولسوالی‌ها زده‌اند. این گروه ساختمان ولسوالی اناردره‌ی وبایت فراه را پس از تصرف، با انفجار بمب تخریب کرد.

وزارت ارشاد، حج و اوقاف افغانستان امروز از طالبان خواسته است که تأسیسات عامه کافر و متعلق به هیچ دین و مذهب نیستند و از تخریب آن‌ها جلوگیری کنند.